Ford Ka = Fiat 500
Fra : Per

Dato : 10-04-10 19:22

Hej NG !

Jeg har lige læst at den nye Ford Ka er stort set identisk med en Fiat 500.

Samme motor og undervogn.

Kan man forestille sig at reservedelene vil være dyrere fordi der står Ford
på frem for Fiat selvom de er helt ens ?

Vil fx. et bundkar til Forden være dyrere (eller evt. billigere) end til
Fiaten - eller vil de koste det samme.

Hvordan er det med Skoda, VW og Seat - koster tingene det sammer der ?

mvh. Per

Fra : Peter J

Dato : 10-04-10 19:38

"Per" skrev
> [...]
> Ford på frem for Fiat selvom de er helt ens ?
>
> Vil fx. et bundkar til Forden være dyrere (eller evt. billigere) end til

Nu er Ford vel ikke det dyreste mærke at købe stumper til, men om der er
forskel, ved jeg ikke....

> Hvordan er det med Skoda, VW og Seat - koster tingene det sammer der ?

Jeg har ikke mærket det på egen krop, men har ubekræftede rygter om at der
er Fanden til forskel på hvilken kaliper bremseklodserne skal sættes i.....
Men jeg ved, at hos (ihvertfald nogle) SMC-værksteder betaler du timepris
efter hvilket mærke der står på bilen... weird .....

Hos vores lokale Mercedes-pusher er der osse forskel i timepris, om der står
C, E, eller S-klasse på bagklappen.....

VenHils
Peter J

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-10 20:29

"Peter J" <detkuduli@vide.com> skrev i meddelelsen

> Hos vores lokale Mercedes-pusher er der osse forskel i timepris, om der
> står C, E, eller S-klasse på bagklappen.....

Det forskel i testudstyr, uddannelse af mekanikerne - undskyld,
diagnoseteknikerne - er forskellig.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Peter J

Dato : 10-04-10 20:42

Henrik B. skrev :

> Det forskel i testudstyr, uddannelse af mekanikerne - undskyld,
> diagnoseteknikerne - er forskellig.

Og alligevel har man set den samme mand gå fra en færdiggjort C-klasse for
så at springe ombord i en S'er.....
Men kan han skrue på S-klasse, må han jo være overkvalificeret til en
beskeden C220 CDI ??

VenHils
Peter J.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-10 21:26

> Og alligevel har man set den samme mand gå fra en færdiggjort C-klasse for
> så at springe ombord i en S'er.....
> Men kan han skrue på S-klasse, må han jo være overkvalificeret til en
> beskeden C220 CDI ??

Du misforstår.
Der skal mere uddannelse til, for at kunne servicere f.eks. en S-klasse -
ergo, det er dyrere at uddanne mekanikeren. Derfor er timeprisen også
dyrere...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-04-10 22:34

> [...]
> Der skal mere uddannelse til, for at kunne servicere f.eks. en S-klasse -
> ergo, det er dyrere at uddanne mekanikeren. Derfor er timeprisen også

Ja det er forståeligt.
Men hvis samme mekaniker/diagnosetekniker som før var kvalificeret til at
diagnosticere på en S-klasse,
skifter over til at diagnosticere på en C220 CDI, så må værksteddet da tabe
en bunke penge.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-10 22:35

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> diagnosticere på en S-klasse,
> skifter over til at diagnosticere på en C220 CDI, så må værksteddet da

Tjah, hvis ikke der kommer nok S-klasser, til at betale for den ekstra
uddannelse, så skal der en del C-klasser til, for at "udjævne" den større
investering der er lavet i mekanikerens uddannelse...

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 21:34

Per skrev:
> [...]
> Ford på frem for Fiat selvom de er helt ens ?
>
> Vil fx. et bundkar til Forden være dyrere (eller evt. billigere) end til

Nu plejer hverken Fiat eller Ford at være dyrest med reservedele, så de
bekymringer er overdrevne.

Egentlig er det Fiat Panda at begge de nævnte er bygget på og det kan
derfor hænde at prislejet for stumper er størst for 500'eren, der ikke
er nær samme metervare som de øvrige og på samme måde også er langt den
dyreste af de tre :-/

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 10-04-10 22:37

Armand wrote:

> Nu plejer hverken Fiat eller Ford at være dyrest med reservedele, så
> de bekymringer er overdrevne.

Helt enig.

Jeg tænker bare på om alle res. dele koster det, samme når det er samme
biler og motorer bare med andet navn - det burde det gøre i min optik !!

Havde jeg en af ovennævnte biler og der var prisforskel ville jeg da købe
den billigste og 100% ens reservedel, selvom der står et andet navn på.

> [...]
> derfor hænde at prislejet for stumper er størst for 500'eren, der ikke
> er nær samme metervare som de øvrige og på samme måde også er langt

Ok - tak

/ Per

Fra : Armand

Dato : 11-04-10 13:59

Per skrev:

> [...]
>
> Havde jeg en af ovennævnte biler og der var prisforskel ville jeg da
> købe den billigste og 100% ens reservedel, selvom der står et andet navn

Dét er der givetvis, men det bliver man nødt til at forske i selv.
Jeg kender til et eksempel hvor knastkæden til en Peugeot-motor var
150kr billigere hvis den købtes til nøjagtig samme motor i en Citroen

--
Armand.