"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:ff30s5h218enhjd7ufuha97uq2r7ro9lk7@4ax.com...
>I forbindelse med overvejelser om køb/leasing, står jeg for første
> gang i mange år ansigt til ansigt med en spritny bil. En naturlig
> overvejelse om brændstoføkonomi indgår naturligvis i overvejelserne.
>
> Mit teoretiske kørselsbehov, når alt hvad jeg komme i tanker om, er
> regnet med, vil jeg køre 18.176 km om året - ligeligt fordelt mellem
> bykørsel og landevej.
>
> 9.072 km landevejskørsel er, i mine kalkulationer, ture på mindst 64
> km.
>
> Resten er jeg mere i tvivl om. Jeg bor uden for Viborg og har 12 km på
> arbejde i city. Det er kun de sidste 3-4 kilometer der er decideret
> bykørsel; resten er kommunevej gennem to landsbyer. Der er jo en
> koldstart i hver ende, så jeg formoder at det hele skal regnes som
> bykørsel, eller hvad? Bilklassen vil være Peugeot 207, Renault Clio
> eller tilsvarende.
>
> Eksempel:
> Peugeot 207 benzin angives til:
> Bykørsel: 11,9 km/l
> Blandet: 15,6 km/l
> Landevej 20,0 km/l
>
> Peugeot 207 diesel angives til:
> Bykørsel: 17,5 km/l
> Blandet: 22,7 km/l
> Landevej 27,0 km/l
>
> Kørestilen er typisk for en 56-årig
>
> Med dette kørselsbehov (ca. 20.000 km), er det da relevant at overveje
> diesel? Hvis jeg deler op efter ren by- og landevej, kommer jeg frem
> til følgende brændstofforbrug:
>
> 9.104 km by = 765 liter benzin / 520 liter diesel
> 9072 km landevej = 453 liter benzin / 336 liter diesel
> I alt 1.218 liter benzin a 11 kr. = 13.398 kr. eller
> 856 liter diesel a 10 kr. = 8.560 kr.
> Gevinst ved diesel = 4.838 kr.
>
> Hvis jeg sætter de 9.104 km til blandet i stedet for by, svinder
> dieselfordelen ind til 4.026 kr.
> (9.104 km blandet = 583 liter benzin / 401 liter diesel)
>
> Er der forskel på dieselgevinsten ved køb og privatleasing?
Du skal overveje med diesel at du skal købe en med tilskudsvarmer eller
tilkøbe det, da en moderne diesel uden tilskudsvarmer er lang tid om at
opvarme kabinen (en kollega købte en Peugeot 307 HDI uden tilskudvarmer og
de sad med tæpper på om vinteren indtil der kom varme i bilen) . Desuden er
der partikelfilter i mange nye dieseler og når de skal regenerer er det som
regel ved frisk motorvejskørsel med godt varm motor. En af min kollegaer har
en 2 gammel Corsa diesel som nu flere gange har haft problemer med at gå på
nødprogram pga partikelfilteren ikke regenerer og hans kørselsmønster er ca
20 km på arbejde hvoraf ca. 10 er motorvej og det er åbentbart ikke nok til
at brænde filteret rent. Lav desuden en serviceaftale da nye diesel er
sindsyg dyre at reparere, hans Corsa har lige 4 uger fået lavet kulance rep.
for + 40.000 kr. på moteren (han skulle selv betale 10%, bilen er lige ude
over garantien). FDM har eksempler på skift af 1.6 HDI motor i en C4 til kr.
105.000 og en 1.9 TDI motor står i kr. 85.000, så det er dyre sager.
Mvh
Thomas