/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Analyse af kørselsbehov
Fra : Kurt Hansen


Dato : 10-04-10 07:07

I forbindelse med overvejelser om køb/leasing, står jeg for første
gang i mange år ansigt til ansigt med en spritny bil. En naturlig
overvejelse om brændstoføkonomi indgår naturligvis i overvejelserne.

Mit teoretiske kørselsbehov, når alt hvad jeg komme i tanker om, er
regnet med, vil jeg køre 18.176 km om året - ligeligt fordelt mellem
bykørsel og landevej.

9.072 km landevejskørsel er, i mine kalkulationer, ture på mindst 64
km.

Resten er jeg mere i tvivl om. Jeg bor uden for Viborg og har 12 km på
arbejde i city. Det er kun de sidste 3-4 kilometer der er decideret
bykørsel; resten er kommunevej gennem to landsbyer. Der er jo en
koldstart i hver ende, så jeg formoder at det hele skal regnes som
bykørsel, eller hvad? Bilklassen vil være Peugeot 207, Renault Clio
eller tilsvarende.

Eksempel:
Peugeot 207 benzin angives til:
Bykørsel: 11,9 km/l
Blandet: 15,6 km/l
Landevej 20,0 km/l

Peugeot 207 diesel angives til:
Bykørsel: 17,5 km/l
Blandet: 22,7 km/l
Landevej 27,0 km/l

Kørestilen er typisk for en 56-årig

Med dette kørselsbehov (ca. 20.000 km), er det da relevant at overveje
diesel? Hvis jeg deler op efter ren by- og landevej, kommer jeg frem
til følgende brændstofforbrug:

9.104 km by = 765 liter benzin / 520 liter diesel
9072 km landevej = 453 liter benzin / 336 liter diesel
I alt 1.218 liter benzin a 11 kr. = 13.398 kr. eller
856 liter diesel a 10 kr. = 8.560 kr.
Gevinst ved diesel = 4.838 kr.

Hvis jeg sætter de 9.104 km til blandet i stedet for by, svinder
dieselfordelen ind til 4.026 kr.
(9.104 km blandet = 583 liter benzin / 401 liter diesel)

Er der forskel på dieselgevinsten ved køb og privatleasing?

 
 
Sørensen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 10-04-10 07:22


"Kurt Hansen" skrev

> Gevinst ved diesel = 4.838 kr.
>
>
Er der ikke forskel på grøn ejer afgift eller hvad det hedder nu
om dage ?.

vh.
Sørensen


Kurt Hansen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 10-04-10 07:39

Sat, 10 Apr 2010 08:22:26 +0200 skrev Sørensen:

>
>"Kurt Hansen" skrev
>
>> Gevinst ved diesel = 4.838 kr.
>>
>>
>Er der ikke forskel på grøn ejer afgift eller hvad det hedder nu
>om dage ?.

Min kalkulation er kun på brændstofudgiften. Selv om jeg ikke skriver
det direkte, lægger jeg jo netop op til de øvrige aspekter
(vægtafgift, højere nyvognspris m.m.), så jeg kan lave det komplette
regnestykke.

Mogens \(K\) (11-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 11-04-10 08:59

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:0370s5prtk32fgfr7fgn3gclk85s1rqnkt@4ax.com...
> Sat, 10 Apr 2010 08:22:26 +0200 skrev Sørensen:

> Min kalkulation er kun på brændstofudgiften. Selv om jeg ikke skriver
> det direkte, lægger jeg jo netop op til de øvrige aspekter
> (vægtafgift, højere nyvognspris m.m.), så jeg kan lave det komplette
> regnestykke.

Var det ikke nemmere at anvende et færdig program til øvelsen, istedet for
at bruge en masse krudt på at udvikle noget selv?
www.fdm.dk/bilkoeb-salg/foer-bilkoeb/benzin-diesel-eller-el/benzin-eller-diesel

Diesel vil være billigst for dig driftsmæssigt, hvis vi sætter
brændstofforbrug realistisk og EU-norm som værende ens.


Klaus D. Mikkelsen (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 10-04-10 08:25

Kurt Hansen skriver:
>
> Resten er jeg mere i tvivl om. Jeg bor uden for Viborg og har 12 km på
> arbejde i city.

Her skal du så ikke forvente at en moderne dieselmotor overhovedet når
at blive varm og dermed opnår sin km/l angivelse, med mindre at du
kører _alvorligt_ morfar (hvilket så stopper partikelfiltret, men det
er en anden sag).

Jeg kan så lige meddele at efter skift fra en dieslbil til benzin er
jeg gået 2000 kr ned i grøn ejerafgift om året - til trods for at
benzineren går kortere på literen. Det kan jeg købe over 180 liter
brændstof for....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

TDN (10-04-2010)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 10-04-10 08:33


"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:ff30s5h218enhjd7ufuha97uq2r7ro9lk7@4ax.com...
>I forbindelse med overvejelser om køb/leasing, står jeg for første
> gang i mange år ansigt til ansigt med en spritny bil. En naturlig
> overvejelse om brændstoføkonomi indgår naturligvis i overvejelserne.
>
> Mit teoretiske kørselsbehov, når alt hvad jeg komme i tanker om, er
> regnet med, vil jeg køre 18.176 km om året - ligeligt fordelt mellem
> bykørsel og landevej.
>
> 9.072 km landevejskørsel er, i mine kalkulationer, ture på mindst 64
> km.
>
> Resten er jeg mere i tvivl om. Jeg bor uden for Viborg og har 12 km på
> arbejde i city. Det er kun de sidste 3-4 kilometer der er decideret
> bykørsel; resten er kommunevej gennem to landsbyer. Der er jo en
> koldstart i hver ende, så jeg formoder at det hele skal regnes som
> bykørsel, eller hvad? Bilklassen vil være Peugeot 207, Renault Clio
> eller tilsvarende.
>
> Eksempel:
> Peugeot 207 benzin angives til:
> Bykørsel: 11,9 km/l
> Blandet: 15,6 km/l
> Landevej 20,0 km/l
>
> Peugeot 207 diesel angives til:
> Bykørsel: 17,5 km/l
> Blandet: 22,7 km/l
> Landevej 27,0 km/l
>
> Kørestilen er typisk for en 56-årig
>
> Med dette kørselsbehov (ca. 20.000 km), er det da relevant at overveje
> diesel? Hvis jeg deler op efter ren by- og landevej, kommer jeg frem
> til følgende brændstofforbrug:
>
> 9.104 km by = 765 liter benzin / 520 liter diesel
> 9072 km landevej = 453 liter benzin / 336 liter diesel
> I alt 1.218 liter benzin a 11 kr. = 13.398 kr. eller
> 856 liter diesel a 10 kr. = 8.560 kr.
> Gevinst ved diesel = 4.838 kr.
>
> Hvis jeg sætter de 9.104 km til blandet i stedet for by, svinder
> dieselfordelen ind til 4.026 kr.
> (9.104 km blandet = 583 liter benzin / 401 liter diesel)
>
> Er der forskel på dieselgevinsten ved køb og privatleasing?

Du skal overveje med diesel at du skal købe en med tilskudsvarmer eller
tilkøbe det, da en moderne diesel uden tilskudsvarmer er lang tid om at
opvarme kabinen (en kollega købte en Peugeot 307 HDI uden tilskudvarmer og
de sad med tæpper på om vinteren indtil der kom varme i bilen) . Desuden er
der partikelfilter i mange nye dieseler og når de skal regenerer er det som
regel ved frisk motorvejskørsel med godt varm motor. En af min kollegaer har
en 2 gammel Corsa diesel som nu flere gange har haft problemer med at gå på
nødprogram pga partikelfilteren ikke regenerer og hans kørselsmønster er ca
20 km på arbejde hvoraf ca. 10 er motorvej og det er åbentbart ikke nok til
at brænde filteret rent. Lav desuden en serviceaftale da nye diesel er
sindsyg dyre at reparere, hans Corsa har lige 4 uger fået lavet kulance rep.
for + 40.000 kr. på moteren (han skulle selv betale 10%, bilen er lige ude
over garantien). FDM har eksempler på skift af 1.6 HDI motor i en C4 til kr.
105.000 og en 1.9 TDI motor står i kr. 85.000, så det er dyre sager.

Mvh
Thomas


Brian Sørup (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 10-04-10 09:02


"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:ff30s5h218enhjd7ufuha97uq2r7ro9lk7@4ax.com...
>I forbindelse med overvejelser om køb/leasing, står jeg for første
> gang i mange år ansigt til ansigt med en spritny bil. En naturlig
> overvejelse om brændstoføkonomi indgår naturligvis i overvejelserne.
>
> Mit teoretiske kørselsbehov, når alt hvad jeg komme i tanker om, er
> regnet med, vil jeg køre 18.176 km om året - ligeligt fordelt mellem
> bykørsel og landevej.
>
> Med dette kørselsbehov (ca. 20.000 km), er det da relevant at overveje
> diesel?

IMO er 20000km/år alt for lidt til at køre Diesel, du skal mindst op i
nærheden af det dobbelte, og ikke for mange ture under 25-30Km da den ikke
bliver ordentlig varm på de småture..

PS. Er diesel ikke til Traktorer og Lastbiler ?

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut. - IKKE en traktor
1986 Oldsmobile Custom Cruiser - Næsten så stor som en Lastbil


Armand (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-10 13:54

Kurt Hansen skrev:
> I forbindelse med overvejelser om køb/leasing, står jeg for første
> gang i mange år ansigt til ansigt med en spritny bil. En naturlig
> overvejelse om brændstoføkonomi indgår naturligvis i overvejelserne.
>
> Mit teoretiske kørselsbehov, når alt hvad jeg komme i tanker om, er
> regnet med, vil jeg køre 18.176 km om året - ligeligt fordelt mellem
> bykørsel og landevej.
>
> 9.072 km landevejskørsel er, i mine kalkulationer, ture på mindst 64
> km.
>
> Resten er jeg mere i tvivl om. Jeg bor uden for Viborg og har 12 km på
> arbejde i city. Det er kun de sidste 3-4 kilometer der er decideret
> bykørsel; resten er kommunevej gennem to landsbyer. Der er jo en
> koldstart i hver ende, så jeg formoder at det hele skal regnes som
> bykørsel, eller hvad? Bilklassen vil være Peugeot 207, Renault Clio
> eller tilsvarende.
>
> Eksempel:
> Peugeot 207 benzin angives til:
> Bykørsel: 11,9 km/l
> Blandet: 15,6 km/l
> Landevej 20,0 km/l
>
> Peugeot 207 diesel angives til:
> Bykørsel: 17,5 km/l
> Blandet: 22,7 km/l
> Landevej 27,0 km/l
>
Angivelsen for bykørsel er med varm motor og dieselmotoren tager
anderledes lang tid om at varme op efter start => længere tids
'choker'-kørsel end for en sammenlignelig bensin-bil.
Forholdet influerer på brændstofforbruget, såvel som komfort-siden á
kabinevarme og afdugning af forrude!

--
Armand.
(der kører endog meget småturs-kørsel eftersom at HDi'en er indkøbt ud
fra arbejdsplads i nabobyen, hvilket ikke længere er tilfældet)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste