Nemt check af dækmønster?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-04-10 15:45

IFor flere år siden kunne man bruge en enkrone til at måle dækkets
mønsterdybde. Hvis mønten sank i,op til dronningens hals, var
mønsteret.

Hvordan checker man nu om dage, om ens dæk er lovlige?

Fra : Martin [6000]

Dato : 09-04-10 15:46

> Hvordan checker man nu om dage, om ens dæk er lovlige?

Med en skydelære.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : hanzen

Dato : 09-04-10 15:49

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mønsteret.
>
> Hvordan checker man nu om dage, om ens dæk er lovlige?

Man kører til syn.
Så er der en flink mand der måler det for dig.
--

hilzen
hanzen

Fra : Hekatombe

Dato : 09-04-10 16:02

On 9-04-2010 16:44, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> mønsteret.
>
> Hvordan checker man nu om dage, om ens dæk er lovlige?

Står der TWI eller en trekant på dækket? Hvis der gør, så se om du kan
finde slidindkatoren ud for det mærke (mærk efter en lille forhøjning i
mønsteret). Er du nået ned til forhøjning, så er dine dæk ikke lovlige mere.

Fra : Møller

Dato : 09-04-10 16:09

Den Fri, 09 Apr 2010 16:44:42 +0200 skrev Kurt Hansen:

> IFor flere år siden kunne man bruge en enkrone til at måle dækkets
> mønsterdybde. Hvis mønten sank i,op til dronningens hals, var mønsteret.
>
> Hvordan checker man nu om dage, om ens dæk er lovlige?

Nu er det lettere:
Dækmønstret skal være mindst 1,6 mm. dybt. Alle dæk har slidindikator og
når dækket er slidt ned til dem, skal det skiftes. Der hvor
slidindikatoren findes inde i dækkets mønster, er der på siden af
mønsterklodserne et pilmærke eller der står TWI.

//Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-10 16:25

"Møller" <eam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> når dækket er slidt ned til dem, skal det skiftes. Der hvor
> slidindikatoren findes inde i dækkets mønster, er der på siden af
> mønsterklodserne et pilmærke eller der står TWI.

De fleste dæk har slidindikatorer soredt vidt ud over mønsteret...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-10 16:27

> De fleste dæk har slidindikatorer soredt vidt ud over mønsteret...

De er små kanaler mellem dækmønstret, som f.eks. hér:
http://www.ruderd.dk/data/images/informations%20billeder/slidindikator.jpg

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 00:05

Henrik B. skrev:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> De er små kanaler mellem dækmønstret, som f.eks. hér:
> http://www.ruderd.dk/data/images/informations%20billeder/slidindikator.jpg

- - - Og ér man dernede vil forhøjningen gøre at langs-rillen er 'afbrudt' !

--
Armand.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-04-10 18:59

> [...]
> slidindikatoren findes inde i dækkets mønster, er der på siden af
> mønsterklodserne et pilmærke eller der står TWI.
Hvad med vinterdæk så? Mine er nu slidt ned til det mærke, men jeg synes de
har en del mere end 1.6mm mønster tilbage. Er det fordi at man anbefaler at
vinterdæk ikke skal slides helt ned til 1.6mm?

--
Klaus G.

Fra : TDN

Dato : 09-04-10 20:15

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de har en del mere end 1.6mm mønster tilbage. Er det fordi at man
> anbefaler at vinterdæk ikke skal slides helt ned til 1.6mm?

Vinterdæk skal have min. 3-4 mm mønster for at de er effektive, dvs. at
lamellerne kan fungere i sneen. Lovkravet i DK er dog kun 1,6 mm Norge,
Sverige og Finland kræver 3 mm.

http://www.sds.dk/dk/daek/vinterdaek/klargoer_din_bil_til_vinteren/bestemmelser_for_vinterdaek.html

http://www.cdof.dk/_da-DK/Vinterd%C3%A6k/Regler%20for%20vinterd%C3%A6k

Mvh
Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 09-04-10 20:27

> Vinterdæk skal have min. 3-4 mm mønster for at de er effektive, dvs. at
> lamellerne kan fungere i sneen. Lovkravet i DK er dog kun 1,6 mm Norge,
> Sverige og Finland kræver 3 mm.
Jeg vil skyde på de mærker må være på 3mm så. Vil jeg lige måle i morgen
tror jeg :)

--
Klaus G.

Fra : Mikael

Dato : 10-04-10 16:55

On 9 Apr., 21:14, "TDN" <tdnfjernde...@net.telenor.dk> wrote:

> Vinterdæk skal have min. 3-4 mm mønster for at de er effektive, dvs. at
> lamellerne kan fungere i sneen. Lovkravet i DK er dog kun 1,6 mm Norge,
> Sverige og Finland kræver 3 mm.

Ja og Tyskland kræver 4mm. Dette er taget fra fdm.dk "det er et krav,
at bilen er udstyret med vinterdæk på alle 4 hjul, med minimum 4
millimeter slidbanemønster, når der er sne og is på vejen"

Fra : Møller

Dato : 09-04-10 16:22

Den Fri, 09 Apr 2010 17:02:17 +0200 skrev Hekatombe:

> Står der TWI eller en trekant på dækket?

Hvis ikke er de ulovlige.
Detailforskrifter for køretøjer 8.02.002
"Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være
forsynetmed slidindikatorer (TWI)"

//Møller