Spørgsmål ang. Baggrund
Fra : Steffen Jespersen

Dato : 08-04-10 16:33

Hej Folkens!

Jeg sidder og leger med lidt grafik, hvor jeg gerne vil have
denne "box" som baggrund, hvor min tekst skal være.
http://www.saftig-kokus.dk/skygge.jpg
Det har jeg så prøvet at gøre vha. CSS med normal background
property. Hvis jeg gør det på den måde vil baggrunden ikke følge
med teksten. Dvs. hvis jeg fylder mere tekst på siden end
baggrundens størrelse, så vil baggrunden ikke følge med.
Jeg har derudover prøvet "at klippe" baggrunden i 3 stykker. En
top, en midte og en bund og smidt baggrundene på 3 forskellige
divs.

Men det ser ikke ud til at virke i IE.

Hvordan gør man egentlig sådan noget nemmest og sådan det virker?

Se eksempel her: http://www.saftig-kokus.dk/
Tjek kildekoden for CSS.
Mvh. Steffen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-10 17:48

Den 08-04-2010 17:33, Steffen Jespersen skrev:

> [...]
> Jeg har derudover prøvet "at klippe" baggrunden i 3 stykker. En
> top, en midte og en bund og smidt baggrundene på 3 forskellige

Ærgerligt, fordi det kan laves med én linje valid CSS3-kode. 4 linjer,
hvis man skal have webkit og Mozilla med.

> Se eksempel her: http://www.saftig-kokus.dk/
> Tjek kildekoden for CSS.

Hvis du er nysgerrig efter, hvordan de har skåret det ud, så se f.eks.
deres baggrundsbillede, som løber i begge sider:
http://www.saftig-kokus.dk/top.jpg

Det gør det ikke fleksibelt i x-retningen, og det er ikke lige min kop
te, men sådan kan man også gøre. Du er så nødt til at have en bredde,
som er den samme som billedets, og den kan ikke ændres.

I så fald er det bare at indhegne med top og bund-DIVer og sætte
baggrundsbillederne på dem efter det, og så lige huske margin eller
padding for at skabe plads til billedet. Du skal nok have 3 DIVer ialt
til det. Den inderste DIV skal så have det linkede baggrundsbillede med
background-repeat: y.

Brug under alle omstændigheder PNG, og ikke JPG. Med PNG er du ikke så
afhængig af, om baggrunden skifter, og JPG er dårligt til simpel grafik.
Det er et foto-format.

Det linkede billede kan man ikke skifte baggrund på uden at skulle gå i
sit grafikprogram, for JPG kan ikke indeholde gennemsigtige pixels.

IE7 og opefter forstår fint PNG.

PS: Hvis man er rigtig grov, så bruger man :before til toppen og :after
til bundbilledet. Kan ikke lige huske, om IE7 forstår det.

MVH
Rune Jensen

--
Jeg er også gået over til CSS3
http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/css3_tests.asp

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-10 18:16

> [...]
> Jeg har derudover prøvet "at klippe" baggrunden i 3 stykker. En
> top, en midte og en bund og smidt baggrundene på 3 forskellige

Æv, jeg misforstod dig.

Jeg troede, det var et eksempel fra en anden side, ikke fra din egen.

Jeg må være træt.

Baggrunden for et sådant design er:

Man har en content-DIV inderst med midt-baggrundsbilledet løbende i
y-retning.

på denne laver man en margin-top på samme højde som billedet i toppen.

Udenom den sætter man topDIVen, som man sætter baggrundsbilledet på med
no-repeat i toppen.

Denne top-DIV sætter man margin på i bunden samme størrelse som
bund-billedets højde.

Den yderste DIV, bundDIVen sætter man bredden af hele designet på, dvs.
inklusive skyggernm.

Den yderste DIV skal så også sætte bundbilledet med no-repeat.

MVH
Rune Jensen