Hjælp til CSS fil
Fra : jumbo

Dato : 08-04-10 00:12

Skal i gang med at lave en ny hjemmeside, og nu vil jeg ikke
udsætte mig for mere hån, så den skal laves med css - så jeg vil
høre, om nogen kan hjælpe mig med noget kode til en css fil:

Samlet bredde: 900 px, centreret på siden

Skal bestå af 4 "frames":

En top frame, 900 x 200 px
En menu frame i venstre side, 200 px bred, centreret text
En indhold frame i højre side: 700 px bred, venstrestillet text
En bundframe 900 x 100 px

Hvis det er muligt, må der også gerne være angivet font,
fontstørrelse og linieafstand for menu- og indholdsframe.
Desuden marginer

På forhånd 1000 tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-04-10 02:10

/* CSS layout */

body {
   margin: 0;
   padding: 0;
}

#wrapper {
   width:900px;
   margin-left:auto;
   margin-right:auto;

}

#masthead {
width:900px;
height:200px
}

#left_col {
   width: 200px;
   float: left;
   text-align:center;
}

#page_content {
   margin-left: 200px;
   text-align:left;
}

#footer {
   clear: both;
   width:900px;
   height:100px;
}

Resten overlader jeg til dig selv, du skulle jo også gerne have lidt
at lave.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : jumbo

Dato : 08-04-10 11:06

1000 tak skal du ha. Jeg skal gøre mit bedste

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-04-10 11:14

jumbo skrev:
> [...]
>
> Hvis det er muligt, må der også gerne være angivet font,
> fontstørrelse og linieafstand for menu- og indholdsframe.

Det ville sikkert være godt for dig om du
brugte en skabelon, som for eksempel denne:

http://webdesign101.dk/www/layout/eks/eksempel_3.html

Skabelonen modsvarer ikke alle dine krav, men
lidt arbejde med sagerne skulle vel være
til at overkomme.

Til forskel fra Jens Peter Karlsens udmærkede
forslag er mit eksempel indrettet således at
de spalter ser lige høje ud, uanset hvilken
spalte, der er mest indhold i.
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : jumbo

Dato : 09-04-10 23:32

Ja, sidste gang jeg forsøgte mig med CSS, var det et problem, at
spalterne ikke var lige høje.
Men jeg forstår ikke, hvad det er der skal laves om, for i dit link
er der, såvidt jeg kan se, ikke de samme elementer i style-sheet som
der er i koden..?
Mvh

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-04-10 11:07

jumbo skrev:
> [...]
> Men jeg forstår ikke, hvad det er der skal laves om, for i dit link
> er der, såvidt jeg kan se, ikke de samme elementer i style-sheet som

Det vil være en stor hjælp hvis du svarer under
det du citerer eller kommenterer på. Jens Peter
Karlsen er en - i den sammenhæng - ubehagelig
undtagelse, der nægter at følge de samme
retningslinjer som alle andre. (Ikke noget
personligt, Jens Peter - dine indlæg er der jo
ikke noget i vejen med

Til Jumbo:

Mit eksempel ville jo nok ikke fungere, hvis det
forholder sig som du siger. Har du bemærket at
eksemplerne omfatter 3 stylesheets - et dokument-
indlejret der yderligere importerer to andre?

Det fortæller jeg i teksten under menuen i venstre
side (i eksempel 3).

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-10 14:17

jumbo wrote:

> Skal bestå af 4 "frames":

Dårlig ide, se her:

http://html-faq.dk/2009.asp

Sæt siden sammen med serverside include:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.php?id=inclssi

Og fastlås eventuelt topbar og menu:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-04-10 15:07

Du overså vist at "frames" var i citationstegn.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : jumbo

Dato : 09-04-10 23:35

Nej, for himlens skyld. Nu har jeg - endnu engang - besluttet mig
for, at nu VIL jeg bruge CSS. Men jeg må indrømme, at jeg er
meget tæt på at beslutte mig for frames, for jeg kan sgu ikke
forstå, hvorfor CSS skal være så H..... besværligt at have med at
gøre.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-04-10 01:22

Det er ikke spor besværligt følg en online tutorial så er du hurtigt i
gang.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-10 20:58

jumbo wrote:
> for jeg kan sgu ikke
> forstå, hvorfor CSS skal være så H..... besværligt at have med at
> gøre.

Jamen, css er slet ikke besværligt, når man har fattet ideen. Indtil da (og
til enhver tid bagefter også) er velkommen til at spørge om hjælp her i
gruppen.

Her kan du læse en hel masse om css:

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css1