Kørekort til bus
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-04-10 19:50

Dette emne har næsten med garanti været berørt før, men jeg har ikke lige
kunne google det, eller også har jeg googlet på det forkerte

Sagen er helt enkelt den at jeg har, som så mange andre, kørekort til
bus(D).
Men jeg erindrer at det tidligere var meget få omstændigheder hvor du måtte
bruge dette kørekort, hvis ikke det var suppleret med diverse
kvallifikationsbeviser og erhvervskort.
En ven fortæller mig nu at der blødt op for disse regler, og det dermed er
mere fleksibelt hvem der må køre med hvem.
Jeg har prøvet at formulere det til et par enkle spørgsmål, der tager
udgangspunkt i at jeg/man kun har almindeligt kort til bus(d).
1. MÃ¥ jeg i min egenskab at aktiv i den lokale fodboldklub, leje en bus og
køre til destinationer i Europa(Norge) med ungerne fra klubben.
2. MÃ¥ jeg i min egenskab at aktiv i den lokale fodboldklub, leje en bus og
køre til destinationer i Danmark med ungerne fra klubben.
3. Må jeg i anledning af sønnens fødselsdag proppe ungerne i en bus og køre
i skoven el. lign.

Håber der er nogle intelligente mennesker der kan opklare hvad man må.

Med venlig hilsen

Henrik Pedersen

Fra : Jubii

Dato : 07-04-10 21:01

"Henrik Pedersen" <henrik.kirneh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Håber der er nogle intelligente mennesker der kan opklare hvad man må.

Jeg håber der snart kommer intelligente spørgere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-04-10 21:17

> [...]
> måtte
> bruge dette kørekort, hvis ikke det var suppleret med diverse

Man må ikke køre erhvervsmæssigt, hvilket blev defineret som kørsel mod
betaling. Dvs lønnet. Du må gerne som ikke-lønnet forældre kører ungerne, og
formentlig også som ikke-lønnet leder. Men du måtte ikke køre med dem, hvis
du fik løn for det.

Jeg ved ikke om reglerne er blevet blødet op, så reelt har du kun fået ½
svar

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-04-10 14:36

Maria Frederiksen skrev

> Man må ikke køre erhvervsmæssigt, hvilket blev defineret som kørsel mod
> betaling. Dvs lønnet.

Det er så ikke helt korrekt
Jeg har da kørt rundt med ansatte i en 13,5 m bus på alm stort
kørekort

- Peter

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-04-10 19:27

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg har da kørt rundt med ansatte i en 13,5 m bus på alm stort
> kørekort

Og betalingen (fra passagererne) var?

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 07-04-10 22:45

"Henrik Pedersen" skrev

> [...]
> køre til destinationer i Danmark med ungerne fra klubben.
> 3. Må jeg i anledning af sønnens fødselsdag proppe ungerne i en bus og

Det kommer an på bussens størrelse og kørslens længde, din alder og flere
andre ting.
Men et godt sted at starte er hos færdselsstyrelsen og bekendtgørelsen
om vejtransport.

http://www.trm.dk/sw196326.asp
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116237&exp=1

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-04-10 08:31

alexbo skrev:
> [...]
> andre ting.
> Men et godt sted at starte er hos færdselsstyrelsen og bekendtgørelsen

Jeg har lige snakket med en kørelærer som nævnte, at alle der fremover
skal gøre brug af stort kørekort skal på kursus.
Man skal selv tilmelde sig kursus og de vil blive afholdt efter
fødselsdato. Sikkert nok dem som har fødselsdag først på måneden vil
komme først for.
Så vidt jeg forstod, så starter kurserne til efteråret.
Jeg mener han sagde at kurset skulle gentages hver tredie eller femte år.
Og det var underordnet om man kørte lastbil eller bus.
Han var selv på ovennævnte kursus for tiden, da han fremover skulle være
underviser på kurserne.
Kurset gik ud på undervisning i køretidsregler, farligt gods,
førstehjælp m.m. Og det er et kursus der gennemføres i hele EU.
Hilsen Matthias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-10 09:56

Henrik Pedersen skrev:

> [...]
> En ven fortæller mig nu at der blødt op for disse regler, og det dermed er
> mere fleksibelt hvem der må køre med hvem.

Du har fået svar på det juridiske spørgsmål. Hvis jeg var dig,
ville jeg også lige få afklaret det forsikringsmæssige inden jeg
inviterede folk om bord i bussen. Men jeg ved ikke hvordan det
ligger.

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 11-04-10 20:12

Den 07-04-2010 20:49, Henrik Pedersen skrev:
> [...]
> i skoven el. lign.
>
> Håber der er nogle intelligente mennesker der kan opklare hvad man må.

Læs her:
http://www.fstyr.dk/Erhvervstransport/Buskoersel/Krav%20til%20foerere%20af%20ikke-erhvervsmaessige%20busser.aspx

--
Venlig Hilsen