Logining af blokerede sider?
Fra : Leif Neland

Dato : 07-04-10 11:55

http://www.business.dk/tech-mobil/dramatisk-fald-i-dansk-netcensur

"Listen bliver kopieret til DNS-serverne, som herefter reloades så de bruger
den seneste version af listen. Alle domænerne på listen peger på samme
zonefil. Logfilerne sendes til politiet ved midnat hver dag."

Er der mon tale om logs over hvilke ip-adresser, der besøger hvilke sider?

Er det lovligt?

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-04-10 12:08

Leif Neland wrote:

> [...]
> samme zonefil. Logfilerne sendes til politiet ved midnat hver dag."
>
> Er der mon tale om logs over hvilke ip-adresser, der besøger hvilke

Hos den konkrete internetudbyder (Siminn) bliver IP adrsserne en-vejs
krypteret med et såkaldt saltet MD5 hash, hvilket betyder at man i
logfilen kan se om det er den samme IP adresse der prøver at tilgå de
spærrede sider, men ikke hvilken IP adresse det er. Oprindeligt brugte
udbyderen kun et MD5 hash (uden salt), hvilket var sårbart overfor angreb
med rainbow tabeller. Hvad andre internetudbydere gør kan jeg af gode
grunde ikke vide (mine oplysninger stammer fra et foredrag om censur på
internettet hos Siminn).

> Er det lovligt?

At videregive logfiler med personhenførbar information såsom IP adresser
og tilgang til andre sites til politiet, uden en dommerkendelse efter
retsplejeloven? Efter min mening klart NEJ, men det sker så heller ikke i
det pågældende tilfælde.

--
Jesper Lund