Stafetten: Mundharpe
Fra : Carl Drud

Dato : 07-04-10 18:33

Vi skal have noget musik med mundharpe.

Muddy Waters (med Jerry Portnoy på mundharpe) - Can't Get No Grindin'

http://www.youtube.com/watch?v=p-LP0r_KKEw

Sonny Boy Williamson - Your Funeral and my trial

http://www.youtube.com/watch?v=DFRMBWgyH-M

--
Carl

Fra : Allan Krautwald

Dato : 07-04-10 18:55

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

hvorfor så ikke Rolling Oldefar med denne live version af Midnight Rambler

http://www.youtube.com/watch?v=HtW-7XD6_gg

Fra : Max

Dato : 07-04-10 19:00

Hej Carl

> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Så skal vi have en af fædrene til det instrument

Toots Thielemans - Bye Bye Blackbird
http://www.youtube.com/watch?v=vCjwZAXcaRM

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-04-10 19:24

On 07-04-2010 19:33, Carl Drud wrote:
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Den anden Sonny må ikke glemmes.
Sonny Terry, her f.eks. med "Easy Rider":

http://www.youtube.com/watch?v=YYDmbJjvv20&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-04-10 19:42

On 07-04-2010 19:33, Carl Drud wrote:
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Og et gammelt filmklip, medens jeg er i gang. Borrah Minevitch og hans
'Harmonica Rascals' var en gang meget berømte:

http://www.youtube.com/watch?v=7AVVad2xmY4&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-04-10 19:54

Carl Drud skrev:

> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Stevie Wonder

http://www.youtube.com/watch?v=imQAeop_5Xg
http://www.youtube.com/watch?v=gZyB8PPDDAA

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-04-10 08:16

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Stevie Wonder
>
> http://www.youtube.com/watch?v=imQAeop_5Xg
> http://www.youtube.com/watch?v=gZyB8PPDDAA
>
> --
> Peter Brandt Nielsen

Charlie Mc.Coy kommer man vel næppe uden om,
når man snakker mundharpe

Orange Blossom Special.

http://www.youtube.com/watch?v=Co3M6ATa8Sw

Shenandoah må vel heller ikke glemmes..

http://www.youtube.com/watch?v=nDjQUUpmjBg

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-10 20:57

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Så lægger vi ud med Hr. Thielemans himselv, her sammen med Billy Joel i den
uforlignelige "Leave a tender moment alone":
http://www.youtube.com/watch?v=6Te0DB86-wY

Hvis vi snakker blues-harpe, komme vi ikke uden om disse, som næsten opfandt
begrebet:

Big Walter Horton: http://www.youtube.com/watch?v=UlDTsusrVBw

James Cotton: http://www.youtube.com/watch?v=jBeuco0PgJs

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 07-04-10 21:02

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Cyril Davies-Country Line Special
http://www.youtube.com/watch?v=lscwcKgz6J8

Fra : V

Dato : 07-04-10 21:35

En herre, som ofte ses på tysk TV. Han har fået flere priser for sit
mundharpe-spil:

Michael Hirte: http://www.youtube.com/watch?v=wGpVOGlFvyQ&feature=related

Fra : V

Dato : 07-04-10 21:37
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-04-10 14:36

"V" <videovideo@mail.com> skrev i meddelelsen
> En herre, som ofte ses på tysk TV. Han har fået flere priser for sit
> mundharpe-spil:
>
> Michael Hirte: http://www.youtube.com/watch?v=wGpVOGlFvyQ&feature=related

Der kom du mig i forkøbet. Jeg så ham godt i FESTE DER VOLKSMUSIK sidste
gang, men kunne ikke huske hans navn.
Det lyder edder brøleme godt.

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-04-10 22:03

Johnny Cash - Orange Blossom Special

http://www.youtube.com/watch?v=nAmrKeyeHKA

Også Rick Estrin er god på harmonikaen

http://www.youtube.com/watch?v=C7_wL3BpnVM&feature=related

jeg kendte ikke Asylum street Spankers, men de kan nu også. Man skal ca. 1
minut ind i klippet før det sker noget:

http://www.youtube.com/watch?v=wMEeNPa-XYA&feature=related

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-04-10 22:55

On 07-04-2010 19:33, Carl Drud wrote:
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Jeg blev, allersidst i stafetten i går, opfordret til noget spagetti
western.
Så her er Morricone's "Man With A Harmonica".
Der er ganske vist ikke meget ekvilibrisme over selve harmonikastemmen,
men det er sikkert et nummer, som de fleste har hørt. Måske endda flere
gange.

http://www.youtube.com/watch?v=m6BQKFs3-VM&feature=related

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Anglachel

Dato : 08-04-10 08:00

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i meddelelsen
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Bruce Springsteen med "Atlantic City"

http://www.youtube.com/watch?v=s-LIEr43_wk&feature=related

Jeg ville egentligt helst have foreslået Higway Patrolman fra samme album,
Det er efter min mening et væsentligt bedre nummer, men desværre er der kun
yderst diskret brug af harpen.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-04-10 20:50

"Carl Drud" <carl.drud@gmx.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal have noget musik med mundharpe.

Nogen må jo komme med ham, og det bliver så mig
¨
Han kan overhovedet ikke spille mundharpe, og alligevel er han en af dem der
er blevet mest berømt for at gøre det.

Bob Dylan: Blowin in the wind.
http://www.youtube.com/watch?v=I97wvr7FOK4

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 09:03

> Han kan overhovedet ikke spille mundharpe, og alligevel er han en af dem
> der er blevet mest berømt for at gøre det.
>
> Bob Dylan: Blowin in the wind.
> http://www.youtube.com/watch?v=I97wvr7FOK4

Ok, hvis vi skal have rædslerne med, så er her en mere med de samme
karakteristika som Dylan, nemlig hverken at kunne synge rent eller spille på
munrharmonika. Det er selvfølgelig Neil Young jeg snakker om:
http://www.youtube.com/watch?v=UCElUItrLZc

/Alex

Fra : Anglachel

Dato : 09-04-10 13:28

"Alex Linaa" <www.havelaager.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> karakteristika som Dylan, nemlig hverken at kunne synge rent eller spille
> på munrharmonika. Det er selvfølgelig Neil Young jeg snakker om:

Ja gud forbyde at musikere skulle vise lidt personlighed og stryge lytterne
lidt mod hårene. Lad os hellere få noget fadt og finpoleret, men teknisk
overlegent metervare.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-04-10 14:34

"Anglachel" <rune_nospamaagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja gud forbyde at musikere skulle vise lidt personlighed og stryge
> lytterne lidt mod hårene. Lad os hellere få noget fadt og finpoleret, men
> teknisk overlegent metervare.
Gud forbyde at musikerne behersker det instrument de forsøger sig på?
Mundharpen er, med Dylan som forgangsmand, i visse musikgenrer blevet
reduceret til et "trut lidt" instrument. Som om toner og præcision pludselig
er ligegyldigt, bare fordi det er en dims man blæser i. Meget af skylden har
traditionen med mundharpestativet, (Donnavan popper op i mit hovede?) der
godt nok holder harpen op til munden, men som på ingen måde gør at man kan
have kontrol nok til at spille ordentligt.
(jeg spiller selv en prober blues-harpe)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anglachel

Dato : 09-04-10 14:53

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gør at man kan have kontrol nok til at spille ordentligt.
> (jeg spiller selv en prober blues-harpe)

Ah, der er heller ingen grund til at overdrive :D Men som jeg vist også har
agiteret for før herinde, så er teknisk kunnen mig inderligt ligegyldig,
såfremt den kunnen bare holder sig inden for på forhånd givne konventioner
om, hvad korrekt teknisk udførsel indebærer, og om hvad det er der lyder
smukt/skønt/whatever. Det ville så absolut være dejligt hvis musikeren fuldt
ud mestrede sit instrument, og ud fra den kunnen formidlede noget musik, der
ikke bare smelter i med baggrunden, noget der ikke bare lyder som 100 andre,
ligeledes, kompetente teknikere. Min påstand er, at der er rigtigt mange
musikere i verden der formår at udføre uhyre indivklede manøvrer på deres
respektive instrumenter, mens der til gengæld er relativt få, der mestrer at
skabe deres helt eget og unikke lyd-univers, hvilket for det sidstes
vedkommende er meget mere interessant i min optik (eller er det akustik? )

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:30

> [...]
> unikke lyd-univers, hvilket for det sidstes vedkommende er meget mere
> interessant i min optik (eller er det akustik? )

Se det vil jeg give dig fuldstændig ret. Bare tag alverdens "schreddere"
blandt guitarister, som f.eks. Yngwie Malmsteen mf.fl. De kan spille en
million toner totalt præcist inden for foruroligende kort tid, men for
pokker hvor bliver det hurtigt trættende at høre på.
Mit bedste eksempel på det du nævner, og den forskel der kan være, er de to
seneste guitarister i Deep Purple.
Richie Blackmore er manden der dannede skole for alle de andre, og han har
en umiskendelig lyd og tonale forløb, som er helt hans egen. Det blålys til
Steve Morse der spiller med Purple nu, kan sikkert tone for tone spille
Blackmore baglæns ud ad scenen, men manden er bange for pauser, og benytter
enhver lejlighed til at brillere teknisk, med det resultat at hans soloer
bliver kliniske og kedelige, uden nogen form for sjæl eller personlighed.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:20

> [...]

> Ja gud forbyde at musikere skulle vise lidt personlighed og stryge
> lytterne lidt mod hårene. Lad os hellere få noget fadt og finpoleret, men

Jeg synes du stiller verden op som kun sort og hvid.
Der er vel ikke noget galt i at man behersker et instrument, inden man
stiller sig op og forventer at andre gider at lytte til det? Derfor behøver
det da ikke at være metervarer.
Jeg er bare (desværre?) udstyret med absolut gehør, og skæverter skurrer
bare så meget i mine ører at jeg krummer tæer. Og med skæverter mener jeg
gentagne falske toner eller talentløse disharmonier efter
tilfældighedsprincippet. Men der skal selvfølgelig være plads til smuttere i
musikken, bare ikke ene smuttere.

For the record, så holder jeg faktisk meget af Niel Young, men han kan
fandme hverken synge eller spille mundharmonika.

/Alex

Fra : Anglachel

Dato : 09-04-10 17:42

Alex Linaa skrev:

> [...]
>
> For the record, så holder jeg faktisk meget af Niel Young, men han kan
> fandme hverken synge eller spille mundharmonika.

He du har ret i, at jeg har en tendens til at udtrykke mig temmeligt
kategorisk. Egentligt tror jeg vi er meget enige. Disharmonier efter
tilfældighedsprincippet, ja det lyder ikke godt. På den anden side er
jeg ret glad for Sonic Youth, spørgsmålet er så bare, om deres
disharmonier forløber efter tilfældighedsprincippet.

Fra : Carl Drud

Dato : 09-04-10 17:20

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> writes:

> jeg kendte ikke Asylum street Spankers, men de kan nu også. Man skal ca. 1
> minut ind i klippet før det sker noget:

Dem kendte jeg ej heller. Jan du får hermed stafetten.

--
Carl