Led-lygter til trailer
Fra : Armand

Dato : 07-04-10 17:45

Jeg skal have lagt ny bund i min trailer og tænker på at trække helt
friske ledninger til lygterne når dét, i samme forbindelse, kan gøres
'oven-ned'.
Da de fremadvendende positions-lygter er sørgelige kan jeg vel også
ligesågodt skifte dém ved samme lejlighed - Og så var det at jeg kom i
tanke om muligheden for montering af en mere solid(?) LED-lyskilde.
Er der nogen der kender til legale LED-alternativer til, for den sags
skyld, både for og bag på trailer/campingvogn??

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 17:59

> [...]
> Er der nogen der kender til legale LED-alternativer til, for den sags
> skyld, både for og bag på trailer/campingvogn??

Jeg er overbevist om at campingudstyrsforretningerne har dem.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : rasmusbojsen

Dato : 07-04-10 18:02

Der er nogle på www.jydekrog.dk - men billige er de ikke :)

Fra : Armand

Dato : 07-04-10 22:39

rasmusbojsen skrev:

> Der er nogle på www.jydekrog.dk - men billige er de ikke :)

Nej for hulen da =
Til dén pris bliver det ikke før jeg vinder i lotto at der bliver
skiftet :-|

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-10 18:53

Armand wrote:

> [...]
> Er der nogen der kender til legale LED-alternativer til, for den sags
> skyld, både for og bag på trailer/campingvogn??

Knock yourself out ( som de siger ) :
http://www.trenden.dk/pl/LED_Autolygter_91.aspx

Har ingen personlige erfaringer med firmaet, men jeg ligger selv på lur til
at skifte i min campingvogn.

Flere links :
http://frittliv.autonomtech.se/Links/linkpage.php#LEDBELYSNING

Du kan få led erstatninger til næsten hvad som helst, men det koster ikke
gratis.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-04-10 18:57

> [...]
> Er der nogen der kender til legale LED-alternativer til, for den sags
> skyld, både for og bag på trailer/campingvogn??

Tjek Ebay og udenlandske cmping/Trailer-butikker.

http://www.western-towing.co.uk/acatalog/LED_lamps.html
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 07-04-10 20:13

Armand skrev:
> [...]
> Er der nogen der kender til legale LED-alternativer til, for den sags
> skyld, både for og bag på trailer/campingvogn??

www.matronics.dk har flere forskellige lygter som måske kan anvendes.
Kontakt dem evt. for flere muligheder end vist på hjemmesiden.
Hilsen Matthias

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-04-10 20:49

Matthias H. Matthiessen wrote:

> www.matronics.dk har flere forskellige lygter som måske kan anvendes.
> Kontakt dem evt. for flere muligheder end vist på hjemmesiden.
> Hilsen Matthias

Bare for nysgerrighedens skyld, ikke for at lege lygtepoliti, men
Kan det overhovet være tilladt?
- men den skal måske alligevel synes?
finn

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 21:24

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen

> Bare for nysgerrighedens skyld, ikke for at lege lygtepoliti, men
> Kan det overhovet være tilladt?
> - men den skal måske alligevel synes?

Taler vi "markeringslygter", er reglerne rimeligt lempelige -
blåligt/gulligt/hvidt lys fremad, rødt bagud.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-04-10 21:28

Henrik B. wrote:

> Taler vi "markeringslygter", er reglerne rimeligt lempelige -
> blåligt/gulligt/hvidt lys fremad, rødt bagud.

Helt fint, men hvad med begrebet "typegodkendelse"?

finn

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-10 22:02

> Helt fint, men hvad med begrebet "typegodkendelse"?

Det er ikke det store problem at finde e godkendte lygter - har dog ikke
fulgt linkene for at se om de er godkendte.

Det er som du er inde på ikke lovligt bare at putte led "pærer" i en lygte
beregnet for glødepærer. e godkendelsen på en lygte er kun gældende for den
pære der står på glasset.

Apropos sjove erstatninger så skiftede forsvaret de originale lygter på vw
transport til nogle standard runde nogen allerede inden de smadrede de
originale tilbage i 90'erne

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 22:28

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> beregnet for glødepærer. e godkendelsen på en lygte er kun gældende for

Nej, når vi taler lovbefalet lys. Men markeringslygter er lidt noget andet.
Hér er begrænsning kun i lysets (lempelige farve), og jeg mener at der
muligvis er tale om et maks. antal.

Fra : Armand

Dato : 07-04-10 22:13

Cykelsmeden skrev:

> Helt fint, men hvad med begrebet "typegodkendelse"?

Jeg spørger af samme grund til legale(!) løsninger!
Lovligheden må nødvendigvis fremgå af en 'E'-nummerering der matcher de
allerede monterede lygters!

--
Armand.
(der lige går på jagt på de leverede links -Tak!)

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 22:28

> Jeg spørger af samme grund til legale(!) løsninger!
> Lovligheden må nødvendigvis fremgå af en 'E'-nummerering der matcher de
> allerede monterede lygters!

"Markeringslygter" behøver ikke være E-godkendte.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 09:14

Henrik B. wrote:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> "Markeringslygter" behøver ikke være E-godkendte.

Ok, men det betyder vel ikke nødvendigvis at du må sætte en anden lygte
på traileren?
Traileren er jo også typegodkendt, og der må ikke laves
konstruktionsmæssige ændringer uden syn.
Skift fra en lygte med glødepærer til en teknologisk ganske anden
lygte, er vel en konstruktionsmæssig ændring?

finn

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-04-10 11:17

> [...]
> Skift fra en lygte med glødepærer til en teknologisk ganske anden
> lygte, er vel en konstruktionsmæssig ændring?

Prøv at smide en E-mail til din lokale Synshal og hør hvad de mener, de er
faktisk temmelig hjælpsomme idag, specielt de små private syns-steder.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-10 17:43

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen

> Ok, men det betyder vel ikke nødvendigvis at du må sætte en anden lygte
> på traileren?

Jo, hvis der er tale om markeringslygter....anderledes med baglygterne.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-04-10 21:36

> Jo, hvis der er tale om markeringslygter....anderledes med baglygterne.

øeh

Jeg er nu ret sikker på at du må erstatte en e mærket (godkendt) lygte med
en anden.

Det er f.eks meget almindeligt at motorcyklister skifter blinklys til nye e
mærkede med f.eks halogen eller led lyskilde.

Der er heller ikke problemer i at skifte en gammel forlygte med bilux pærer
til en ny med halogen eller f.eks de "moderne" prismelygter.

Skifter man lygter skal man selvfælgelig stadig leve op til kravene til
deres placering (højde og afstande)

/A

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-04-10 20:24

> Jeg er overbevist om at campingudstyrsforretningerne har dem.

Korrekt!

Men øh.. hvad ved Henrik om hvad slige steder forhandler?? )

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-04-10 21:36

> Nu er jeg i en branche, som ligger meget tæt op ad slige ådsler....
> )

Åh for den da