Metallak eller ej ?
Fra : Per

Dato : 07-04-10 17:33

Hej Ng !

Er det stadigvæk et must at vælge metallak på en ny bil ?

Nogen påstår at alm. lak med en forsegling !? - er ligeså holdbar.

Metallak skulle kun være nemmere at skjule ridser på.

Jeg sprøger ind til lak på nye biler.

mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-10 18:08

Per skriver:

> Er det stadigvæk et must at vælge metallak på en ny bil ?

Ja, det er pænere.

Klaus

Fra : Steffen

Dato : 07-04-10 20:40

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Per skriver:

> Ja, det er pænere.
>

> Klaus

Det var da noget af en påstand, jeg synes f. eks. ikke det er pænere.

mvh
steffen

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-04-10 21:52

> Er det stadigvæk et must at vælge metallak på en ny bil ?

http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/metallak-biler-kun-syns-skyld

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-10 22:28

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i meddelelsen
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/metallak-biler-kun-syns-skyld

Selv om FDM og EB siger det er ligegyldigt, så kan man jo ved selvsyn se at
de IKKE har ret i deres postulater (for visse bilmærkers vedkommende).
Ikke mange dage siden jeg så en gul Suzuki Alto hvor solen havde ændret
flere flader til det mere hvide.....er også set ved den røde farve på andre
bilmærker.
Så hvad FDM mener kan man ikke bruge til ret meget, man kan jo se med egne
øjne at det stadig KAN være et problem ved visse bilmærker.....og de behøber
ikke være tudsegamle for at man kan se farveforskellene.
Men at vurdere om en 2-3 år gammel bil ikke har problemet er jo ikke muligt
da det først viser efter en del år i solen.

Så i stedet for en masse meninger, kan man jo bare kigge lidt på de biler
der findes rundt i landet....og så er spørgsmålet om FDM vil betale en
omlakering HVIS de tog fejl og køberens bil alligevel efter 10 år i solen
ændrede farve?
I øvrigt har de fleste autolakerer i dag en farveskanner som gør at de kan
ramme farven 100%, så her er endnu en ting FDM burde tale med prof.
autolakerer om inden de skrev deres artikel

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 22:32

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> [...]
> der findes rundt i landet....og så er spørgsmålet om FDM vil betale en
> omlakering HVIS de tog fejl og køberens bil alligevel efter 10 år i solen

Enig! Personligt skulle jeg aldrig eje en ikke-metalic farvet bil, uden at
den har fået klarlak ovenpå. Og så koster det det samme som en metallak.

> I øvrigt har de fleste autolakerer i dag en farveskanner som gør at de kan
> ramme farven 100%, så her er endnu en ting FDM burde tale med prof.
> autolakerer om inden de skrev deres artikel

Øøh nej! Det kan godt være at en lakker kan ramme farven. Problemet er
moderne lakkers skiftende metalpartikelstørrelse, og farveskiftende lakker.
Så det er ikke bare lige sådan. Har personlig erfaring fra i sommer, hvor
Danmarks største lakker-firma måtte opgi' at male en skadet fælg (for
forsikringen), han kunne ganske enkelt ikke "ramme" måden metalpartiklerne
var i originallakken.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : KASO

Dato : 08-04-10 07:30

> [...]
> sommer, hvor Danmarks største lakker-firma måtte opgi' at male en skadet
> fælg (for forsikringen), han kunne ganske enkelt ikke "ramme" måden

Helt enig!

Jeg fik omlakeret 3 døre hos Mercedes. Farven har de ramt 100% - men i rette
lys og vinkel kan man se, at metalpartiklerne ligger anderledes.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-10 22:33

> [...]

> ramme farven 100%, så her er endnu en ting FDM burde tale med prof.
> autolakerer om inden de skrev deres artikel

Ligesom jeg vil påstå at jeg ALTID vil kunne se en omlakeret flade - det er
blot et spørgsmål om vinkel og det rette lys. )

Fra : Armand

Dato : 07-04-10 23:32

Tom skrev:

> [...]
> kan ramme farven 100%, så her er endnu en ting FDM burde tale med prof.
> autolakerer om inden de skrev deres artikel

Min egen bil er sølvmetallic og den første metal-lakerede bil jeg ejer.
Jég synes at metallic-lakeringerne generelt er pænere og at det er meget
få metallic's der er decideret kiksede - De første Punto'er kørte rundt
med en grim urin-gul metallic' og er den syge gullig-grønne farve den
nye Fiesta kører rundt med en metallic'?
Derved er man jo selv herre over hvilken nuance man vælger sin
metal-lakering i :-|
Personlig kunne jég f.eks. ikke finde på at købe en mørkeblå
("strisser-blå") bil - Det skulle da måske lige være hvis den var i
metallic' :-/
Forøvrigt er min standardfrase når der dukker en syg kulør op i
trafikken, at det ikke er sådan når man ikke kan vente på at få sin nye
bil og i sin iver og ny-ejerglæde ikke kan se hvor grim den eneste
tilgængelige, á dén i udstillingen, er!

Hidtil har det været et argument at metallak medførte et ekstra lag lak
og derved ville have en bedre rustbeskyttelse.
I de senere år er det ligesom at flere bilmærker er faldet i
lakeringens-kvalitet (sagde nogen Mercedes?), hvorved at argumentet om
det ekstra lag formodentlig stadig er ungt :-/

Jeg har faktisk ikke tænkt over om metal-lakeringerne er mere
falme-resistente, men især 'almindelig' rød er slem i dén retning og dét
forskrækkede tilsyneladende ingen igennem de mange år hvor rød var en
populær bil-farve :-|

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 08-04-10 07:28

> [...]
> lakeringens-kvalitet (sagde nogen Mercedes?), hvorved at argumentet om det
> ekstra lag formodentlig stadig er ungt :-/

Stort set alle (hvis ikke alle) mærker har et ekstra lag klarlak - uanset om
det er metalfarve eller ej. Det ekstra lag hjalp iøvrigt ikke min Mercedes
(med metallak)

> [...]
> falme-resistente, men især 'almindelig' rød er slem i dén retning og dét
> forskrækkede tilsyneladende ingen igennem de mange år hvor rød var en

Med et par gange lakforsegling om året, kan man sagtens holde lakken flot -
metallak eller ej!