Forsøg på kriminalitet og er der en nedre ~
Fra : Christian Hurup Hans~

Dato : 07-04-10 00:08

Jeg har ikke kunne finde grundlaget for at der kan forekomme en nedre
grænse/straffrihed for forsøg på forbrydelser. Nogen der kan komme på
et evt. eksempel som jeg kunne kigge nærmere på?

Mvh CHH

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-04-10 09:02

"Christian Hurup Hansen" <chhurup@gmail.com> wrote in message
>Jeg har ikke kunne finde grundlaget for at der kan forekomme en nedre
>grænse/straffrihed for forsøg på forbrydelser. Nogen der kan komme på
>et evt. eksempel som jeg kunne kigge nærmere på?

Kan du uddybe spørgsmålet lidt?

Fra : alexbo

Dato : 07-04-10 09:11

"Christian Hurup Hansen" skrev

>Jeg har ikke kunne finde grundlaget for at der kan forekomme en nedre
>grænse/straffrihed for forsøg på forbrydelser.

Der er en generel 4 mdr. grænse.

Straffeloven:
§ 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke udførelsen af en
forbrydelse, straffes, når denne ikke fuldbyrdes, som forsøg.
Stk. 2. Den for lovovertrædelsen foreskrevne straf kan ved forsøg nedsættes,
navnlig når forsøget vidner om ringe styrke eller fasthed i det
forbryderiske forsæt.
Stk. 3. For så vidt ikke andet er bestemt, straffes forsøg kun, når der for
lovovertrædelsen kan idømmes en straf, der overstiger fængsel i 4 måneder.

§ 22. Forsøg straffes ikke, når gerningsmanden frivilligt og ikke på grund
af tilfældige hindringer for gerningens udførelse eller for opnåelsen af det
ved denne tilsigtede øjemed afstår fra iværksættelsen eller hindrer
fuldbyrdelsen eller foretager handlinger, som ville have hindret
fuldbyrdelsen, hvis denne ikke, ham uafvidende, var mislykkedes eller ad
anden vej var afværget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Hurup Hans~

Dato : 07-04-10 14:12

On 7 Apr., 10:02, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:

> Kan du uddybe spørgsmålet lidt?

Det jeg ledte efter var netop de straffeparagrafer. Mange tak!