Kørsel uden kørekort
Fra : Leif Neland

Dato : 06-04-10 20:17

A har ikke kørekort, og er fradømt at tage kørekort de næste 7 år.
B er vidende om dette, men lader alligevel A køre i B's bil, der er
forsikret i B's navn, og A betaler bil og forsikring til B.

Hvilken straf står B til?

(Jeg er hverken A eller B)

Fra : Jubii

Dato : 06-04-10 20:41

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> B er vidende om dette, men lader alligevel A køre i B's bil, der er
> forsikret i B's navn, og A betaler bil og forsikring til B.

De står begge til en bøde på 5000 kr. (hvis der ikke er forhølejser
siden 2005)

Du kan så spørge om der er skærpende omstændigheder (højere bøde plus
fængsel(hæfte)) hvis A kører galt eller forvolder skader på ting eller
personer.
Noget forsikringssvindel kan der jo også være.

Fra : alexbo

Dato : 06-04-10 21:13

> [...]

> B er vidende om dette, men lader alligevel A køre i B's bil, der er
> forsikret i B's navn, og A betaler bil og forsikring til B.

500 kr. i bøde for en alm. bil
5.000 kr. hvis bilen er til stort kørekort.

§65, stk. 2 Overladt motorkøretøj til person, der ikke lov
ligt kan føre pågældende køretøj 500 kr.
Overladt et motorkøretøj omfattet af færdselslovens
§ 43, stk. 1 og 2, til person, der ikke lovligt kan føre
pågældende køretøj 5.000 kr.

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Faktisk er mange af disse "alvorlige" overtrædelser forbløffende billige.
Navnlig registrerings forseelser, "falske" nr. plader, tyske biler med
danske plader, kørsel uden nr.plade, flere biler med samme nr.plade, det
koster så lidt at det ikke afskrækker nogen.
Det er det periodiske syn der har luget godt ud i disse forseelser, det er
svært at slippe igennem syn med en "forkert" bil.
Nummerplader uden bil findes heller ikke mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-10 22:09

alexbo skrev:

> [...]

> Overladt et motorkøretøj omfattet af færdselslovens
> § 43, stk. 1 og 2, til person, der ikke lovligt kan føre

Kan der ikke blive tale om dokumentfalsk eller
forsikringssvindel?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 06-04-10 22:46

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Kan der ikke blive tale om dokumentfalsk eller
> forsikringssvindel?

Ikke bare ved at overlade køretøjet til en anden.
Ingen dokumenter bliver taget i anvendelse eller brugt til at vildlede
nogen.
Ingen forsikringsbegivenhed er indtruffet.

Spørgsmålet går på at B lader A køre i sin bil, bilen er B's og A er låner,
B bryder færdselsloven ved at lade A køre i sin bil.

Om man kan anvende straffeloven ved at påvise at der er tale om et proforma
ejerskab fra B's side, er nok vanskeligt.
Der har været mange sager om unge mennesker der har biler indreg. i
forældrenes navn, det har kostet dem på erstatningen i forbindelse med
uheld, men jeg kender ingen der er dømt for bedrageri eller lign. i
forbindelse med indregistreringen.

Man kan selvfølgelig argumentere for at centralregistret og forsikringen er
vildledt af B's indregistrering af en bil der reelt tilhører A.
Men om det kan føre til domfældelse finder jeg tvivlsomt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 07-04-10 07:20

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> B er vidende om dette, men lader alligevel A køre i B's bil, der er
> forsikret i B's navn, og A betaler bil og forsikring til B.

Dårlig samvittighed resten af livet når A kører et barn ihjel.