kopi varer....
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 06-04-10 15:20

går lidt med tanken om at sælge lidt mobil dele....

men er lidt i tvivl om hvad der er kopi og ikke er...

fx et cover til en nokia 6300 hvis der ikke står nokia på... er det så en
kopi? for sådan et kan jo kun udformes på en måde.... hvis i forstår? kan
man overhovedet sælge et uoriginalt cover til en mobil telefon lovligt?

Nikolai

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-04-10 17:12

On 06/04/2010 16:19, Nikolai R. jensen wrote:
> [...]
> kopi? for sådan et kan jo kun udformes på en måde.... hvis i forstår? kan
> man overhovedet sælge et uoriginalt cover til en mobil telefon lovligt?

Mit gæt, ud fra en begrænset viden, er at det netop ville være et større
problem HVIS der står Nokia på det, end hvis der ikke gør. Så er det jo
bare et cover som "tilfældigvis" passer på en eller flere af Nokias
række af debiltelefoner.

Et problem med kopivarer er jo netop at de giver sig ud for at være den
ægte vare, altså med logo, traditionelle farver og mønstre, ellerhvad
det nu er, mens de ofte er lavet af underlødige materialer som ikke har
samme holdbarhed som originalvaren. Derved skades originalproducentens
ry ufortjent, d.v.s. der er en risiko for at folk begynder at tro at
Nokia laver dårlige telefoner fordi mange af kopitelefonerne går i stykker.

Pas dog også på med markedsføringen. Det kan godt være det er ulovligt
at markedsføre et produkt som værende kompatibelt med bestemte
mærkevarer; jeg *ved* det ikke, men du bør undersøge det inden du
begynder at sætte penge til. I det hele tager bliver markedsføring et
vigtigt område for dig - folk skal jo et eller andet sted vide hvad du
har at sælge, ellers er der ingen der køber hos dig, så du skal vide
hvad og hvor meget du må "sige" i forbindelse med markedsføring.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org