Kælder uden afløb!
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-04-10 19:21

Jeg har en kælder uden afløb, hvor jeg gerne vil have mit gas fyr flyttet
ned i, er der nogen det ved om det skulle give nogen problemer at der ikke
er afløb?

Jeg skal i samme omgang lave gulv i kælderen, er det tilladt at lave en
brønd i gluvet og pumpe evt. vand fra gulv og evt. grundvand væk?

mvh

Jens

Fra : CC

Dato : 05-04-10 23:02

"Jens Rasmussen" skrev i meddelelsen ...
> Jeg har en kælder uden afløb, hvor jeg gerne vil have mit gas fyr flyttet
> ned i, er der nogen det ved om det skulle give nogen problemer at der ikke
> er afløb?

Ja - Hvis dit gasfyr er af selvkondenserende type. Der ryger ret meget vand
i afløbet når den indsuget luft bliver varmet op.

> Jeg skal i samme omgang lave gulv i kælderen, er det tilladt at lave en
> brønd i gluvet og pumpe evt. vand fra gulv og evt. grundvand væk?

Hvorfor ikke "bare" lave et afløb ud til samlebrønden udenfor huset?
Hvorfor skal du have pumpe på?

Fra : Klaus G.

Dato : 07-04-10 15:22

> Hvorfor ikke "bare" lave et afløb ud til samlebrønden udenfor huset?
> Hvorfor skal du have pumpe på?
Vi har pumpe på her, fordi kælderen ligger for lavt. Det kan ihvertfald være
en grund til at gøre det på den måde.

--
Klaus G.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-04-10 17:44

Klaus G. wrote:
> Vi har pumpe på her, fordi kælderen ligger for lavt. Det kan
> ihvertfald være en grund til at gøre det på den måde.

Vi har godt nok afløb i kælderen til kloak, men vi har også en brønd for
opsamling af drænvand under kælderen. Derfra pumpes vandet op vha. en
dykpumpe til en afløbsbrønd udenfor ved husets ene hjørne og derfra
løber det til faskine.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivan

Dato : 06-04-10 13:59

"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har en kælder uden afløb, hvor jeg gerne vil have mit gas fyr flyttet
> ned i, er der nogen det ved om det skulle give nogen problemer at der ikke
> er afløb?

Jeg formåder at dit gasfyr varmer vand til huset, ikk. Så skal du få lavet
en brønd, eller en ledning til til bortskaffelse af evt. vand.

> Jeg skal i samme omgang lave gulv i kælderen, er det tilladt at lave en
> brønd i gluvet og pumpe evt. vand fra gulv og evt. grundvand væk?

Det er det da, hvis du for en aut.kloakmester til at lave arbejdetd.

Fra : JE

Dato : 07-04-10 22:41

On 06-04-2010 14:58, Ivan wrote:

> [...]
> lavet en brønd, eller en ledning til til bortskaffelse af evt. vand.

> Det er det da, hvis du for en aut.kloakmester til at lave arbejdetd.

Hvis ikke det kobles på kloaksystem er det vel ikke et krav ...

Fra : Ivan

Dato : 08-04-10 09:10

> Hvis ikke det kobles på kloaksystem er det vel ikke et krav ...

Jo det skal der. lovgivningen siger det. Det du så aflede (til faskine) selv
er regnvandvand fra hus skur og sådan noget. Det samme regnvand der falder
på dine fliser i indkørslen må du ikke selv aflede.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-04-10 09:16

Ivan wrote:

> [...]
> faskine) selv er regnvandvand fra hus skur og sådan noget. Det samme
> regnvand der falder på dine fliser i indkørslen må du ikke selv

Pladder. Al afledning til faskine må man selv udføre.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-04-10 10:36

> Pladder. Al afledning til faskine må man selv udføre.

Jep, men kun overfladevand... Så i dette tilfælde, hvor der er tale om både
dræn og vand fra et gulvafløb, er det kun drænet man må sende til en faskine
(Man risikere for i øvrigt nemt at lave en evighedsmaskine ved at sende
drænvand til en faskine. pludselig finder vandet fra faskinen tilbage til
drænet). Afløb fra gulv må man ikke selv pille ved, og det må ikke sendes
til en faskine...

Mvh
Keld

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-04-10 11:02

Keld Nygaard wrote:

> Jep, men kun overfladevand... Så i dette tilfælde, hvor der er tale
> om både dræn og vand fra et gulvafløb, er det kun drænet man må sende
> til en faskine.

Ja, det har jeg heller ikke beskrevet anderledes. Vores kælder er som
tidligere nævnt forsynet med såvel gulvafløb (der føres til kloak) som
samlebrønd for drænvand (der via en pumpe sendes til faskine).

Det tidligere nævnte overfladevand fra indkørslens fliser skal
naturligvis til faskine, det er noget griseri at belaste kloaksystemet
med afledning af overflade- og drænvand. Her i kommunen er det et krav.