Fragte Holmegårdssten
Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-04-10 19:04

Jeg skal have lagt nogle holmegårdssten / herregårdssten i min have.

Jeg kunne forestille mig, at de vejer godt til. Har I en ide om, hvor
meget de vejer, og hvor meget man kan læsse evt. i en alm. personbil
kontra en trailer uden t det volder problemer.

Fra : Max

Dato : 05-04-10 19:08

Hej Michael

> Jeg kunne forestille mig, at de vejer godt til. Har I en ide om, hvor
> meget de vejer, og hvor meget man kan læsse evt. i en alm. personbil
> kontra en trailer uden t det volder problemer.

På leverandørens hjemmeside kan du helt sikkert finde hvor mange
kilo der er i en kvadratmeter. Men slip for alt det besvær, der skal
ikke ret meget til før du skal køre mange gange, og bestil dem
leveret.

Max

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-04-10 19:16

Max skrev:
> [...]
> kilo der er i en kvadratmeter. Men slip for alt det besvær, der skal
> ikke ret meget til før du skal køre mange gange, og bestil dem

Det vær ærgerlig. HAvde fået arrangeret, at jeg kunne hente 20 m2 næsten
gratis mod afhentning, men 150 kg/m2 er lige i overkanten i en lille
Skoda Fabia :)

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 21:45

Michael Sørensen skrev:

> Det vær ærgerlig. HAvde fået arrangeret, at jeg kunne hente 20 m2 næsten
> gratis mod afhentning, men 150 kg/m2 er lige i overkanten i en lille
> Skoda Fabia :)

- - - - Og det er både svinende og opslidende for et bagagerum at få
1½m² smidt i sig, samt ikke mindst hårdt for ryg og knæ at læsse dem af
igen :-|

En trailer uden bremse tager normalt 350kg, altså ikke engang 2½m², men
både ubremset som bremset trailer-størrelse afhænger i høj grad af hvor
stor en bil der trækker!

Af en kollega fik jeg for år siden omkring 70m² 'kødben' foræret hvis
jeg hjalp til med optagningen og selv fik dem kørt væk.
No problems, var min første tanke, for jeg må læsse 3/4 ton på min
påningsvogn, men en hurtig efterregning sagde mellem 15 og 20 ture frem
og tilbage á 30 km t/r og sammenholdt med maset ved læsning/aflæsning
var jeg godt tilfreds med at en vognmandsbekendt gav mig et meget
fordelagtigt tilbud på flytningen af de stakkede europa-paller!
Mængden blev faktisk først til at forholde sig rigtigt til da der stod
10 paller á én meters højde ved kantstenen efter dagens arbejde

Fra : Erik Andersen

Dato : 06-04-10 10:54

"Michael Sørensen" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse

> Det vær ærgerlig. HAvde fået arrangeret, at jeg kunne hente 20 m2 næsten
> gratis mod afhentning, men 150 kg/m2 er lige i overkanten i en lille Skoda
> Fabia :)

Det nemmeste vil være at sætte dem på nogle paller og få en vognmand til at
hente dem.
Selvfølgelig lidt afhængig af hvor langt de skal fragtes. Du skriver ikke
noget om antal kilometer?
Mvh Erik

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 07-04-10 09:55

Michael Sørensen wrote:

> Det vær ærgerlig. HAvde fået arrangeret, at jeg kunne hente 20 m2 næsten
> gratis mod afhentning, men 150 kg/m2 er lige i overkanten i en lille
> Skoda Fabia :)

Det kommer an på hvor langt du skal køre med dem.

1 m1 i bagagerummet og godt 2 m2 på en traileren, så kan det køres ad 6
gange.

Jeg har fragtet ca 1600 stk 20*40 fliser i bagagerummet af min lupo fra
min søsters have ca 3 km herfra. Der blev kørt nogle ture med 28 fliser
ad gangen (Knap 200 kg) over nogle weekender.
En krydsfinerplade i bunden og på det nedklappede ryglæn til bagsædet og
så en presenning til at opsamle skidt med et vattæppe under, så er det
ikke så slemt.

Vi prøvede også med trailer efter min kones bil - den kan tage 40 fliser
ad gangen - men det var alt for besværligt af flere grunde, bl.a.
forskellige arbejdstider.

/Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-10 19:12

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> meget de vejer, og hvor meget man kan læsse evt. i en alm. personbil
> kontra en trailer uden t det volder problemer.

7 cm tykkelse ca. 150 kg/m2
http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Belaegningssten/Nye_brochurer/holmegaardssten-4-12-07.pdf

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-10 19:24

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> meget de vejer, og hvor meget man kan læsse evt. i en alm. personbil
> kontra en trailer uden t det volder problemer.

Beregn rumfanget i dm³ og gang med 2,7, så har du vægten i kg.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-10 21:40

Mon, 05 Apr 2010 20:03:33 +0200 skrev Michael Sørensen:

> [...]
>meget de vejer, og hvor meget man kan læsse evt. i en alm. personbil
>kontra en trailer uden t det volder problemer.

For flere år siden fyldte jeg 900 kilo herregårdssten i en almindelig
trailer. Jeg havde 15 kilometer hjem. 200 meter fra indkørslen, røg
hjulene i hver sin retning og traileren lå på maven. Det tog nogle
timer at køre 900 kilo herregårdssten det sidste stykke i trillebør.

Konklusion: Knap og nap 900 kilo vil være min anbefaling

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-10 22:06

> [...]
> timer at køre 900 kilo herregårdssten det sidste stykke i trillebør.
>
> Konklusion: Knap og nap 900 kilo vil være min anbefaling

Ahs til vores andre sikkerhed vil jeg anbefale at runde kraftigt ned ...
Godt nok er mange af trailerne med 500kg totalvægt med en aksel der kan tage
mere (750kg er meget normalt). Dernæst er der lige den med hvor meget bilen
kan bremse ...

Slingrende trailer:
http://politiken.dk/indland/article928860.ece

Jeg har også har prøvet den med at hente sand i en grusgrav. Føreren af
gummigeden tager lidt sand i hjørnet af skovlen og råber at jeg bare skal
sige stop - Øjeblikket efter er traileren næsten fyldt til kanten ...
estimeret tættere på et ton end de 350kg den må køre med. At jeg så også
kørte fast inden jeg kom ud af grusgraven er så en anden sag ... så bil og
trailer måtte trækkes ud med gummigeden ....
(Grusgraven lå på nabomatriklen så der var kun ganske kort på offenlig vej,
men nok til at få respekt for det når det er traileren der kører med bilen
.....)

/A

Fra : Armand

Dato : 06-04-10 22:22

Anders Majland skrev:

> [...]
> skal sige stop - Øjeblikket efter er traileren næsten fyldt til kanten
> ... estimeret tættere på et ton end de 350kg den må køre med.

På havnen her i byen måtte man selv klare trailer-læsning med
hånd-dozer, netop p.g.a. alt for meget ballade når folks 'to-hjulede
trillebør' stod med hjulene i spagat efter en læsning med geden

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-10 22:09

En klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=-HVFO8pXxkY

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-04-10 02:50

On 5 Apr., 20:16, Michael Sørensen <s...@nej.tak> wrote:

> Det vær ærgerlig. HAvde fået arrangeret, at jeg kunne hente 20 m2 næsten
> gratis mod afhentning, men 150 kg/m2 er lige i overkanten i en lille
> Skoda Fabia :)

Med en trailer som må laste fx. 350 kgs trailer er det jo faktisk kun
6-7 gange, det er da ikke så slemt hvis der ikke er ret langt.
Jeg har hentet 50 m2 SF sten med vores trailer, det er da en del ture
men det går.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-10 03:14

On 6 Apr., 23:06, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> mere (750kg er meget normalt). Dernæst er der lige den med hvor meget bilen

3 medlemmer af en familie blev dræbt i hærheden af Randers for noget
tid siden:
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/Randers/2008/07/22/063658.htm

Man skal ALTID have respekt for overlæs da bilen egenskaber ændres
dramatisk.

> (Grusgraven lå på nabomatriklen så der var kun ganske kort på offenlig vej,
> men nok til at få respekt for det når det er traileren der kører med bilen
> ....)

Så havde det nok været smartere at få gummigeden til at komme med alt
det du skulle bruge

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-10 03:16

On 6 Apr., 23:08, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> En klassiker:http://www.youtube.com/watch?v=-HVFO8pXxkY

Priceless

--
Christian

Fra : søren

Dato : 09-04-10 23:25

wrote:

> En klassiker:http://www.youtube.com/watch?v=-HVFO8pXxkY

Priceless

Husklige på at 30% overlæs giver frakendelse af kørekortet
søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 10:15

søren har bragt dette til os:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Priceless
>
> Husklige på at 30% overlæs giver frakendelse af kørekortet

Lyder da voldsomt!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rene Joergensen

Dato : 11-04-10 09:32

søren <smeden36@NOmail.dk> wrote:

> Husklige på at 30% overlæs giver frakendelse af kørekortet

Er det ikke kun for køretøjer over 3500kg?

--
-René

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-04-10 02:45

On 10 Apr., 00:24, søren <smede...@NOmail.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i meddelelsennews:15b133cf-a357-465b-aeba-1d90f766d2f1@e7g2000yqf.googlegroups.com...

> Priceless
>
> Husklige på at 30% overlæs giver frakendelse af kørekortet
> søren

Kilde ?

--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 19:38

> [...]
>
> Priceless
>
> Husklige på at 30% overlæs giver frakendelse af kørekortet

Kilde ?

--
Christian

Færdselsloven ha ha.