løs bark på rønnebærtræ
Fra : Rosendal

Dato : 05-04-10 17:22

For et par år siden købte vi en have hvor i der står et flot ca. 8 meter
højt rønnebærtræ.
Nederst på stammen var der en masse rifter i barken og en stor del af barken
sad løs. Jeg ved ikke hvad de forrige ejere har gjort ved træet.
nu efter vinteren er store stykker bark faldet af så et område på størrelse
med et A3 ark er uden bark og omkring det sidder der løs bark. Det er ca.
halvdelen af stammens omkreds der mangler bark eller hvor det er løst.

Kan man gøre noget for at lukke såret og redde træet ??

Rosendal

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-10 17:36

Rosendal wrote:
> [...]
> hvor det er løst.
> Kan man gøre noget for at lukke såret og redde træet ??

jeg tror at i allerede er blevet overhalet indenom af træet. Det er sikkert
allerede i gang med at reparere skaden. jeg mener at der fibdes en form for
maling i kan påføre for at hjælpe træet med at forebygge svampeangreb. Kan
ikke huske hvad det hedder, men det ved Mads Lie når han kommer på

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-10 19:27

On Mon, 5 Apr 2010 18:35:38 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>jeg tror at i allerede er blevet overhalet indenom af træet. Det er sikkert
>allerede i gang med at reparere skaden. jeg mener at der fibdes en form for

Enig, det kan sagtens være at træet selv har gjort skaden god igen.

>maling i kan påføre for at hjælpe træet med at forebygge svampeangreb. Kan
>ikke huske hvad det hedder, men det ved Mads Lie når han kommer på

Kan ikke nogle produktnavne, men det må være sårbalsam du tænker på. Men
det er der ingen grund til. Det hjælper i bedste fald ikke, i værste
fald lukker det svampesporerne inde så de rigtig kan hygge sig.

Rosendal, kan du tage et billede af skaden og hele træet?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rosendal

Dato : 06-04-10 20:13

> Rosendal, kan du tage et billede af skaden og hele træet?

Ja det kan jeg godt men det bliver nok først i den kommende weekend. Jeg er
stort set ikke hjemme hele ugen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-04-10 21:53

Rosendal wrote:

> Ja det kan jeg godt men det bliver nok først i den kommende weekend.
> Jeg er stort set ikke hjemme hele ugen.

Mit bud på en årsag er harer, eller andet vildt, som har været lid
sulten over vinteren.

finn

Fra : Max

Dato : 07-04-10 22:01

Hej Finn

> Mit bud på en årsag er harer, eller andet vildt, som har været lid
> sulten over vinteren.

Jeg syntes mere det lyder af buskrydder :)

Max

Fra : Rosendal

Dato : 10-04-10 12:27
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-10 13:22

On Sat, 10 Apr 2010 13:26:56 +0200, "Rosendal" <nobody@nowere.com>
wrote:

>Jeg har nu fået taget lidt billeder af træet :
>
>http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-04/c419ef5d.jpg
>http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-04/df33a7c3.jpg
>http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-04/b8ac8e08.jpg
>http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-04/2232929d.jpg
>
>Håber at det kan hjælpe på en diagnose

Både og.
Så stort et sår er der ikke noget at gøre ved. Træet ser ud til at
trives nogenlunde, selv med det ret store sår. Det vil ikke hjælpe at
smøre noget på det i hvert fald.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rosendal

Dato : 11-04-10 08:24

> [...]
> Så stort et sår er der ikke noget at gøre ved. Træet ser ud til at
> trives nogenlunde, selv med det ret store sår. Det vil ikke hjælpe at

Ok.
Så vil jeg bare håbe på at træet kan klare sig og overlever.

Tak for hjælpen.