|
| Privatleasing: Benzin eller diesel? Fra : Kurt Hansen |
Dato : 05-04-10 16:54 |
|
I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
helt ude af billedet.
Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
man skal vælge det ene eller det andet?
| |
Erik B. Hansen (05-04-2010)
| Kommentar Fra : Erik B. Hansen |
Dato : 05-04-10 19:50 |
|
Kurt Hansen <kurt@defekt.dk> wrote in
news:kk1kr5dl0qfhksrmnnfbr5jlhm59q8u2sr@4ax.com:
> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
Forskel i forventet forbrug og forskel i leasing udgift og evt. forsikring
hvis den ikke er indeholdt i leasingen.
> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvad udbyderen forventer at kunne sælge
bilen for efter endt leasing periode. Hvis dieselen er mere populær eller
hvis servicen er billigere (længere intervaller).
Desuden er benzin biler med samme saft og kraft som en diesel typisk meget
sammenlignelige i prisniveau.
Summa summarum, det afænger af tilbud/udbyder.
> men hvordan regner man den ud?
den kan du ikke beregne, det er ud fra tilbud fra udbyderen..
> Hvad er kilometergrænsen for hvornår
> man skal vælge det ene eller det andet?
igen, afhængigt af tilbud/udbyder.
--
vh, Erik BH
| |
Armand (05-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-10 22:38 |
|
Kurt Hansen skrev:
> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
> helt ude af billedet.
>
> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>
> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
> man skal vælge det ene eller det andet?
Det kommer sandelig helt an på om afgifterne er med i leasing-prisen!
De fleste privat-leasinger jeg har set topper ved 15.000km årligt,
hvorefter der skal betales kassen for mer-km's så vær lige sikker på at
du surfer efter tilbud der matcher dine 25.000km/årl!
Jeg hoppede fra en 1,9-liters bensin Peugeot 405 og til en 206HDi:
Afgiften faldt med ca. 800kr/år mens forsikringen forblev omtrent den
samme. Til gengæld har jeg kørt hver eneste km siden til den halve
brændstof-udgift!
Hvad er dine forventninger og budget?
Med 25.000km/årl. er jeg sikker på at egenfinancering af en Ka
1,3-diesel á under 130.000,- er et bedre valg :-|
Men dén er måske for lille?
--
Armand.
| |
Kurt Hansen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 06-04-10 06:02 |
|
Mon, 05 Apr 2010 23:38:13 +0200 skrev Armand:
>Kurt Hansen skrev:
>> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
>> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
>> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
>> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
>> helt ude af billedet.
>>
>> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
>> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>>
>> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
>> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
>> man skal vælge det ene eller det andet?
>Det kommer sandelig helt an på om afgifterne er med i leasing-prisen!
>
>De fleste privat-leasinger jeg har set topper ved 15.000km årligt,
>hvorefter der skal betales kassen for mer-km's så vær lige sikker på at
>du surfer efter tilbud der matcher dine 25.000km/årl!
>
>Jeg hoppede fra en 1,9-liters bensin Peugeot 405 og til en 206HDi:
>Afgiften faldt med ca. 800kr/år mens forsikringen forblev omtrent den
>samme. Til gengæld har jeg kørt hver eneste km siden til den halve
>brændstof-udgift!
>
>Hvad er dine forventninger og budget?
>Med 25.000km/årl. er jeg sikker på at egenfinancering af en Ka
>1,3-diesel á under 130.000,- er et bedre valg :-|
>Men dén er måske for lille?
Mit udgangspunkt er denne her Citater fra Peugeots hjemmeside):
"Peugeot 207 Comfort Plus 1.4 HDi 70 Hk med 36 måneders leasing og i
alt 20.000 km. kørsel. Udbetaling kr. 25.000.
Alle priser er inkl. moms og service- og reparationer".
Leasing: 2.560 kr./md.
"Det eneste du skal betale, er brændstof, forsikring og grøn afgift".
Det er ganske vist benzin, kun 20.000 km (som jeg formentlig kan nøjes
med) og absulut max. prismæssigt, men så har jeg noget at sammenligne
med.
Det er mange år siden jeg har haft en nyere bil og jeg kender slet
ikke modellerne, men umiddelbart vil jeg mene, at en 207 passer i
størrelsen. Og ja: jeg har et godt øje til Peugeot.
Jeg har svært ved at estimere mit kørselsbehov. Jeg husker ikke hvor
meget min gamle Golf havde kørt da jeg købte den, men har kørt ca.
70-80.000 på 3 år. Umiddelbart vurderer jeg, at jeg kørte flest
kilometer i de første 1-1½ år.
Hvad er dyrest/billigst/mest optimalt: At overskride det aftalte
kørselsbehov, eller at sætte det for højt ved aftalens indgåelse? Får
man penge tilbage, hvis kilometertallet ikke er nået?
| |
\"@ (06-04-2010)
| Kommentar Fra : \"@ |
Dato : 06-04-10 08:37 |
|
Den 06-04-2010 07:01, Kurt Hansen skrev:
> Mon, 05 Apr 2010 23:38:13 +0200 skrev Armand:
>
>> Kurt Hansen skrev:
>>> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
>>> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
>>> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
>>> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
>>> helt ude af billedet.
>>>
>>> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
>>> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>>>
>>> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
>>> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
>>> man skal vælge det ene eller det andet?
>
>> Det kommer sandelig helt an på om afgifterne er med i leasing-prisen!
>>
>> De fleste privat-leasinger jeg har set topper ved 15.000km årligt,
>> hvorefter der skal betales kassen for mer-km's så vær lige sikker på at
>> du surfer efter tilbud der matcher dine 25.000km/Ã¥rl!
>>
>> Jeg hoppede fra en 1,9-liters bensin Peugeot 405 og til en 206HDi:
>> Afgiften faldt med ca. 800kr/Ã¥r mens forsikringen forblev omtrent den
>> samme. Til gengæld har jeg kørt hver eneste km siden til den halve
>> brændstof-udgift!
>>
>> Hvad er dine forventninger og budget?
>> Med 25.000km/årl. er jeg sikker på at egenfinancering af en Ka
>> 1,3-diesel á under 130.000,- er et bedre valg :-|
>> Men dén er måske for lille?
>
> Mit udgangspunkt er denne her Citater fra Peugeots hjemmeside):
>
> "Peugeot 207 Comfort Plus 1.4 HDi 70 Hk med 36 måneders leasing og i
> alt 20.000 km. kørsel. Udbetaling kr. 25.000.
> Alle priser er inkl. moms og service- og reparationer".
>
> Leasing: 2.560 kr./md.
>
> "Det eneste du skal betale, er brændstof, forsikring og grøn afgift".
>
> Det er ganske vist benzin, kun 20.000 km (som jeg formentlig kan nøjes
> med) og absulut max. prismæssigt, men så har jeg noget at sammenligne
> med.
>
> Det er mange år siden jeg har haft en nyere bil og jeg kender slet
> ikke modellerne, men umiddelbart vil jeg mene, at en 207 passer i
> størrelsen. Og ja: jeg har et godt øje til Peugeot.
>
> Jeg har svært ved at estimere mit kørselsbehov. Jeg husker ikke hvor
> meget min gamle Golf havde kørt da jeg købte den, men har kørt ca.
> 70-80.000 på 3 år. Umiddelbart vurderer jeg, at jeg kørte flest
> kilometer i de første 1-1½ år.
>
> Hvad er dyrest/billigst/mest optimalt: At overskride det aftalte
> kørselsbehov, eller at sætte det for højt ved aftalens indgåelse? Får
> man penge tilbage, hvis kilometertallet ikke er nået?
Afhænger af forhandleren. Det eneste sikre, er at du ikke får godtgjort
ikke brugte km.
Jeg har lavet et regneark, der viser hvad det vil koste at køre i målt
som årlige omkostninger, og indført et punkt, der hedder kr/km
(=(leasingydelse+udbetaling)/km). Ud fra det tal, kan man se om
forhandleren tager for meget for over-km.
Jeg har sat værkstedsudgifter på 1.200 kr på, til dækning af vintersko,
men det er selvfølgelig en mulighed man kan fravælge. Den årlige
forsikringsudgift er et anslået niveau, men der kan du jo selv regulere
dine årlige omkostninger til.
Du kan se regnearket på:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tu-j_eCwkwewsdnAR6udnvg&single=true&gid=0&output=html
Jeg har fundet priserne på en BMW 1-serie frem også, da de to ligner
hinanden utroligt meget mht brændstofforbrug og lignende.
Med BMW'en får du en kraftigere maskine, men hvad der er mere vigtigt,
er at BMW har meget lang erfaring med privatleasing, og min personlige
erfaring er, at der er endog meget large med hensyn til hvad der er
normal slitage. Til sammenligning er Peugeot kun lige startet med
privatleasing, og ingen kender deres attitude når bilen skal afleveres
Ved ikke om ekstraudgiften på 700,- kr/md er skræmmende eller afvist,
men ellers har BMW også med mellemrum slagtilbud på nogle modeller, men
det er igen et spørgsmål om man kan vente på det? BMW 316, koster det
samme i leasingydelse om du vælger benzin eller diesel. her vil det
altså være dyrere at vælge benzinversionen på grund af
brændstofomkostningerne.
Hilsen
Mikael
| |
Kurt Hansen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 06-04-10 17:44 |
|
Tue, 06 Apr 2010 09:36:36 +0200 skrev \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk">:
>Den 06-04-2010 07:01, Kurt Hansen skrev:
>> Mon, 05 Apr 2010 23:38:13 +0200 skrev Armand:
>>
>>> Kurt Hansen skrev:
>>>> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
>>>> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
>>>> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
>>>> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
>>>> helt ude af billedet.
>>>>
>>>> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
>>>> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>>>>
>>>> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
>>>> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
>>>> man skal vælge det ene eller det andet?
>Jeg har lavet et regneark, der viser hvad det vil koste at køre i målt
>som årlige omkostninger, og indført et punkt, der hedder kr/km
>(=(leasingydelse+udbetaling)/km). Ud fra det tal, kan man se om
>forhandleren tager for meget for over-km.
[klip]
>Du kan se regnearket på:
>
> http://spreadsheets.google.com/pub?key=tu-j_eCwkwewsdnAR6udnvg&single=true&gid=0&output=html
Jeg bliver lidt forvirret over det regneark. Alle de kolonner med
felter der viser #DIV/0!, skal jeg bare ignorere, formoder jeg? Men
ellers meget fint.
>Jeg har fundet priserne på en BMW 1-serie frem også, da de to ligner
>hinanden utroligt meget mht brændstofforbrug og lignende.
>
>Med BMW'en får du en kraftigere maskine, men hvad der er mere vigtigt,
>er at BMW har meget lang erfaring med privatleasing, og min personlige
>erfaring er, at der er endog meget large med hensyn til hvad der er
>normal slitage. Til sammenligning er Peugeot kun lige startet med
>privatleasing, og ingen kender deres attitude når bilen skal afleveres
>
>Ved ikke om ekstraudgiften på 700,- kr/md er skræmmende eller afvist,
>men ellers har BMW også med mellemrum slagtilbud på nogle modeller, men
>det er igen et spørgsmål om man kan vente på det? BMW 316, koster det
>samme i leasingydelse om du vælger benzin eller diesel. her vil det
>altså være dyrere at vælge benzinversionen på grund af
>brændstofomkostningerne.
De 2.560 kr, som Peugeot'en koster, er smertegrænsen, så selv om en
BMW er fristende, er den uden for rækkevidde.
| |
\"@ (06-04-2010)
| Kommentar Fra : \"@ |
Dato : 06-04-10 18:02 |
|
Den 06-04-2010 18:43, Kurt Hansen skrev:
> Tue, 06 Apr 2010 09:36:36 +0200 skrev \"@<""redhat(\"@)ifh.dk">:
>
>> Den 06-04-2010 07:01, Kurt Hansen skrev:
>>> Mon, 05 Apr 2010 23:38:13 +0200 skrev Armand:
>>>
>>>> Kurt Hansen skrev:
>>>>> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
>>>>> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
>>>>> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
>>>>> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
>>>>> helt ude af billedet.
>>>>>
>>>>> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
>>>>> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>>>>>
>>>>> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
>>>>> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
>>>>> man skal vælge det ene eller det andet?
>
>> Jeg har lavet et regneark, der viser hvad det vil koste at køre i målt
>> som årlige omkostninger, og indført et punkt, der hedder kr/km
>> (=(leasingydelse+udbetaling)/km). Ud fra det tal, kan man se om
>> forhandleren tager for meget for over-km.
> [klip]
>> Du kan se regnearket på:
>>
>> http://spreadsheets.google.com/pub?key=tu-j_eCwkwewsdnAR6udnvg&single=true&gid=0&output=html
>
> Jeg bliver lidt forvirret over det regneark. Alle de kolonner med
> felter der viser #DIV/0!, skal jeg bare ignorere, formoder jeg? Men
> ellers meget fint.
>
Ja de første kolonner er levn fra tidligere, hvor jeg sidestillede flere
leasing- og købstilbud. Har slettet dem, da de indeholdt mange urigtige
tal, så de ville bare forvirre endnu mere
...............................KLIP..............................
> De 2.560 kr, som Peugeot'en koster, er smertegrænsen, så selv om en
> BMW er fristende, er den uden for rækkevidde.
Hmmm. Håber ikke jeg gør dig ked af det, men da jeg kiggede på Peugeots
hjemmeside, stod der den kostede 2.650,-
| |
Kurt Hansen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 06-04-10 18:45 |
|
Tue, 06 Apr 2010 19:02:16 +0200 skrev \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk">:
>> De 2.560 kr, som Peugeot'en koster, er smertegrænsen, så selv om en
>> BMW er fristende, er den uden for rækkevidde.
>
>Hmmm. Håber ikke jeg gør dig ked af det, men da jeg kiggede på Peugeots
>hjemmeside, stod der den kostede 2.650,-
Tø-hø, nej. Det var bare mig der byttede rundt på to ciffre. Golf'en
koster alligevel så meget at holde kørende, at regnestykket alligevel
passer, selv om jeg nu må skrive 1.800 + 850, for at få
sammenligningen til at passe
| |
Kurt Hansen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 06-04-10 18:51 |
|
Tue, 06 Apr 2010 19:44:42 +0200 skrev Kurt Hansen:
>Tue, 06 Apr 2010 19:02:16 +0200 skrev \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk">:
>
>>> De 2.560 kr, som Peugeot'en koster, er smertegrænsen, så selv om en
>>> BMW er fristende, er den uden for rækkevidde.
>>
>>Hmmm. Håber ikke jeg gør dig ked af det, men da jeg kiggede på Peugeots
>>hjemmeside, stod der den kostede 2.650,-
>
>Tø-hø, nej. Det var bare mig der byttede rundt på to ciffre. Golf'en
>koster alligevel så meget at holde kørende, at regnestykket alligevel
>passer, selv om jeg nu må skrive 1.800 + 850, for at få
>sammenligningen til at passe
Man skal være hurtig. Var lige inde at kigge igen og nu er prisen
steget til 2.795
| |
Armand (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-10 14:57 |
|
Kurt Hansen skrev:
> Mon, 05 Apr 2010 23:38:13 +0200 skrev Armand:
>
>> Kurt Hansen skrev:
>>> I "gamle dage" sagde man, at man skulle køre 20.000 km om året, for at
>>> det kunne betale sig at køre diesel. Meget har ændret sig siden da og
>>> jeg er helt ude af trit. Nu overvejer jeg at privatlease og så er alt
>>> det med afskrivning, højere indkøbspris, højere gensalgspris m.m. jo
>>> helt ude af billedet.
>>>
>>> Jeg kører 20-25.000 km om året. Hvis jeg leaser, er det vel kun
>>> forskellen på den rå brændstofudgift jeg skal regne med, eller hvad?
>>>
>>> Den månedlige leasingbetaling vil jo nok være højere for en dieselbil,
>>> men hvordan regner man den ud? Hvad er kilometergrænsen for hvornår
>>> man skal vælge det ene eller det andet?
>
>> Det kommer sandelig helt an på om afgifterne er med i leasing-prisen!
>>
>> De fleste privat-leasinger jeg har set topper ved 15.000km årligt,
>> hvorefter der skal betales kassen for mer-km's så vær lige sikker på at
>> du surfer efter tilbud der matcher dine 25.000km/årl!
>>
>> Jeg hoppede fra en 1,9-liters bensin Peugeot 405 og til en 206HDi:
>> Afgiften faldt med ca. 800kr/år mens forsikringen forblev omtrent den
>> samme. Til gengæld har jeg kørt hver eneste km siden til den halve
>> brændstof-udgift!
>>
>> Hvad er dine forventninger og budget?
>> Med 25.000km/årl. er jeg sikker på at egenfinancering af en Ka
>> 1,3-diesel á under 130.000,- er et bedre valg :-|
>> Men dén er måske for lille?
>
> Mit udgangspunkt er denne her Citater fra Peugeots hjemmeside):
>
> "Peugeot 207 Comfort Plus 1.4 HDi 70 Hk med 36 måneders leasing og i
> alt 20.000 km. kørsel. Udbetaling kr. 25.000.
> Alle priser er inkl. moms og service- og reparationer".
>
> Leasing: 2.560 kr./md.
>
Dét svarer til at du betaler 117.000,-kr for 60.000km's kørsel igennem 3 år!
Er dét ikke noget af en afskrivning for en 165.000kr's bil??
> Hvad er dyrest/billigst/mest optimalt: At overskride det aftalte
> kørselsbehov, eller at sætte det for højt ved aftalens indgåelse? Får
> man penge tilbage, hvis kilometertallet ikke er nået?
>
Næppe!
Det er 'op til 15.000km' (eller hvad grænsen nu er)!
--
Armand.
| |
Anders Majland (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-04-10 15:21 |
|
> Dét svarer til at du betaler 117.000,-kr for 60.000km's kørsel igennem 3
> år!
> Er dét ikke noget af en afskrivning for en 165.000kr's bil??
Jeg ville også lave regnestykket på hvad samme bil ville koste som køb ...
Har den 20000km i serviceinterval kan man jo sælge ved 59900km. Er køber et
værksted kan de jo lave servicen til kostpris inden videresalg...
Men uanset er de første 3år nok de dyreste at eje en bil i ...
Ikke helt sammenligneligt, men vi kørte 65000km i en skoda fabia kombi fra
09.2004 til 04.2007. Den kostede ca det samme og den den kostede alt incl
2,05kr/km - Eller næsten det samme som peugeot'en herover excl brændstof,
afgifter og forsikring .
Fordelt som
Benzin Anskaffelse/afskrivning Service Rep. Forsikring /Vægtafgift
0,58 0,98 0,20 0,30
Så, nej jeg synes ikke det lyder billigt for den pegøjt ....
| |
Kurt Hansen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 06-04-10 17:58 |
|
Tue, 06 Apr 2010 15:56:51 +0200 skrev Armand:
>Kurt Hansen skrev:
>> Mit udgangspunkt er denne her (Citater fra Peugeots hjemmeside):
>>
>> "Peugeot 207 Comfort Plus 1.4 HDi 70 Hk med 36 måneders leasing og i
>> alt 20.000 km. kørsel. Udbetaling kr. 25.000.
>> Alle priser er inkl. moms og service- og reparationer".
>>
>> Leasing: 2.560 kr./md.
>Dét svarer til at du betaler 117.000,-kr for 60.000km's kørsel igennem 3 år!
>Er dét ikke noget af en afskrivning for en 165.000kr's bil??
Det er muligt og lyder faktisk troligt, men det er ret abstrakt for
mig, da jeg i en menneskealder har kørt rundt i gamle skrammelkasser.
Det der tændte mig på ideen om privatleasing var 2.560 kr. om måneden,
hvilket svarer næsten på kroner til det som min Golf II fra 1986
koster mig. Hvorfor så ikke blive standsmæssigt kørende, hvis udgiften
er den samme?
Jeg sætter hver måned 1.800 kr. ind på en opsparingskonto, beregnet
til udskiftning af VW'en, når den ikke kan mere. Jeg har hele tiden
regnet med at den skulle holde synsperioden ud + en periode mere, men
bare inden for det seneste år, har jeg haft udgifter på 12-14.000 kr.
på den, hvilket jo er det rene galimatias. Hver gang der røg et eller
andet, fik jeg det udbedret ud fra en tanke om, at nu kunne den køre
2-4 år endnu. Jeg skulle selvfølge have stoppet for længe siden, men
det er jo så nemt at være bagklog.
Ressonementet er derfor, at jeg opsparer 1.800 kr. og har mindst 750
kr. i gennemsnit på reparationer. Altså i alt det samme som den faste
månedlige leasingpris. Hvis jeg efter 3 år har opsparet 36*1.800 kr.,
har jeg 64.800 kr. at gøre godt med - altså endnu en halvgammel bil.
De meromkostninger er kommer til, spares vel på en bedre
brændstoføkonomi. Dyrere forsikring i forhold til min nuværende
lovpligtige ansvarsforsikring, javel, men det er trods alt til at
overskue.
Jeg har googlet, men jeg synes det er svært at finde information om
hvilke mærker og modeller der kan leases og hvad det koster. Jeg er
ikke totalt fixeret på Peugeot, men jeg ikke meget lyst til Hyundai,
Fiat og visse andre, må jeg indrømme og Toyota synes jeg er lidt
kedelig.
| |
Armand (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-10 22:29 |
|
Kurt Hansen skrev:
> Tue, 06 Apr 2010 15:56:51 +0200 skrev Armand:
>
>> Dét svarer til at du betaler 117.000,-kr for 60.000km's kørsel igennem 3 år!
>> Er dét ikke noget af en afskrivning for en 165.000kr's bil??
>
> Det er muligt og lyder faktisk troligt, men det er ret abstrakt for
> mig, da jeg i en menneskealder har kørt rundt i gamle skrammelkasser.
>
> Det der tændte mig på ideen om privatleasing var 2.560 kr. om måneden,
> hvilket svarer næsten på kroner til det som min Golf II fra 1986
> koster mig. Hvorfor så ikke blive standsmæssigt kørende, hvis udgiften
> er den samme?
> Jeg sætter hver måned 1.800 kr. ind på en opsparingskonto, beregnet
> til udskiftning af VW'en, når den ikke kan mere.
>
> Ressonementet er derfor, at jeg opsparer 1.800 kr. og har mindst 750
> kr. i gennemsnit på reparationer. Altså i alt det samme som den faste
> månedlige leasingpris. Hvis jeg efter 3 år har opsparet 36*1.800 kr.,
> har jeg 64.800 kr. at gøre godt med - altså endnu en halvgammel bil.
>
Hvis du leaser nu, har du om tre år brugt 117.000,- og står med tomme
hænder efter at have afleveret bilen!
> Jeg har googlet, men jeg synes det er svært at finde information om
> hvilke mærker og modeller der kan leases og hvad det koster. Jeg er
> ikke totalt fixeret på Peugeot, men jeg ikke meget lyst til Hyundai,
> Fiat og visse andre, må jeg indrømme og Toyota synes jeg er lidt
> kedelig.
>
Renault kører p.t. hårdt på med nærmest symbolsk udbetaling (til forskel
for Peugeots 25.000,-) og lave rater for Clio'er!
--
Armand.
| |
Kurt Hansen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 07-04-10 05:11 |
|
Tue, 06 Apr 2010 23:29:20 +0200 skrev Armand:
>Kurt Hansen skrev:
>> Tue, 06 Apr 2010 15:56:51 +0200 skrev Armand:
>>
>>> Dét svarer til at du betaler 117.000,-kr for 60.000km's kørsel igennem 3 år!
>>> Er dét ikke noget af en afskrivning for en 165.000kr's bil??
>>
>> Det er muligt og lyder faktisk troligt, men det er ret abstrakt for
>> mig, da jeg i en menneskealder har kørt rundt i gamle skrammelkasser.
>>
>> Det der tændte mig på ideen om privatleasing var 2.560 kr. om måneden,
>> hvilket svarer næsten på kroner til det som min Golf II fra 1986
>> koster mig. Hvorfor så ikke blive standsmæssigt kørende, hvis udgiften
>> er den samme?
>> Jeg sætter hver måned 1.800 kr. ind på en opsparingskonto, beregnet
>> til udskiftning af VW'en, når den ikke kan mere.
>>
>> Ressonementet er derfor, at jeg opsparer 1.800 kr. og har mindst 750
>> kr. i gennemsnit på reparationer. Altså i alt det samme som den faste
>> månedlige leasingpris. Hvis jeg efter 3 år har opsparet 36*1.800 kr.,
>> har jeg 64.800 kr. at gøre godt med - altså endnu en halvgammel bil.
>Hvis du leaser nu, har du om tre år brugt 117.000,- og står med tomme
>hænder efter at have afleveret bilen!
Jow, det kan jeg godt se, men tanken om *køb* af ny bil, har aldrig
strejfet mig og det vil jo også kræve, at jeg skal ud at optage lån og
det huer mig ikke.
>> Jeg har googlet, men jeg synes det er svært at finde information om
>> hvilke mærker og modeller der kan leases og hvad det koster. Jeg er
>> ikke totalt fixeret på Peugeot, men jeg ikke meget lyst til Hyundai,
>> Fiat og visse andre, må jeg indrømme og Toyota synes jeg er lidt
>> kedelig.
>>
>Renault kører p.t. hårdt på med nærmest symbolsk udbetaling (til forskel
>for Peugeots 25.000,-) og lave rater for Clio'er!
Det lyder meget attraktivt i forhold til Peugeot'en, men jeg er totalt
uvidende om udviklingen inden for bilmærkerne de seneste 20-30 år.
Et hurtigt opslag på Google giver mig Clio til 1.695 hos Fleggaard -
1.000 kr. mindre om måneden end Peugeot'en og det efterlader ingen
tvivl om hvad jeg skal vælge af de to.
Verdens umuligste spørgsmål må være: "Hvad er bedst"? Jeg styres nok
meget af hjertet og lægger størst vægt på komfort, lavt støjniveau,
god affjedring. Omdrejningstæller, hækspoiler m.m. er jeg helt
ligeglad med.
Med risiko for at blive udråbt til troll, vil jeg starte en ny tråd om
emnet.
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-04-10 05:26 |
|
Kurt Hansen skriver:
>
> Jow, det kan jeg godt se, men tanken om *køb* af ny bil, har aldrig
> strejfet mig og det vil jo også kræve, at jeg skal ud at optage lån og
> det huer mig ikke.
Har du også lejet dit tv ved Leasy?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Kurt Hansen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 07-04-10 05:37 |
|
Wed, 07 Apr 2010 06:26:01 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
>Kurt Hansen skriver:
>>
>> Jow, det kan jeg godt se, men tanken om *køb* af ny bil, har aldrig
>> strejfet mig og det vil jo også kræve, at jeg skal ud at optage lån og
>> det huer mig ikke.
>
>Har du også lejet dit tv ved Leasy?
Nej, for hunnen da, er du rigtig klog
Forskellen er investeringens størrelse. TV-grej er i en
størrelsesorden, som jeg kan betale kontant.
Det lyder jo vildt at bruge 117.000 kr. på tre år og stå med tomme
hænder bagefter og Renault Clio til 1.000 kr. mindre om måneden,
passer mig også bedre.
36*1.695=61.020 kr.
Nuværende "regnskab" for Golf II 1986:
Opsparing til bilskift ("afskrivning"): 1.800 kr./md.
Reparationer (gennemsnit): 1.000 kr./md.
36*2.800=100.800 kr.
For begge biler kommer brændstof, forsikring og grøn afgift.
Jeg kan spare op i en uendelighed. Summen af de 1.800 kr. om måneden
udløses med 3-4-5 års mellemrum og når aldrig op på et beløb der giver
mig en ny (eller tilnærmelsesvist) ny bil.
Det kan godt være jeg er naiv, men jeg har svært ved at se, at det
ikke skulle være oplagt for mig.
Eventuelle sammenligninger med køb af ny bil, med dertil hørende
afskrivning, service og reparationer, har jeg svært ved at forholde
mig til. Jeg er sikker på at være så kreditværdig, at jeg godt kunne
låne pengene, men det har jeg ikke lyst til.
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-04-10 15:02 |
|
Kurt Hansen skriver:
>
> Det lyder jo vildt at bruge 117.000 kr. på tre år og stå med tomme
> hænder bagefter og Renault Clio til 1.000 kr. mindre om måneden,
> passer mig også bedre.
>
> 36*1.695=61.020 kr.
En ny koster fra 126.000. Er den kun det halve værd om 3 år?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 07-04-10 17:46 |
|
Den 07/04/10 16.02, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kurt Hansen skriver:
>>
>> Det lyder jo vildt at bruge 117.000 kr. på tre år og stå med tomme
>> hænder bagefter og Renault Clio til 1.000 kr. mindre om måneden,
>> passer mig også bedre.
>>
>> 36*1.695=61.020 kr.
>
> En ny koster fra 126.000. Er den kun det halve værd om 3 år?
Hvad koster service og hvem betaler det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Armand (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-04-10 17:53 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Den 07/04/10 16.02, Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Kurt Hansen skriver:
>>>
>>> Det lyder jo vildt at bruge 117.000 kr. på tre år og stå med tomme
>>> hænder bagefter og Renault Clio til 1.000 kr. mindre om måneden,
>>> passer mig også bedre.
>>>
>>> 36*1.695=61.020 kr.
>>
>> En ny koster fra 126.000. Er den kun det halve værd om 3 år?
>
> Hvad koster service og hvem betaler det?
>
Flere moderne diesel'er kører 30.000km på et service og eftersom der
efterhånden ikke er meget mekanik der skal justeres på så'en en motor er
det generelt kun vædsker og filtre der skal skiftes og prisen
tilsvarende lav!
Min 206'ers 30.000km's service kostede således blot 1.300,- kr.
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-04-10 18:08 |
|
=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= skriver:
>
> Hvad koster service og hvem betaler det?
Jeg havde den tidligere Golf i 4 år og 100.000 km. Originalt service
var en udgift på omkring 7.000 kr.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
\"@ (07-04-2010)
| Kommentar Fra : \"@ |
Dato : 07-04-10 21:25 |
|
Den 07-04-2010 18:45, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Den 07/04/10 16.02, Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Kurt Hansen skriver:
>>>
>>> Det lyder jo vildt at bruge 117.000 kr. på tre år og stå med tomme
>>> hænder bagefter og Renault Clio til 1.000 kr. mindre om måneden,
>>> passer mig også bedre.
>>>
>>> 36*1.695=61.020 kr.
+ 15.000 i udbetaling ~ 76.000,- kr.
(Du skulle jo gerne have en ny udbetaling klar når kontrakten udløber)
>>
>> En ny koster fra 126.000. Er den kun det halve værd om 3 år?
>
> Hvad koster service og hvem betaler det?
>
Læg dertil 8.5% ÅOP af 100.000 = 8.500,- x 3 år = 25.500,- Træk herfra
rentefradrag og at der nedskrives på gælden, så renten ikke er konstant
hele perioden ~ anslået 12.000,- kr, som skal betales over de 3 år, og
så tager vi ikke højde for den ekstra forrentning, da udbetalingen er
marginalt større ved salg end ved leasing.
Servicepriser svinger urimeligt meget afhængigt af bilmærke og
modelnummer, men mig bekendt, skal en bil altid til service minimum 1
gang om året, så det bliver altså mindst 3 servicebesøg, og de er ikke
alle små til 1.300,- kr.
Den brugte Clio skal med andre ord indbringe minimum 66.000 ved et
frasalg efter 3 år, for at det kan betale sig at købe (kun billige
services, og ingen overraskelser efter udløbet af reklamationsretten).
Det tror jeg såmænd ikke er helt urealistisk, men jeg tror på den anden
side heller ikke at det kan blive til meget mere. Biler i den prisklasse
har det med at rasle hurtigt ned i pris procentuelt, afhængigt af
konjunkturerne. Men det er spekulation - Noget man ikke skal bekymre sig
om ved en leasingløsning.
Leasing er ikke en foræring, men det er heller ikke den store stygge
ulv, som mange gerne vil gøre den til. Der er ubekendte hvadenten man
leaser eller køber.
Hvis man er i tvivl om bilen er passende, så tag da ud til en forhandler
og prøv en tur.
Mikael
1 bil leaset (med option på overtagelse efter endt leasing)
1 bil købt
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-04-10 21:39 |
|
"\"@" skriver:
>
> Læg dertil 8.5% ÅOP af 100.000 = 8.500,- x 3 år = 25.500
Hvorfor skal det være så dyrt?
> Servicepriser svinger urimeligt meget afhængigt af bilmærke og
> modelnummer, men mig bekendt, skal en bil altid til service minimum 1
> gang om året
Det er så ikke nødvendigt. Min gamle golf var 2 år/op til 30.000 km
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-04-10 22:53 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "\"@" skriver:
>> Læg dertil 8.5% ÅOP af 100.000 = 8.500,- x 3 år = 25.500
>
> Hvorfor skal det være så dyrt?
>
>> Servicepriser svinger urimeligt meget afhængigt af bilmærke og
>> modelnummer, men mig bekendt, skal en bil altid til service minimum 1
>> gang om året
>
>
> Det er så ikke nødvendigt. Min gamle golf var 2 år/op til 30.000 km
>
Som ejer kan man vel selv lægge så meget i det som man vil, bortset fra
dét man lægger i garantiens krav :-/
Efter at min garanti er overstået holder jeg mig til årligt olieskifte
og ellers de 30.000 km imellem services'ne som angivet!
--
Armand.
| |
Armand (07-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-04-10 22:57 |
|
Kurt Hansen skrev:
>
>> Hvis du leaser nu, har du om tre år brugt 117.000,- og står med tomme
>> hænder efter at have afleveret bilen!
>
> Jow, det kan jeg godt se, men tanken om *køb* af ny bil, har aldrig
> strejfet mig og det vil jo også kræve, at jeg skal ud at optage lån og
> det huer mig ikke.
>
En Renault Clio kan vel købes på afbadrag med omtrent de samme
25.000,-kr som dit oprindelige leasing-tilbud lød på!
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-04-10 18:57 |
|
Kurt Hansen skriver:
>
> Hvad er dyrest/billigst/mest optimalt: At overskride det aftalte
> kørselsbehov, eller at sætte det for højt ved aftalens indgåelse? Får
> man penge tilbage, hvis kilometertallet ikke er nået?
Det afhænger af aftalen.
Du kan risikere at komme til at betale ekstra, både hvis du har kørt
for lidt eller for meget.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
|
|