mobiltelefon egnet hjemmeside... ?
Fra : Freddy

Dato : 05-04-10 21:14

Hej.

Jeg har lige lavet en mobil-egnet version af min forenings hjemmeside.
Jeg har til gengæld ikke overblik over hvad man med rimelighed kan
forvente disse supporterer - og skærmstørrelserne.

Nogen der har erfaringer ?

Freddy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-10 10:04

Freddy skrev:

> [...]
> Jeg har til gengæld ikke overblik over hvad man med rimelighed kan
> forvente disse supporterer - og skærmstørrelserne.

Opera Mini kan vise en vilkårlig hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-04-10 17:06

Freddy skrev:
> [...]
> Jeg har til gengæld ikke overblik over hvad man med rimelighed kan
> forvente disse supporterer - og skærmstørrelserne.

Det ville jo være rart med et link til den
side, der skulle være "mobilegnet", hvad du
så mener med det.

Så kunne jeg jo teste den i min gamle Nokia
telefon, hvis indbyggede browser i hvert fald
/ikke/ forstår media-typen handheld.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 06-04-10 20:02

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så mener med det.
>
> Så kunne jeg jo teste den i min gamle Nokia
> telefon, hvis indbyggede browser i hvert fald

Og som du sikkert havde skiftet ud for længst, hvis du brugte nettet på din
mobil

Tom

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-04-10 21:38

Tom Andersen skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og som du sikkert havde skiftet ud for længst, hvis du brugte nettet på din
> mobil

Det er en fortrinlig /telefon/, som jeg
bruger til at snakke i og sende sms'er
med - og lejlighedvis at læse websider med
for at se, om det faktisk er muligt.

Og jeg savner stadig trådstarters forklaring
på hvad han mener med "mobilegnet", så jeg
kan se siden på min Nokia.

Jeg er helt på det rene med, at Opera mini
er den bedste mobilbrowser, men hvis en side
skal være mobilegnet skal den vel også
kunne præsenteres i Nokias browser, eller
i blackberry's browser eller en Iphone browser?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Freddy

Dato : 07-04-10 21:09

> [...]
> skal være mobilegnet skal den vel også
> kunne præsenteres i Nokias browser, eller
> i blackberry's browser eller en Iphone browser?

OK.
Her er et link: http://www.vox-humana.dk/
Jeg har lavet det så index.html tester skærmopløsningen, og vælger
model efter det.

Med mobil-egnet mener jeg, at der ikke er for meget grafik - at siden
ikke bliver "1 km" lang på den lille skærm fordi den er beregnet til en
almindelig (1024x768 eller bedre) skærm.

Jeg har det med at skrive i en blanding af HTML og javascript, og jeg
bruger frames (og inkluderer CSS). Det skal jo understøttes af
mobiltelefonen..
Mange tags understøttes forskelligt i forskellige browsere, så også der
kunne der være noget.

Freddy

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-04-10 22:21

Freddy skrev:

> Mange tags understøttes forskelligt i forskellige
> browsere, så også der kunne der være noget.

Hvilke tags, kan du lave en liste?

Der er naturligvis altid noget der vises forskelligt,
men der er altid en løsning.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-04-10 23:37

Freddy frembragte:

> [...]
> Mange tags understøttes forskelligt i forskellige browsere, så også der kunne

Skærmopløsningen har ikke noget med skærmstørrelsen at gøre, og større
er ikke nødvendigvis bedre... ^^
Min skærm er 1280x1024 - og derfor er mit browservindue normalt ikke
meget større end 1000x800, så skærmstørrelsen kan du ikke bruge til ret
meget.
I øvrigt kunne du starte med at rette de 45 valideringsfejl der er
fordelt i rammerne - måske overveje et design uden rammer..
Start med faktisk at bruge doctype frameset, når nu designet er
frameset. DU bruger trasitional - men uden namespace, så browserne er i
qurks-mode - og det er formentlig det der redder dig. Transitional
forstår ikke frames.
Jeg ved ikke om det gør noget for visning på mobiltelefonen - jeg
bruger den til at ringe og SMS'e med. Men jeg kunne godt forestille mig
at den avancerede teknologi, også giver bedre resultater, når den
faktisk får brugbare input...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-04-10 23:45

Undskyld - jeg glemte lige dette citat :
"Problemet kan typisk skyldes dine sikkerhedsindstillinger, eller det
kan skyldes, at du ikke har jave support installeret.<br />
   Det sidste kan løses ved, at du installerer en gratis version fra <A
HREF="http://www.java.com/en/index.jsp" TARGET="_blank">Sun</A><BR>"

Det kan være det kommer som en overraskelse - men java og javascript,
har intet med hinanden at gøre.
Java er et orpgrammeringssprog til at udvikle applikationer - selv om
det kan bruges til at fremstille ActiveX komponenter, som kan benyttes
i HTML.
Support af javascript, er indbygget i browseren.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Freddy

Dato : 08-04-10 09:40

> [...]
> bruges til at fremstille ActiveX komponenter, som kan benyttes i HTML.
> Support af javascript, er indbygget i browseren.

Mange tak for dine kommentarer.
Hvordan har du fundet valideringsfejlene - jeg har før prøvet et
valideringsværktøj, men syntes ikke resultatet var godt. Du kender
åbenbart en god
Om muligt vil jeg helst med et installeret program - i modsætning til
at uploade til en side...

Debug af javascript er i øvrigt heller ikke let. Firefox fejlkonsol er
det bedste jeg kender, og det er ikke særligt præcist. Den giver
filnavnet, men ikke linienumre.

Jeg ved godt at java og javascript ikke er det samme, men troede -
åbenbart fejlagtigt - at man også fik support for javascript ved at
installere java. Jeg sletter linket...

Jeg bruger frames fordi det er en let måde at få en menu til at stå
fast på - og min top-frame med logoet.

Freddy

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-04-10 12:17

Freddy formulerede torsdag:

> [...]
> Jeg sletter linket...
>
> Jeg bruger frames fordi det er en let måde at få en menu til at stå fast på -

Hvis du bruger FF, findes en tilføjelse - HTML validator:
http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/
Hvis du bruger FF, er FireBug (IMHO) *værktøjet* til både html, css og
js:
http://getfirebug.com/

Der er i øvrigt ingen erstatning for W3C's online validering, da det jo
er W3C, der definerer standarderne, og de ikke udgiver en validering
som applikation - alt andet er /efterligninger/, som måske kan gøre det
lige så godt, men ikke komme sandheden nærmere, end kilden selv...
Der findes rigtig mange andre tilføjelser til FF, som har med HTML og
design at gøre:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/browse/type:1/cat:4
eller gå i menuen Funktioner, underpunkt Tilføjelser.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-10 14:14

Freddy wrote:

> Jeg bruger frames fordi det er en let måde at få en menu til at stå
> fast på - og min top-frame med logoet.

Der findes andre lige så lette metoder til at opnå dette:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.php?id=inclssi
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.php

Desuden skulle det ikke undre mig, om det netop vil være et specielt problem
med frames, hvis du ønsker siden vist på mobiltelefoner. Ellers er der
grunde nok til at fravælge frames:

http://html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-04-10 08:01

Den 08-04-2010 20:14, Erik Ginnerskov skrev:

> Desuden skulle det ikke undre mig, om det netop vil være et specielt problem
> med frames, hvis du ønsker siden vist på mobiltelefoner.

Min første tanke var, at med så lille en skærm, må det være
et problem at bruge noget af pladsen til en fast menu. Jeg
kan godt se fordelen i, at man ikke skal rulle en meget lang
side for at komme op til menuen, men mon ikke mobiltelefoner
har, hvad der svarer til en Home-knap? Og mon ikke
mobilbrugerne har tjek på at bruge sådan en (i modsætning
til mange pc-brugere).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Freddy

Dato : 09-04-10 08:12

> [...]
> mobiltelefoner har, hvad der svarer til en Home-knap? Og mon ikke
> mobilbrugerne har tjek på at bruge sådan en (i modsætning til mange

Jeg gør det, at jeg har lavet en skrabet version uden menu - bare med
udvalgte links (nederst) på siden - netop for at undgå menuen. Jeg har
også fjernet billeder. Dette ud fra en filosofi om, at man bare vil
have rå fakta på sin mobil - det andet/pæne kan så være i den fulde
version.

Freddy

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-04-10 09:55

Følgende er skrevet af Freddy:
8X
> [...]
> fjernet billeder. Dette ud fra en filosofi om, at man bare vil have rå fakta
> på sin mobil - det andet/pæne kan så være i den fulde version.

Altså i store træk, tilbage til "informations-motorvejen", som var der
'nettet startede, før der skulle rodes flash, underholdning, og
statsafgifter ind i globalt tilgængelige informationer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Freddy

Dato : 09-04-10 11:50

> [...]
> 'nettet startede, før der skulle rodes flash, underholdning, og statsafgifter
> ind i globalt tilgængelige informationer.

Som du dog kan sige det
Ja, husker godt den spæde start - der er godt nok sket meget siden, og
tak for det. Lige omkring disse små mobile enheder, tror jeg godt
brugerne vil holde deres dataudgifter nede (10-20 kr per Mb - især i
udlandet), og man har jo altid adgang til computere til større ting.
Det er altså bare lidt gimmic, og lidt "hvad tid var det nu det
var...".

Freddy