Jesus i ældste version, Codex Sinaiticu
Fra : Vidal

Dato : 04-04-10 10:34

På to rejser i 1844 og 1859 fandt den tyske arkæolog Constantin von Tischendorf
et pergamenthåndskrift i Den Hellige Katharinas kloster på sydspidsen af
Sinaihalvøen.

Klostret hører under den græsk-ortodokse kirke. Manuskriptet rummer store dele
af den jødiske Bibel, altså det, vi kalder Det Gamle Testamente, og næsten hele
Det Nye Testamente. Alt er forfattet på græsk.

http://politiken.dk/debat/signatur/article755378.ece

http://www.codexsinaiticus.org/en/

Manuskriptet:

http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-04-10 00:06

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dele af den jødiske Bibel, altså det, vi kalder Det Gamle Testamente, og
> næsten hele Det Nye Testamente. Alt er forfattet på græsk.

Jeg kan - hands down og helt uden at læse link'sene - fortælle dig så meget
som at pågældende kloster vel sandsynligvis er det samme Katharina-kloster,
der ligger lige opad det på arabisk kaldte "Djebel Musa" ("Moses' Bjerg", og
altså derved ifølge lokal folkemytologi SELVE dèt i 2.Mosebog beskrevne
"Hellige Sinaj Bjerg"`, på hvilket Moses hentede De Ti Bud) og som foruden
at være eet af verdens ældste kristne klostre - endda inddelt i flere
"trosafdelinger" - desuden idag betragtes som værende Kristenhedens svar på
Biblioteket i Alexandria qua sin uvurderlige samling af tidlige kristne
håndskrifter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Catherine's_Monastery,_Mount_Sinai

Fedt nok, hvis de lokale, ysderst observante munke - sådan som jeg faktisk
mener at have set i bestemte engelske rejseprogrammer? - i denne
computerdigitalskanningstidsalder har indgået samarbejde med blandt andre
British Library om "fri digitalkopiering"!

Så undgåes Alexandria-tragedien for så vidt i meningskommunikativ forstand,
da i værste fald "kun" selve de ellers uvurderlige originalværker vil kunne
gå tabt (og hvilken UHYRLIG tragedie, dèt dog alligevel ville være!), mens
kopier i smukt affotograferet form dog ALTID vil kunne forefindes
mangfolddiggjorte på Internettet!

"Skan det og læg det på nettet!"

PERFEKT uselvisk vidensdeling!

(Nåja, og så har briterne måske OGSÅ lige et par tekster lager,
Katharinaklostret måske gerne vil ha' tilsendt kopier af pr. mail i
højopløsningsskannede grafikfiler til videre internt studiebrug? )

Anders Peter Johnsen