Efterbehandling af støbt beton
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-04-10 14:34

Jeg har støbt nogle mure, som er helt glatte fordi der er brugt
krydsfinér som forskalling.

Tømmerhandelen har fortalt mig, at jeg skal forsvumme for at få puds
til at hænge fast og det lyder jo rimeligt.

Desværre har forskallingen vist sig ikke at være helt stabil og bølger
lidt, så jeg skal rette nogle buler op. Nogle steder vil der være
behov for at lægge en centimeter puds på, eller måske endda mere.

Svum (udtrykket huskler jeg svagt bagerst i hjernekisten) er vel blot
cement og vand, eller skal der også sand i? Formålet er, formoder jeg,
at gøre overfladen modtagelig for et lag puds.

1. Opskrift på "svum".
2. Opskrift på puds.

Det skal være noget der klæber godt og ikke koster det hvide ud af
øjnene. Jeg gider ikke at reparere hvert år p.g.a. frostsprængninger.

Når der er pudset og det er afhærdet, skal det hele "males" hvidt. Er
kalk helt gået af mode? Det er jo billigt.

Hvis ikke kalk, hvilken prisbillig hvid maling skal jeg så bruge? Det
bliver nok under alle omstændigheder nødvendigt at kalke/male hvert
eller hvert andet år på grund af stænk fra jorden m.m.

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-04-10 01:50

On 4 Apr., 15:33, Kurt Hansen <k...@defekt.dk> wrote:

> Tømmerhandelen har fortalt mig, at jeg skal forsvumme for at få puds
> til at hænge fast og det lyder jo rimeligt.

Tror jeg ville bruge fliseklæb - tynd vælling - fordelt med murekost
sammen med oppudsnigen. Det skal ske vådt-vådt på forvandet mur - med
gefül - et tykt lag mørtel skrider og slipper hvis det hele er for
vådt - man påfører kun hvad hæfteevnen kan bære - venter til mørtelen
er suget mere tør og påfører så mere.

> 2. Opskrift på puds.
Man tilsætter cement til kalkmørtel - det står på posen - 1/10 til
udendørs og 1/14 til indvendigt.

> Når der er pudset og det er afhærdet, skal det hele "males" hvidt. Er
> kalk helt gået af mode? Det er jo billigt.

I moderne byggeri er kalk gået af mode

> Hvis ikke kalk, hvilken prisbillig hvid maling skal jeg så bruge? Det
> bliver nok under alle omstændigheder nødvendigt at kalke/male hvert
> eller hvert andet år på grund af stænk fra jorden m.m.

Måske er kalkning så udmærket - ellers er der cempexo

Fra : Max

Dato : 05-04-10 09:00

Hej Benny

> Tror jeg ville bruge fliseklæb - tynd vælling - fordelt med murekost

Helt sikker en god løsning, men jeg ville hælde lidt
murbinder i, noget jeg har gode erfaringer med.

> I moderne byggeri er kalk gået af mode

Men lur mig om det ikke kan risikere at blive moderne.

> Måske er kalkning så udmærket - ellers er der cempexo

Cempexo'en kan jeg også anbefale, den er billig og
effektiv. Men køb en omrøre til boremaskinen og så
bliver det en leg at blande det.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-10 09:09

5 Apr 2010 10:00:02 skrev Max:

> [...]
>
>Cempexo'en kan jeg også anbefale, den er billig og
>effektiv. Men køb en omrøre til boremaskinen og så

Jeg tror jeg vælger Cempexoen. Hvis jeg nu skulle få brug for at
højttryksspule murene, holder det nok bedre end kalk.

Jeg forudser, at der stænker jord op når det regner og så vil det jo
være hurtigt at spule. Hvid er vel ikke en udpræget praktisk farve til
højbede, men det er altså det jeg synes der vil se flot ud.

Fra : Max

Dato : 05-04-10 09:18

Hej Kurt

> Jeg tror jeg vælger Cempexoen. Hvis jeg nu skulle få brug for at
> højttryksspule murene, holder det nok bedre end kalk.

Kalk holder ikke engang til at blive spulet med haveslange, men
en højtryksrenser er altså hård ved alting.

> Jeg forudser, at der stænker jord op når det regner og så vil det jo
> være hurtigt at spule. Hvid er vel ikke en udpræget praktisk farve til
> højbede, men det er altså det jeg synes der vil se flot ud.

Har du overvejet at pudse med hvid cement ?

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-04-10 16:38

Den 5 Apr 2010 10:17:36 +0200 skrev Max:

>Hej Kurt

>Kalk holder ikke engang til at blive spulet med haveslange, men
>en højtryksrenser er altså hård ved alting.

>Har du overvejet at pudse med hvid cement ?

Næh, findes det?

Fra : Max

Dato : 05-04-10 18:17

Hej Kurt

> Næh, findes det?

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=94

Max

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-04-10 10:29

On Mon, 5 Apr 2010 00:49:40 -0700 (PDT), Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

>I moderne byggeri er kalk gået af mode

>Måske er kalkning så udmærket - ellers er der cempexo

Det dur ikke at kalke på murværk der indeholder cement.
--
OV1A Jens

Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-04-10 05:28

On 5 Apr., 10:00, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Helt sikker en god løsning, men jeg ville hælde lidt
> murbinder i, noget jeg har gode erfaringer med.

Hvad er murbinder? - hvor købes det?

Fra : Max

Dato : 05-04-10 16:24

Hej Benny

> Hvad er murbinder? - hvor købes det?

Talefejl, jeg mener betonbinder, sorry.

Max

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-04-10 05:46

On 5 Apr., 10:17, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Har du overvejet at pudse med hvid cement ?

Blander mig her af nysgerrighed: antager du tænker på ren
cementbaseret mørtel, altså noget med 1/3 hvid cement/murergrus.
Det skulle så gøre det ud for både udjævning til ret overflade og
slutfinish - altså ingen cempexo behandlig.
Jeg ville så sikre mig at der var min 1/2cm hvid beton overalt for
farvedækning
Det kræver mere håndelag at slippe godt fra end cempexo behandling -
glitbarhedsforskelle grundet uens fugt i beton.
Pudsning med beton er også lidt anderledes end pudsning med
kalkbaseret mørtel - men begge fordrer jo lidt teknikker indlært.

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-04-10 05:50

On 5 Apr., 11:29, Jens Petersen <j...@c.dk> wrote:

> Det dur ikke at kalke på murværk der indeholder cement.
OK. Altså, for at forstå det rigtigt - ikke på KC puds som f.eks
mørtel med 1/10 cement i?

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-04-10 07:52

Korrekt.