Position med css
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 11:13

Hvis jeg nu sætter en position til absolut med css og så vil placere
et billede eller noget tekst centreret får jeg lidt problemer.

Hvis jeg sætter Left til 50% så starter teksten godt nok midt inde på
skærmen men selve indholdet
står jo slet ikke centreret men derimod for langt til højre.

Hvad skal jeg gøre for at få de 50% bliver beregnet fra midten af teksten ?

text-align: center; virker åbentbart ikke når man positionerer absolut ?

Desværre ligger det ikke online endnu men det jeg forsøger er at få en
sidefod
til at blive nederst på siden - hele tiden og uanset indhold med dette :

#sidefod
{
border-style:solid;
border-width:1px;
position: absolute;
bottom: 2%;
left: 50%;
text-align: center;
}

Mvh. Allan

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-04-10 18:24

Allan Rath Møller:
> [...]
> sidefod
> til at blive nederst på siden - hele tiden og uanset indhold med dette :

Jo vist virker text-align:center i absolut positionerede elementer.
Men left:50% placerer den venstre kant 50% inde i det element du sætter
det absolut positionerede ind i.
Og eftersom du ikke giver nogen bredde, tilpasser den sig bredden af
indholdet.

position : absolute;
left : 50%;
width : 50%;
margin-left : -50%;
text-align : center;

skulle vist omtrentligt gøre det du spørger efter.
Du kan (skal) nok fifle lidt med bredden og venstre margin, for at
passe den til din tekst.

Birger

http://bbsorensen.dk