Slid af støddæmpere + længere tid f
Fra : Z

Dato : 03-04-10 22:53

Hej gruppe, et par korte spørgsmål:

Min ene bagstøddæmper lækker olie, og skal skiftes (det kan mærkes at
bilen synker mere i den ene side). Det ene værksted som jeg har talt med
vil gerne skifte begge bagstøddæmpere, da de selvfølgeligt slides
parallelt. Et andet har ikke bemærket det.

Er det nødvendigt at skifte begge? Det er en Fabia fra 2001 med
120.000km på displayet. Den skal køre ordenligt og sikkert og se godt ud
(hvilket den også gør for sin alder Dvs pæn stand/give godt indtryk
uden at det er noget jeg vil smide alt for mange unødvendige penge efter.

Indimellem tager det også lige et par sekunder mere før den starter. Er
det noget specifikt som kan skiftes? Tændrør? Startermotor? Nej, det er
ikke nødvendigt, men hører med til det at give et godt indtryk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-04-10 06:45

Den 04.04.2010 kl. 00:52 skrev Z <svari@gruppen.invalid>:

> [...]
> vil gerne skifte begge bagstøddæmpere, da de selvfølgeligt slides
> parallelt. Et andet har ikke bemærket det.

Ja for helvede. Det er skide farligt at kun skifte en støddæmper.
Faktisk burde du skifte alle fire. Jeg har prøvet at køre, hvor der
var kavalitetes forskel mellem for og bagaksel. Det er ubehageligt
at køre med når for og bag aksel ikke reagere ens på bump.

> [...]
> det noget specifikt som kan skiftes? Tændrør? Startermotor? Nej, det er
> ikke nødvendigt, men hører med til det at give et godt indtryk

Lyder som om den trænger til en gang almindelig service.

mvh
Henning

Fra : alexbo

Dato : 04-04-10 09:34

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev

> Er det nødvendigt at skifte begge?

Det er ikke nødvendigt, men det er bedst at skifte samtidig, så de begge er
nye og ens.
I øjeblikket har du en god og en dårlig støddæmper, hvis den dårlige bliver
skiftet har du en ny og en gammel men god støddæmper.
Det er jo i hvert fald bedre.

> Indimellem tager det også lige et par sekunder mere før den starter. Er
> det noget specifikt som kan skiftes? Tændrør? Startermotor?

Tændrør er et godt sted at starte, det er nemt og billigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 13:49

alexbo skrev:
> [...]
> I øjeblikket har du en god og en dårlig støddæmper, hvis den dårlige bliver
> skiftet har du en ny og en gammel men god støddæmper.

Alternativt kunne man jo også skaffe sig én ophugger-støddæmper, hvis
'evner' må ligge nærmest den tilbageblivende :-/

En kammerat filosoferede engang over emnet á: man burde skifte de
originale støddæmpere omkring 100.000km p.g.a:
- Hvis man går ud fra at der på et tidspunkt i bilens levetid skal
skiftes støddæmpere kan man ligesåvel gøre det i passende tid, frem for
få år inden bilen er udslidt. Og støddæmpere monteret ved 100.000km
holder formodentlig bilens levetid ud!
- Allerede ved 100.000km kan man sikkert mærke forskel :-/
- På et (langt)senere tidspunkt vil man tendere til at ignorere
problemet og spare udgiften ud fra bilens svindende værdi!

Om jeg gør det når 'Gøjten runder engang næste år, skal jeg ikke love,
men noget er der om sagen!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 04-04-10 16:40

"Armand" skrev

> - Hvis man går ud fra at der på et tidspunkt i bilens levetid skal skiftes
> støddæmpere kan man ligesåvel gøre det i passende tid, frem for få år
> inden bilen er udslidt.

Det afhænger af udgangspunktet,
regner man støddæmpere som en sliddel der med sikkerhed bliver opslidt,
eller regner man støddæmpere som en enhed der kan gå i stykker.
Her skal man så også oveverveje hvilket liv støddæmperne har, kører man med
let last på gode veje og med luft i hjulene.
Eller kører man med tungt læs på dårlige veje og de rene gummiruller.

Samme overvejelse kan man gøre sig med vandpumper, generatorer, startere, ja
stort set alt, hvis man regner med at viskermotoren nok går i stykker i
løbet af bilens levetid kan man set fra et driftsikkerhedssynspunkt lige så
godt skifte den halvvejs, hvor man så end vil sætte dette punkt.

mvh
Alex Christensen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 04-04-10 10:24

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> det noget specifikt som kan skiftes? Tændrør? Startermotor? Nej, det er
> ikke nødvendigt, men hører med til det at give et godt indtryk

Give et godt indtryk?
Overfor hvem?
Overfor en stakkels ny ejer?

--
MVH.
Finni

Fra : Z

Dato : 04-04-10 12:17

> Give et godt indtryk?
> Overfor hvem?
> Overfor en stakkels ny ejer?

Næh, mig selv og mine passagerer. Bare fordi det ikke er nyeste model
behøver man ikke at misligeholde den.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 04-04-10 13:16

> Næh, mig selv og mine passagerer. Bare fordi det ikke er nyeste model
> behøver man ikke at misligeholde den.

Så sandt, så sandt.

--
MVH.
Finni

Fra : Peter

Dato : 04-04-10 14:13

> [...]
> det noget specifikt som kan skiftes? Tændrør? Startermotor? Nej, det er
> ikke nødvendigt, men hører med til det at give et godt indtryk

Hvis Bilen synker el står skævt må det være en fjeder som er slap eller
knækket. Olien i dæmperen skal gøre afjedringen hårdere ikke holde bilen
oppe.
Men dæmperen skal selvf. give korrekt modstand via olien.

Mvh Peter

Fra : Z

Dato : 06-04-10 13:18

> [...]
> oppe.
> Men dæmperen skal selvf. give korrekt modstand via olien.

Der er skam også en fjeder som skal skiftes

Men bilen synker meget "hårdt" i den side hvor støddæmperen skal skiftes
når jeg kører over et bump. Går ud fra at dette er fordi den falder
hurtigere sammen end de andre.

Fra : Menabra

Dato : 04-04-10 14:50

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe, et par korte spørgsmål:
>
> Min ene bagstøddæmper lækker olie, og skal skiftes (det kan mærkes at
> bilen synker mere i den ene side).

Hej

Hvad mener du med at bilen synker mere i den ene side ??
I øvrigt : støddæmpere, fjedre og bremser repareres altid pr. aksel.

mvh
Menabra

Fra : sode

Dato : 05-04-10 14:32

Er det nødvendigt at skifte begge
---------------------------------------
Køber du osse een sko af gangen ??

VH/Sode

Fra : Z

Dato : 06-04-10 13:18

> Køber du osse een sko af gangen ??

Næh, men når det kommer til sko har jeg en god fornemmelse af hvornår
det er slidte og skal byttes. Det har jeg ikke med støddæmpere

Fra : Brian

Dato : 11-04-10 09:45

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen

> Næh, men når det kommer til sko har jeg en god fornemmelse af hvornår det
> er slidte og skal byttes. Det har jeg ikke med støddæmpere

Så find et værksted/dækcenter der kan lave en støddæmper test for dig - der
findes maskiner til den slags

/Brian