Skoda Octavia Combi 1,2 -VS- Kia Ceed SW 1~
Fra : Jan .

Dato : 03-04-10 12:53

Skoda Octavia Combi 1,2
vejl.pris kr. 213.999,-

VS

Kia Ceed SW 1,4 active
vejl.pris kr. 209.999,-

HVAD SIR I ...? :)

Har lige kigget på tekniske data. Troede egentlig af Octaviaen var
væsentlig større end Ceed SW, men hvis jeg kigger rigtigt er der ikke
stor forskel.
Jeg er klar over Octaviaen er i den skrabede udgave med lille motor
(som iflg. dataene ser ud til at gøre det meget godt alligevel), men
alligevel ...?

Fra : Jan .

Dato : 03-04-10 12:54

NB: hvornår er den nuværende udgave af Octavia Combi fra (senest
faceliftet hvornår)?

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-10 21:25

>"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
>NB: hvornår er den nuværende udgave af Octavia Combi fra (senest
>faceliftet hvornår)?

Mener det var 2008.

Mvh

Thomas

Fra : C. Caspersen

Dato : 04-04-10 08:46

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i en meddelelse
NB: hvornår er den nuværende udgave af Octavia Combi fra (senest
faceliftet hvornår)?

Den er faceliftet i omkring april 2009

/Caspersen

Fra : Steen

Dato : 03-04-10 19:59

Jan . <janelne@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg er klar over Octaviaen er i den skrabede udgave med lille motor
> (som iflg. dataene ser ud til at gøre det meget godt alligevel), men

Det må være efter temperament - men jeg ville gå efter en Skoda
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Jan .

Dato : 03-04-10 13:05

NB2: nogen der ved hvor "faste" de vejlende priser er på henholdsvis
Octaviaen og Ceed'en?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-10 20:57

"Jan ." skriver:

> Jeg er klar over Octaviaen er i den skrabede udgave med lille motor
> (som iflg. dataene ser ud til at gøre det meget godt alligevel), men
> alligevel ...?

Den der er billigst at få fartpilot i !

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-04-10 22:20

> HVAD SIR I ...? :)

Cee'd. Bedre garanti bl.a.

> Har lige kigget på tekniske data. Troede egentlig af Octaviaen var
> væsentlig større end Ceed SW, men hvis jeg kigger rigtigt er der ikke
> stor forskel.

Hmm hvorfor? En cee'd er ikke nogen lille bil - fantastisk benplads på
bagsædet og et okay stort bagagerum.

> Jeg er klar over Octaviaen er i den skrabede udgave med lille motor (som
> iflg. dataene ser ud til at gøre det meget godt alligevel), men
> alligevel ...?

Så fantastisk er den 1,4 fra Kia heller ikke.. det er en lille hidsig
satan der arbejder bedst når den er ophidset

Er der ikke "plads" til en diesel i budgettet?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : tiper

Dato : 04-04-10 12:35

IMO gøres de bedste køb ved de nyeste koreanske biler. Sikkerheden er
blevet god, de er velkørende og har ikke flere fejl end andre.
Octavia giver dig et navn og dermed lavere afskrivning, men ellers er
der intet den gør bedre end koreaneren.
Ville dog fravælge en Ce'ed til fordel for en Hyundai i30 SW, er
præcis samme bil som Ce'ed og i Cup Edition har den mere udstyr en
Kia'en til kun 190.000,-
Alternativt en 1,6 CRDI classic plus til 220.000,-

Fra : Jan .

Dato : 04-04-10 22:16

On 4 Apr., 20:34, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Ville dog fravælge en Ce'ed til fordel for en Hyundai i30 SW, er
> præcis samme bil som Ce'ed og i Cup Edition har den mere udstyr en
> Kia'en til kun 190.000,-

Tak for dit input - og hintet til kampagnemodellen. Dét er en
attraktiv pris!

Jeg har det bare sådan at Kia Ceed klinger lidt bedre (også blandt
bilkøbere) end Hyundai i30, men det må jeg jo arbejde lidt med :)

I denne sammenligning af Ceed/i30 og Octaviaen er jeg blevet fintet
lidt ud af den. Jeg var af den overbevisning af Octaviaen var større
end "corolla-klassen" (og mere lig Avensis-størrelsen).

F.s.v.a. Octaviaen, så synes jeg designet er lidt anonymt (den er da
pæn, bevares). Mon det er den sidste faceliftede model, inden der for
alvorlig kommer en rigtig ny model fra Skoda?

Fra : KASO

Dato : 05-04-10 08:27

I denne sammenligning af Ceed/i30 og Octaviaen er jeg blevet fintet
lidt ud af den. Jeg var af den overbevisning af Octaviaen var større
end "corolla-klassen" (og mere lig Avensis-størrelsen).

Octavia er blot Skoda's variant af VW Golf (samme platform og teknik) - og
derfor grundlæggende samme størrelse. Dog er Skoda's bagagerum en del større
end Golfs - jeg husker ikke helt Kia's bagagerum i denne sammenhæng.

Skodas "svar" på Avensis hedder Superb.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-04-10 21:38

> Skoda Octavia Combi 1,2
> vejl.pris kr. 213.999,-

Hvor mange pony'er hiver de ud af den idag ?

Jeg havde en fabia kombi 2004 med 1,2 benziner og octaviaen er vel noget
tungere ....

Jeg ville ihvertfald tage en lang prøvetur med "normal bagage" og personer
for at sikre mig at jeg kunne nøjes med den lille motor ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
PS jeg har en smart 0,8 cdi så det er ikke fordi jeg mener at der skal en 2

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-10 22:12

Anders Majland skriver:

> Hvor mange pony'er hiver de ud af den idag ?

Flere end ved sugemotor.

> Jeg havde en fabia kombi 2004 med 1,2 benziner og octaviaen er vel noget
> tungere ....

Og er tvangsfodret (TSI)

Klaus

Fra : Jan .

Dato : 06-04-10 11:11

On 5 Apr., 22:37, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Jeg havde en fabia kombi 2004 med 1,2 benziner og octaviaen er vel noget
> tungere ....

Iflg. de tekniske specifikationer, så har 1,2'eren 105 HK, med en
acceleration fra 0-100 på 10,9. Topfart 191.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-10 20:12

> Iflg. de tekniske specifikationer, så har 1,2'eren 105 HK, med en
> acceleration fra 0-100 på 10,9. Topfart 191.

Imponerende hvad der alligevel er sket af udvikling på få år ...

Fra : tp

Dato : 06-04-10 20:26

> Imponerende hvad der alligevel er sket af udvikling på få år ...

Ja det bør da dække de flestes behov, og dermed blive et hit til alm
mennesker. Og med en pris på knap 200k for en octavia er den da hjemme.

Trods de fine specifikationer kan jeg dog ikke helt abstrahere fra tallet
"1.2". Hvad sker der lige når man spænder en trailer, eller måske ligefrem
en campingvogn efter den. På papiret må den gerne, men 1200ccm ? det er jo
det samme som min "kværn"

Mvh TP

Fra : Anders Majland

Dato : 06-04-10 20:36

> [...]

> "1.2". Hvad sker der lige når man spænder en trailer, eller måske
> ligefrem en campingvogn efter den. På papiret må den gerne, men 1200ccm ?

Nu er 100hk jo 100hk, så hvis ellers gearingen passer til arbejdet skulle
det jo nok gå ...

Jeg er ret imponeret over den 1,6 turbo dieseler vi har i c5'en. Det er min
første turbo bil. Den har afair 110hk. Dernæst så hives der jo også en del
ud af den 0,8'er i smarten.

Men ja jeg kan ikke lade være med at være lidt skeptisk med så lille en
motor til så stor en bil, men det kan en prøvetur vel afgøre ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-10 21:03

tp skriver:

> [...]
> en campingvogn efter den. På papiret må den gerne, men 1200ccm ? det er jo

Har din kværn tvangsfødning af luft?

Klaus (1,4 benzin med 160 HK)

Fra : tp

Dato : 06-04-10 22:15

> Har din kværn tvangsfødning af luft?

Det er ikke så udbredt på mc området. "Fattigmandsturbo" iform af fartvind
indtag foran direkte til luftboks er vist det nærmeste man kommer, og det
virker ikke før farten er pæn høj...

Men jo, det må da blive til en prøvetur for at se hvordan det virker i
praksis. Virker det som papiret siger, så er det da en fantastisk ting.
benz økonomi 17,5. billig vægtafgift, billig anskaffelse. så er der jokeren
med levetid, men det må bliver ejer nr 2's problem (eller 3, 4, 5...?)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-10 05:10

tp skriver:

> Men jo, det må da blive til en prøvetur for at se hvordan det virker i
> praksis.

1,4/160HK virker ret godt i praksis

> Virker det som papiret siger, så er det da en fantastisk ting.
> benz økonomi 17,5.

Min står til 16,7 - det er noget svært at opnå.

Klaus

Fra : CL

Dato : 07-04-10 15:10

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> tp skriver:

> Har din kværn tvangsfødning af luft?
>

> Klaus (1,4 benzin med 160 HK)

uden turbo 1,4 (1350 ccm) 203 hk 157 nm
http://www.kawasaki.dk/ZZR1400

Carsten Larsen

Fra : tiper

Dato : 06-04-10 13:39

On 6 Apr., 21:25, "tp" <t...@tp.tp> wrote:

> Ja det b r da d kke de flestes behov, og dermed blive et hit til alm
> mennesker. Og med en pris p knap 200k for en octavia er den da hjemme.
>
> Trods de fine specifikationer kan jeg dog ikke helt abstrahere fra tallet
> "1.2".  Hvad sker der lige n r man sp nder en trailer, eller m ske ligefrem
> en campingvogn efter den.  P papiret m den gerne, men 1200ccm ?  det er jo
> det samme som min "kv rn"
>
> Mvh TP

Det er så i det tilfælde at du skal abstrahere fra hestekræfter, der
ikke kan bruges til andet end at kompensere for andre mangler, og så
rette fokus mod momentet.
Det hedder 175Nm mellem 1.550 og 4.100 o/min.
Til sammenligning har den almindelige 1,6 fra samme koncern 148Nm ved
3.800 o/min

Altså er der tale om en ret stærk motor på de 1,2L