Fælge på Superb II
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-04-10 03:26

Ifølge typegodkendelsen på min (kommende) bil, er den monteret med
stålfælge i 7x16 ET 45 (205/55/R16).
Hvis jeg nu køber et par 18" alu-sutter, kan jeg så sætte nogen på med
følgende mål:

8x18 ET 45 ?
Dækkenes størrelse har jeg styr på.

Mvh. Kasper

Fra : alexbo

Dato : 03-04-10 11:03

"Kasper Hansen [8270]" skrev

> [...]
>stålfælge i 7x16 ET 45 (205/55/R16).
>Hvis jeg nu køber et par 18" alu-sutter, kan jeg så sætte nogen på med

Sandsynligvis, det er i hvert fald lovligt, der findes flere hjulstørrrelser
til modellen så mon ikke der er plads.
Der findes Superb med 225/40-18 formentlig kører de som en gokart, kontant
og ubehageligt, men du kan jo prøve at se om du kan komme til at prøve en.
De har så en 7½ tomme fælg så når du vil have 8 tommer kan tyde på at du vil
have bredere endnu, så kan det knibe både ind og udvendigt.

Personligt synes jeg det ligner nogle ruller sort isolerbånd og kører lige
sådan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-04-10 05:38

> Sandsynligvis, det er i hvert fald lovligt, der findes flere hjulstørrrelser
> til modellen så mon ikke der er plads.

Ja, jeg har kigget i Skoda kataloget og set at der fåes 18" til den...
Og dækdimensionerne er de samme som dem jeg kigger på.

> [...]
> De har så en 7½ tomme fælg så når du vil have 8 tommer kan tyde på at du vil
> have bredere endnu, så kan det knibe både ind og udvendigt.

Det var lige præcis springet på den halve tomme jeg tænkte på... Men
så længe dækket har samme bredde (225), ændrer fælgbredden så på
noget? Jeg mener, så længe dækket rager ud over fælgen, gør det vel
ingen forskel - eller gør det?

> Personligt synes jeg det ligner nogle ruller sort isolerbånd og kører lige
> sådan.

Det kan sagtens være at 18" er for stort... Ved den forhandler jeg
kigger ved, er der ingen prisforskel på 17" og 18", så derfor kiggede
jeg bare på sidstnævnte. Komforten er jo altid en relativ størrelse,
så der er nok ingen vej udenom at prøve en med den størrelse fælge på.

Alle mine tidligere biler har haft 17" på, så det er jeg i hvert fald
vant til...

/Kasper

Fra : alexbo

Dato : 03-04-10 19:04

"Kasper Hansen skrev

>Det var lige præcis springet på den halve tomme jeg tænkte på...
Så synes jeg du skulle have skrevet det.

>Men så længe dækket har samme bredde (225),
Det fremgik så heller ikke af dit indlæg.

>ændrer fælgbredden så på noget? Jeg mener, så længe dækket rager ud over
>fælgen, gør det vel ingen forskel - eller gør det?
Næppe.

>Det kan sagtens være at 18" er for stort... Ved den forhandler jeg
>kigger ved, er der ingen prisforskel på 17" og 18", så derfor kiggede
>jeg bare på sidstnævnte.
Ja man får selvfølgelig mere materiale i 18", kg prisen vil være lavere.

>Komforten er jo altid en relativ størrelse,
>så der er nok ingen vej udenom at prøve en med den størrelse fælge på.
Det vil være klogt.

>Alle mine tidligere biler har haft 17" på, så det er jeg i hvert fald vant
>til...
Ja du må åbenbart synes at de har kørt godt med den størrelse, og Superb er
jo en stor tung bil så det er ikke den værste at sætte store fælge på.

Det er et spørgsmål om hvad man foretrækker, for nogen er det håndteringen,
at styre bilen, denne lidt gokartfornemmelse at man kan mærke vejstriberne
og alt andet på vejen at der skal styres hele tiden, man kører bilen.
Andre foretrækker en flyvende tæppe fornemmelse, at intet påvirker kørslen
bilen glider over alle forhindringer.

Og så der alt det i mellem hvor de fleste befinder sig, spredt mellem
yderpunkterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-04-10 15:01

> Så synes jeg du skulle have skrevet det.

Beklager...

> Det fremgik så heller ikke af dit indlæg.

Også det beklager jeg...

> Næppe.

OK... Men jeg skal forstå det sådan, at der ikke er nogen måde hvorpå
man kan regne sig frem til om fælgene passer? Såfremt den eksakte
størrelse ikke er er direkte på typegodkendelsen, så er det blot et
spørgsmål om at prøve sig frem?

> Ja man får selvfølgelig mere materiale i 18",  kg prisen vil være lavere.

Præcis... Men det er som bekendt ikke størrelsen, men gørelsen der
betyder noget :)
Tænkte bare at 18" nok var fint til en bil af den størrelse, og når
prisen nu var den samme...

> Det vil være klogt.

Absolut - men svært, når man ikke kender nogen med tilsvarende bil
+fælge :)

> Ja du må åbenbart synes at de har kørt godt med den størrelse, og Superb er
> jo en stor tung bil så det er ikke den værste at sætte store fælge på.

Ja... Min 330i'er var født med det (mindre fælge kunne ikke monteres),
og min Fiesta ST var så hård i affjedringen at fælgene ikke var dem
der gjorde udslaget :) 225/45/R17 har jeg kun gode erfaringer med. Men
jeg har heller ikke prøvet andre dæk/fælge på de nævnte biler, så jeg
ved ikke hvordan de havde været med ballondæk.

> [...]
> og alt andet på vejen at der skal styres hele tiden, man kører bilen.
> Andre foretrækker en flyvende tæppe fornemmelse, at intet påvirker kørslen

Det skal helst bare se bedre ud end de 16" stålfælge der sidder på
bilen nu, og samtidig bevare komforten. En 105 hk Skoda Superb er
næppe en bil man hiver rundt på Nürburgring.

> Og så der alt det i mellem hvor de fleste befinder sig, spredt mellem
> yderpunkterne.

Og deriblandt også mig, tror jeg...

/Kasper

Fra : alexbo

Dato : 04-04-10 00:16

"Kasper Hansen [8270]" skrev

> [...]
>man kan regne sig frem til om fælgene passer? Såfremt den eksakte
>størrelse ikke er er direkte på typegodkendelsen, så er det blot et
Ja
man kan ikke regne sig frem til om et bredere dæk vil støde på inderskærmen
ved drejning, eller stikke ud fra skærmen.
Men når dækstørrelsen holdes bør en bredere fælg ikke give problemer, den er
jo ikke bredere end dækket.

>Absolut - men svært, når man ikke kender nogen med tilsvarende bil +fælge
>:)
Måske en Skodaforhandler har en stående

> [...]
>jeg har heller ikke prøvet andre dæk/fælge på de nævnte biler, så jeg
>ved ikke hvordan de havde været med ballondæk.
Formentlig bedre hvad angår Fiestaen
På BMW'en var dine 17" mindstemål den findes med 19" originalt, jeg tror der
ligger en forskel der,
du ønsker den størst mulige fælg på en Skoda, fordi den mindst mulige på en
BMW var godt.

>Det skal helst bare se bedre ud end de 16" stålfælge der sidder på
>bilen nu, og samtidig bevare komforten.

Det logiske svar er en 16" alufælg, men resten er op til dig, man kan
lovligt vælge enhver fælgstørrelse, blot hjulstørrelsen ikke ændres mere end
5%, og ET ikke formindskes mere end 10mm, og hjulet ikke støder på eller
stikker stikker ud under skærmen.

Hvis du synes at 17-18 eller 19" vil se godt ud og godt vil slække lidt på
komforten så sæt sådan nogen på.
Du kan redde lidt på komfortsiden ved at vælge dæk med den lavest mulige
hastighedskode.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-04-10 05:03

> [...]
> ved drejning, eller stikke ud fra skærmen.
> Men når dækstørrelsen holdes bør en bredere fælg ikke give problemer, den er

Ok - så er der jo ingen anden vej udenom. Troede der var en eller
anden nøgle for hvad der kunne lade sig gøre.

> Måske en Skodaforhandler har en stående

Ja, jeg må lige trawle bilbasen igennem.

> [...]
> ligger en forskel der,
> du ønsker den størst mulige fælg på en Skoda, fordi den mindst mulige på en

Nej, jeg ønsker ikke nødvendigvis den størst mulige fælg på Skodaen...
Jeg kan se at enkelte har sat 19" på. 18" er heller ikke et must
overhovedet. Men 17" er den jo udstyret med i Elegance versionen
alligevel.

> [...]
> 5%, og ET ikke formindskes mere end 10mm, og hjulet ikke støder på eller

Jeg arbejder nok videre med 17" ideen så :) Kunne ikke huske hvordan
det var med ET - må den også forøges med 10mm?

> Hvis du synes at 17-18 eller 19" vil se godt ud og godt vil slække lidt på
> komforten så sæt sådan nogen på.

Det gør jeg... Det behøver ikke at ligne nogen brian-bil - det bliver
en Skoda alligevel aldrig rigtigt i min bog.

> Du kan redde lidt på komfortsiden ved at vælge dæk med den lavest mulige
> hastighedskode.

OK - det vidste jeg ikke. Normalt ville jeg bare gå efter maximal
hastighedskode, fordi jeg antog at det betød at dækket var af bedre
kvalitet.

Mange tak for hjælpen.

Mvh. Kasper

Fra : alexbo

Dato : 04-04-10 12:28

"Kasper Hansen [8270]" skrev

>Jeg arbejder nok videre med 17" ideen så :) Kunne ikke huske hvordan
>det var med ET - må den også forøges med 10mm?

Den må forøges alt det man vil, jo højere ET jo længere kommer hjulet ind,
så det begrænser sig selv, grunden til begrænsningen i mindre ET er at jo
længere ud hjulet kommer jo mere belastes hjulophænget.

>OK - det vidste jeg ikke. Normalt ville jeg bare gå efter maximal
>hastighedskode, fordi jeg antog at det betød at dækket var af bedre
>kvalitet.

Næh de er bare hårdere for at modstå den øgende centrifugalkraft ved høj
hastighed.
Et dæk er et kompromi mellem forskellige ønsker og krav, når kravene til
hastigheden øges må man slække på de andre krav.
Komfort, vedhæftning holdbarhed o.s.v., skal de kunne køre rigtigt stærkt er
alt andet ligegyldigt, de må bare ikke blive flået i stykker af hastigheden.

Det er derfor at vinterdæk er lovlige selv om de kun opfylder kravet til 160
km/t, man kan ikke lave et godt blødt vinterdæk med god vedhæftning hvis det
også skal kunne køre stærkt.

mvh
Alex Christensen