til hvem det måtte
Fra : \"@'

Dato : 03-04-10 16:09

http://www.moses-egypt.net/bogserie/ovs_relaterede-artikler-c_da.asp
--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them
.. Seize them, beleaguer them, and lie in wait for them
in every stratagem of war." Qur'an, Sura 9:5

Fra : Vidal

Dato : 04-04-10 10:25

Den 03-04-2010 17:09, "@' skrev:
> http://www.moses-egypt.net/bogserie/ovs_relaterede-artikler-c_da.asp

O. v. Späth forståelse af Freuds "religion" er såmænd da
meget interessant. Derimod forstår jeg ikke rigtigt, han
kan finde nye oplysninger hos Freud. Freuds billede af Moses
er tydeligt præget af Freuds meninger. Det er ikke beretningen
om Moses, der præger Freuds meninger.

Desuden er Freud oppe mod folk, der forstår/læser hebræisk
og har en sproglig uddannelse, jeg tror såmænd ikke engang Freud
læste sproget og således har måttet støttet sig til
oversættelser, hvor de finere sproglige nuancer går tabt. De
nuancer, der netop kan afgøre en teksts alder og forfatter.

Freud var også kendt for at bruge sine kilder temmeligt frit,
man kan næppe genkende den oprindelig Ødipus-historie efter
den har været gennem hans mølle og danner grundlag for hans
oprindelige psykologiske synspunkter. Noget lignende kan
man sige om hans brug af Moses, den tekstlige forskning
taget i betragtning.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 04-04-10 03:52

On 4 Apr., 11:25, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> oversættelser, hvor de finere sproglige nuancer går tabt. De
> nuancer, der netop kan afgøre en teksts alder og forfatter.

:)

Fortæller manden, som gerne fortæller andre, at de er sprogligt
handicappede, hvis de ikke kan anerkende at kollektivt oversættes til;
fælles - universelt.

Sæt dig nu bare hen i skammehjørnet - frem med æsel-ørene og kik i
ordbogen over de grove manipulerede oversættelser, som du selv
præsterer :D

> [...]
> oprindelige psykologiske synspunkter. Noget lignende kan
> man sige om hans brug af Moses, den tekstlige forskning

Husk at forklar Sigurd, at du er så velbevandret i nuancerede
oversættelser, at du kan skrue hele menneskeheden ned i et religiøst
behov. Det kan han fortælle sin bekymrede forældrepublikum - du kommer
og beretter at hele koret er sprogligt handicappede og at kollektiv =
fælles = universel.

Fra : Vidal

Dato : 04-04-10 12:02

Den 04-04-2010 11:52, Patruljen skrev:

> :)
>
> Fortæller manden, som gerne fortæller andre, at de er sprogligt
> handicappede, hvis de ikke kan anerkende at kollektivt oversættes til;
> fælles - universelt.

Du er en slags autist, ikke?

---------------
Særligt har mennesker med autisme en tendens til at være meget bogstavelige; de
forstår ikke ironi, metaforer og underforståede budskaber. Mennesker uden
autisme tillægger ofte det autister siger skjulte betydninger eller forventer at
autisten bør fornemme sådanne skjulte betydninger i deres egne ord.
[wikipedia http://da.wikipedia.org/wiki/Autisme]
---------------

> Sæt dig nu bare hen i skammehjørnet - frem med æsel-ørene og kik i
> ordbogen over de grove manipulerede oversættelser, som du selv
> præsterer :D

Dine bogstavelig vanskeligheder er åbenbare. Google translate
må være dit ideal, bogstavelige ord-til-ordoversættelser.

> [...]
> behov. Det kan han fortælle sin bekymrede forældrepublikum - du kommer
> og beretter at hele koret er sprogligt handicappede og at kollektiv =

Suk. For ikke-indviede, Patruljen er ophidset over, at Sigurd
Barrett har lavet en børne CD med kristent indhold. Måske
Sigurds Bjørnetime har være Patruljens yndligs-TV-program og
det er nu helt ødelagt, fordi SB er kristen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-04-10 13:10

Vidal skrev i

[ ... ]
> [...]
> Sigurds Bjørnetime har være Patruljens yndligs-TV-program og
> det er nu helt ødelagt, fordi SB er kristen?

Ja man får jo næstgen helt ondt af Patruljen der på den enkle måde får hele
sit livsgrundlag helt smadret

Egentlig ikke så underligt at han går helt i selvsving

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : \"@'

Dato : 04-04-10 14:38

On Sun, 04 Apr 2010 11:25:06 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>kan finde nye oplysninger hos Freud. Freuds billede af Moses
>er tydeligt præget af Freuds meninger. Det er ikke beretningen

nu var det også mere Späth's store arbejde omkring Moses som historisk
person jeg tænkte kunne interessere

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-10 10:57

On 4 Apr., 15:37, "\"@'" <1...@iindnaavalid.invavvlid> wrote:

> nu var det også mere Späth's store arbejde omkring Moses som historisk
> person jeg tænkte kunne interessere
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har læst din henvisning med interesse. Min tilgang til Freuds
opfattelse af Moses og Gud er ganske enkel. Vi husker Freud, Marx og
flere andre som ateistiske generatorer for nye ateistiske ideer.
Politiske, psykologiske, filosofiske, historiske- og i det hele taget
al det der kan forme et menneske.

Så jeg ville aldrig løfte øjenbrynene over at Freud river både det
jødiske og guddommelige ud af Moses. Det påvirker mig ikke en hujende
fis! For det er hvad jeg forventer af Freud! Af Freud forventer jkeg
mig ateisme og bortforklaring af det guddommelige,-og det er præcis
hvad jeg får! Jeg får det jeg forventer af det jødiske folks historie!
Ateisme og frafald. selvtilstrækkelighed! Overmod! Trods og
bespottelse. Vi har 7000 jøder i Danmark. Af disse er cirka 200
troende og resten ateister. Det er børnene af disse nye ateistiske
tænkere.

Hilsen
Jens