Såning af plæne - tromle eller tromle ikke~
Fra : jespr

Dato : 03-04-10 16:13

Vi har efter et par års forsøg på at skabe en ordentlig plæne opgivet
de forskellige tiltag med at tilføre muld, sand og frø i stride
mængder. Plænen har altid været stenhård og temmelig ujævn.
"Opgivet" forstået derhen at vi nu har lejet en havefræser og
kultiveret jorden ned i ca. 30 cm. dybde. Der var overraskende meget
muld (vi bor et sted med næsten udelukkende sand). Alligevel har vi
tilført en mindre sandmængde til at gøre "ler/jord/sand"-jorden mere
luftig og vandgennemtrængende. Og vi er nu nået dertil hvor vi skal
til at jævne plænearealet.
Forældre og andre med bugner af gode råd siger at v da skal tromle før
vi sår, men flere steder rådgives vi til at blot træde jorden fast
ved at gå på arealet - det står der også på de græsfrø vi har indkøbt.
Men: hvad er det lige forskellen skulle være på at tromle og træde
arealet - mig bekendt er et voksent menneske omtrent ligeså tungt el.
tungere end de tromler man bruger - vi taler jo ikke vejtromler.
Vi er selvsagt interesseret i at få arealet planet så jævnt som
muligt, da det har været et af irritationspunkterne ved den gamle
plæne.
Er der en græskyndig der kan komme med en fornuftig forklaring inden
vi "går" videre?

VH
Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-10 00:40

jespr wrote:

> Forældre og andre med bugner af gode råd siger at v da skal tromle før
> vi sår, men flere steder rådgives vi til at blot træde jorden fast
> ved at gå på arealet - det står der også på de græsfrø vi har indkøbt.

Formålet er at opnå en overflade, der ikke efterfølgende får store huller,
når man går på græsset.

> Men: hvad er det lige forskellen skulle være på at tromle og træde
> arealet - mig bekendt er et voksent menneske omtrent ligeså tungt el.

Du opnår en mere jævn komprimering af overfladen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 13:30

Erik Ginnerskov skrev:

> Formålet er at opnå en overflade, der ikke efterfølgende får store huller,
> når man går på græsset.

> Du opnår en mere jævn komprimering af overfladen.

Eller også tromler man snarere toppene flade mens hullerne imellem
efterlades uberørt således at de efterfølgende kan falde sammen og give
ujævnheder.
Med fast-tramperi opdager man hvis der er specielt bløde steder der
kræver lidt efterfyldning :-|

Men det ér ulige lettere at trække en tromle henover - Dog ikke særligt
hvis ikke man har den lige indenfor rækkevidde!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-10 20:52

Armand wrote:

> Eller også tromler man snarere toppene flade mens hullerne imellem
> efterlades uberørt således at de efterfølgende kan falde sammen og
> give ujævnheder.

Så har du for travlt med at nå slutresultatet. Når et areal er udlagt og
jorden løsnet, tager du en europapalle og lægger den på hovedet, belaster
pallen med et par fliser eller en af ungerne og så trækkes pallen sidelæns
flere gange frem og tilbage i begge retninger over arealet. Så skulle der
gerne være så tilpas ensartet bund, at du kan finde tromlen frem.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-10 06:45

On Sat, 3 Apr 2010 15:13:16 -0700 (PDT), jespr <jesper.undall@gmail.com>
wrote:

> [...]
>plæne.
>Er der en græskyndig der kan komme med en fornuftig forklaring inden

Fordelen ved at tromle inden i sår, er at ujævnheder kan ses meget
tydeligt efter en tur med tromlen. Så kan man skiftevis jævne og tromle
indtil man er tilfreds med hvor jævnt arealet er.

Og desuden som Erik skriver, slipper i til dels også for ujævnheder
senere.

Men, når du syntes det er jævnt nok, så riv overfladen så de øverste få
cm er løs jord. Så græsfrøene i denne løse jord. Troml igen. Nu bliver
frøene trykket i god kontakt med jorden og spirer ret hurtigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : jos

Dato : 04-04-10 11:05

> [...]
> få cm er løs jord. Så græsfrøene i denne løse jord. Troml igen. Nu
> bliver frøene trykket i god kontakt med jorden og spirer ret hurtigt.
Enig.
- og hvis man så har været omhyggelig med processen, burde det være sidste
gang tromlen er brugt

den har (imho) lissom ingen mening når græsset er kommet op og plænen
iøvrigt er fast og jævn.

finn

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 04-04-10 11:18

Det er altså betydeligt lettere at lade konen trække en omvendt palle rundt
et par dage.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : jespr

Dato : 04-04-10 02:31

Tak for svarene, Erik + Mads - det er jo rart når et svar giver god
mening!

Vi må ud og gå

-Jesper