Kan en plænelufter/vertikalskærer slå g
Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-04-10 19:00

Hej.

Jeg har set et tilbud på en Manpower 2-i-1 Vertikalskærer og plænelufter.

Et dumt spørgsmål fra en ny husejer, der altid har boet i lejlighed: an
sådan en også slå græs?

Jeg har nemlig fået anbefalet at lufte min græsplæne og bruge en
vertikalskærer til det mos og ukrudt der ligger i græsplænen. Der er
ovenstående maskine jo velegnet, men spørgsmålet er, om jeg også skal ud
og investere i en plæneklipper samtidig?

Fra : Mogens

Dato : 03-04-10 19:12

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> ovenstående maskine jo velegnet, men spørgsmålet er, om jeg også skal ud
> og investere i en plæneklipper samtidig?
Du skal købe en separat plæneklipper. Vertikalskæreren gør absolut intet
andet end at lufte op i rodnettet, og så formodentlig snuppe en masse
mos med op.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-10 20:16

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> ovenstående maskine jo velegnet, men spørgsmålet er, om jeg også skal
> ud og investere i en plæneklipper samtidig?

Man kan (jeg har i jem&fix) købe en speciel klinge med påmonterede
plænelufter, som kan sættes på en rotorplæneklipper. Så kan du klippe og
lufte i en arbejdsgang og behøver ikke investere i to maskiner. Når du har
lavet den årlige luftning/vertikalskæring, kan du skifte tilbage til den
normale klinge og slå græs som man plejer resten af året.

Man skal bare huske at sætte plæneklipperen op i max højde, når der skal
luftes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Heidi

Dato : 03-04-10 21:57

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> normale klinge og slå græs som man plejer resten af året.
>
> Man skal bare huske at sætte plæneklipperen op i max højde, når der skal

Man skal nok lige være obs på garantien hvis det er en ny maskine. Da vi
monterede en mosklinge (det var en separat en, ikke en med samtidig
klippefunktion) på vores gamle plæneklipper for nogle år siden, mener jeg
bestemt vi fandt ud af at garantien ikke dækker hvis noget i maskinen går i
stykker under brug af mosklingen.
Det har så ingen relevans længere, da vi fra sidste år er begyndt at leje en
mosfjerner en dag eller to om foråret - det går noget hurtigere end med
mosklingen i plæneklipperen, og koster ikke det helt vilde (145 kr. har vi
lige givet i dag i Silvan, for 1 dags brug).

--
Heidi

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-10 00:37

Heidi wrote:

> Man skal nok lige være obs på garantien hvis det er en ny maskine.

Klart.

> [...]
> jeg bestemt vi fandt ud af at garantien ikke dækker hvis noget i
> maskinen går i stykker under brug af mosklingen.

Nu er jeg så i den - i den sammenhæng - heldige situation, at min
plæneklipper er 5 år gammel, så der er ikke længere nogen garanti alligevel.

> [...]
> hurtigere end med mosklingen i plæneklipperen, og koster ikke det
> helt vilde (145 kr. har vi lige givet i dag i Silvan, for 1 dags

Kunne måske være værd at overveje, hvis man ikke har selv.

Fra : Heidi

Dato : 04-04-10 10:05

> Nu er jeg så i den - i den sammenhæng - heldige situation, at min
> plæneklipper er 5 år gammel, så der er ikke længere nogen garanti
> alligevel.

Det var også mest henvendt til trådstarter - hvis han går ud og køber en ny
plæneklipper og vil montere en mosklinge

> Kunne måske være værd at overveje, hvis man ikke har selv.

Det sparer i hvert fald plads hvis man ikke har ubegrænset plads til
maskineriet - man slipper for selv at vedligeholde den, og man tvinges til
at få det overstået på kortest mulig tid

--
Heidi

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-04-10 10:44

Heidi skrev:
> [...]
> maskineriet - man slipper for selv at vedligeholde den, og man tvinges
> til at få det overstået på kortest mulig tid

Jeg siger tak til Heidi, Mogens og Erik for jeres svar.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 04-04-10 10:41

Følgende er skrevet af Erik Ginnerskov:

> [...]
> normale klinge og slå græs som man plejer resten af året.
>
> Man skal bare huske at sætte plæneklipperen op i max højde, når der skal

I Silvans e-shop kaldes den en moskniv, hvis nogen vil se den.
Kai