Isofix i T4 fra før 2000 + spørgsmål
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-04-10 20:42

Hej

Er der nogen der har erfaring med at montere Isofix til en barnestol i
en T4 fra 98 på gule plader?

Overvejer om det kan lade sig gøre at lave sådan en løsning eventuelt
med nogle T5 sæder?

Hvordan er reglerne for en barnestol i en bil med 3 forsæder? Hvilken
vej skal den vende?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-10 19:20

> Hvordan er reglerne for en barnestol i en bil med 3 forsæder? Hvilken
> vej skal den vende?

Ganske kort
- Stolen skal vende den vej som den er godkendt til - få stole er godkendt
til både forlæns/baglæns
- Vender stolen bagvendt skal airbags være deaktiveret - og det skal den
måske også forlæns afhængigt af afstanden fra barn til airbag.
- Og har man pladsen i bilen bør barnet sidde bagudvendt så længe som
muligt. Det er det sikreste.

/A

Fra : TDN

Dato : 05-04-10 08:26

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> måske også forlæns afhængigt af afstanden fra barn til airbag.
> - Og har man pladsen i bilen bør barnet sidde bagudvendt så længe som

Der er vel også et problem i forhold til airbags, der skal slåes fra.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 20:30

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der har erfaring med at montere Isofix til en barnestol i
> en T4 fra 98 på gule plader?
>
> Overvejer om det kan lade sig gøre at lave sådan en løsning eventuelt
> med nogle T5 sæder?

Er bilen ikke typegodkendt med Isofix-beslag, er det ulovligt at
eftermontere dem!

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-04-10 07:43

Henrik B. <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Er bilen ikke typegodkendt med Isofix-beslag, er det ulovligt at
> eftermontere dem!

OK det vidste jeg ikke.

Hvis man nu fx. tager sæderne fra en T5, hvor det er monteret i og
flytter de sæder over i T4'eren, så må jeg formode at Isofix stadigvæk
virker og er sikre for barnet end en gammeldags barnestol monteret med
en sele?

Kan du henvise til en lov, som siger at det er ulovligt?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-10 17:55

> Kan du henvise til en lov, som siger at det er ulovligt?

Det hører under bilers udstyr, og skal dermed være typegodkendt. Man må
f.eks. heller ikke montere en ekstra trepunktssele, på bagsædet, hvis der i
forjene kun er en hoftesele. Det vil kræve en ny sikkerhedsgodkendelse (og
evt. crashtest).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-04-10 18:13

> [...]

> forjene kun er en hoftesele. Det vil kræve en ny sikkerhedsgodkendelse (og

OK.

Imidlertid vil jeg jo mene at hvis sæderne er monteret korrekt i bunden
af karrosseriet, så virker Isofix dimsen jo som den skal?!

Det er der vel aldrig nogen betjent, som vil opdage/brokke sig over.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-04-10 08:14

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> af karrosseriet, så virker Isofix dimsen jo som den skal?!
>
> Det er der vel aldrig nogen betjent, som vil opdage/brokke sig over.

Det lyder umiddelbart fornuftigt - men husk at der er elementer men kan
overse når man fokuserer på at sædet fungerer i en anden bil. Aibags er
nævnt - men der kan også være andre ting som en erfaren VW mand muligvis
vil spotte.

Det handler ikke så meget om lovgivning som om barnets sikkerhed efter
min mening.

--
vh
Torben