Multiple backgrounds
Fra : Rune Jensen

Dato : 02-04-10 22:46

Firefox er netop udkommet i en version 3.6.2, og den understøtter
multiple backgrounds uden -moz, dvs, sådan som CSS3-standarden tilsiger det.

Man kan se eksempel på brugen her:
https://developer.mozilla.org/en/CSS/Multiple_backgrounds

Jeg har afprøvet den direkte metode i Webkit, da den netop også er
opdateret, men her virker det ikke umiddelbart.

IE9 er SVJV stadig i en BETA, jeg er ikke klar over, hvorvidt den
understøtter det direkte, eller om den har fået indbygget det endnu.

Som med rounded corners, kunne det tyde på, de også efterhånden er ved
at blive enige om multiple backgrounds.

MVH
Rune Jensen

Fra : ib petersen

Dato : 03-04-10 08:38

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> IE9 er SVJV stadig i en BETA, jeg er ikke klar over, hvorvidt den
> understøtter det direkte, eller om den har fået indbygget det endnu.

Hej Rune
Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple backgrounds
http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
selvom der muligvis er kommet flere til siden.

God påske
ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-04-10 09:08

Den 03-04-2010 09:37, ib petersen skrev:

> Hej Rune
> Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple backgrounds
> http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
> selvom der muligvis er kommet flere til siden.

Sjovt, jeg troede det kun var Mozilla, har ikke rigtigt kunne få det til
at funke på andre, men ved eksemplet lader det til, faktisk alle er med,
Webkit, Mozilla og Opera. Altså uden -moz og -webkit.

IE9 er så formentlig også, men hvis bare ovenstående er sandt, så er der
EMM ingen problemer i at benytte det.

Man skal bare huske, hvordan det ser ud ved fallback. Som altid. IE8
viser ingen baggrund overhovedet, her burde det vel være muligt bare at
have én, som er standard CSS. Det fejler måske, fordi den springer over,
når det er kommasepareret (hele udtrykket ignoreres).

Men man kan SVJV også tildele egenskaberne enkeltvis, så vil den sidste
baggrund få precedens. ...har dog ikke afprøvet dette (endnu).

> God påske

ILM

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-10 21:19

Rune Jensen wrote:

> Sjovt, jeg troede det kun var Mozilla, har ikke rigtigt kunne få det
> til at funke på andre,

Jeg ser slet ikke nogen baggrunde overhovedet i den højre boks i andre
browsere end FF.

FF viser korrekt de tre baggrunde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-04-10 01:30

Den 03-04-2010 22:18, Erik Ginnerskov skrev:
> [...]

<SNIP>
> Jeg ser slet ikke nogen baggrunde overhovedet i den højre boks i andre
> browsere end FF.
>
> FF viser korrekt de tre baggrunde.

Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)

Det virker fint i begge med alle tre billeder..

Hvilke versioner bruger du?

BTW: Virker det i IE9?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-04-10 14:03

Nej, det virker ikke i den nuværende beta, vi må vente et par uger
endnu før vi ser om det virker i næste beta (Microsoft har lovet en
opdatering hver 8 uge) men det erklærede mål er jo at støtte hele CSS3
så det skal nok komme.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-04-10 22:53

Den 04-04-2010 15:03, Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> endnu før vi ser om det virker i næste beta (Microsoft har lovet en
> opdatering hver 8 uge) men det erklærede mål er jo at støtte hele CSS3

Klart ;)

Det vigtigste i første omgang er nok også rounded corners og box-shadow.
Jeg tror, de fleste kan se umiddelbart, at det kan bruges fornuftigt.
Det samme faktisk med RGBA, det er genialt.

Nu var det bare fordi jeg opdagede, at multiple backgrounds lader til at
være på trapperne sådan for alvor, så blev jeg selvfølgelig interesseret
i, hvor mange som understøtter det pt. Jeg har ikke sådan lige en idé
om, hvor det kan bruges, ellers.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 00:33

Rune Jensen wrote:

> Det samme faktisk med RGBA, det er genialt.
"The perception is in the eyes of the beholder" -
Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
farve'analfabeter' som mig.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 00:42

Den 05-04-2010 01:33, Stig Johansen skrev:

> "The perception is in the eyes of the beholder" -
> Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
> farve'analfabeter' som mig.

Den har jeg hørt anbefalet før.

Jeg må læse op på den, den er på to-do-listen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-04-10 00:53

Den 05-04-2010 01:33, Stig Johansen skrev:

> "The perception is in the eyes of the beholder" -
> Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
> farve'analfabeter' som mig.

Ja, det kommer an på øjnene som ser.
Jeg har aldrig forstået HSLA, men forstår fint RGB(A).

Men det svarer nok til det med at nogle synes at Googles Picasa er vildt
nemt at bruge, mens jeg aldrig fandt ud af det og holder mig til GIMP og
Photoshop.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 01:15

Philip Nunnegaard wrote:

> Ja, det kommer an på øjnene som ser.
> Jeg har aldrig forstået HSLA, men forstår fint RGB(A).

Jeg har aldrig forstået RGB(A)

Det der tiltaler mig ved HS er, at man bevæger sig inden for samme farve.
Så H værdien angiver 'regnbuens' farve, og S angiver 'saturation' - hmm.
hvad skal man oversætte det med ?, og L angiver 'intensisteten'.

Jeg lavede en colorpicker, hvor man netop kan justere farver med
'skydeknapper', men har ikke rigtig noget sted at lægge den, men hvis du
har mulighed for at køre ASP, kan jeg maile den (hvis du er interesseret).

(Kan vistnok også klares med HTML/JS).

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-04-10 03:41

Den 05-04-2010 02:14, Stig Johansen skrev:

> Jeg har aldrig forstået RGB(A)

Igen det med øjnene som ser, som du selv skrev.
Efter 10 år sidder RGB så meget på rygmarven hos mig at det bare kører.

> Det der tiltaler mig ved HS er, at man bevæger sig inden for samme farve.
> Så H værdien angiver 'regnbuens' farve, og S angiver 'saturation'

Det er lige præcis det jeg ikke kan forholde mig til. Jeg skal have
nogle dele af grundfarverne og blande sammen. Det kan jeg finde ud af.

> - hmm.
> hvad skal man oversætte det med ?,

"Mætning". Det hedder det i GIMP.

Også i billedbehandlingsprogrammerne synes jeg at det er nemmere at
blande med RGB, alternativt plukke farven i skemaet og derefter rette i
hex-koden (RGB), til jeg rammer det præcise.

Igen: Jeg tror det kommer an på hvad man er vant til, og hvad der ligger
tættest på ens egen intuition.

> [...]
> har mulighed for at køre ASP, kan jeg maile den (hvis du er interesseret).

Jeg så den på din hjemmeside da du havde en tråd om den for nogle
måneder siden. Noget af det fede ved den var at du havde lavet den så
stor, at det var til at ramme det man ønskede.
Men ellers er jeg nok mest imponeret over hvad nogle af jer kan med
javascript. Jeg er ikke selv særlig stiv i det.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-10 10:10

Philip Nunnegaard wrote:

> Igen det med øjnene som ser, som du selv skrev.
> Efter 10 år sidder RGB så meget på rygmarven hos mig at det bare kører.

Præcis, og det 'fede' er, at både RGBA og HSLA understøttes i CSS3, så
afhængig af øjnene der ser, er det frit valg på hylde 1.

> Det er lige præcis det jeg ikke kan forholde mig til. Jeg skal have
> nogle dele af grundfarverne og blande sammen. Det kan jeg finde ud af.

Ja, og blandinger af 'grundfarver' er uden for min rækkevidde

> blande med RGB, alternativt plukke farven i skemaet og derefter rette i
> hex-koden (RGB), til jeg rammer det præcise.

'hex-koden' er et ikke eksisterende - fiktivt begreb - som adrig burde være
indført, og heldigvis bliver det afskaffet igen, da hverken RGBA eller HSLA
kan angives med 'hex-koder'.

(Don't get me started! - men det burde være indlysende hvor man ramte ved
siden af potten med "hex-koder")

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-04-10 20:34

Den 05-04-2010 11:09, Stig Johansen skrev:

> Præcis, og det 'fede' er, at både RGBA og HSLA understøttes i CSS3, så
> afhængig af øjnene der ser, er det frit valg på hylde 1.

Webkit har åbenbart en lille bug ved RGBA på border-color, så kan man
finde ud af HSLA, kan det være en lille fordel.

http://www.normansblog.de/demos/browser-support-checklist-css3/

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-10 21:00

Rune Jensen wrote:

> Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)
>
> Det virker fint i begge med alle tre billeder..
>
> Hvilke versioner bruger du?

Opera 10.51
Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-04-10 22:59

Den 04-04-2010 21:59, Erik Ginnerskov skrev:

> Opera 10.51

Det burde også virke så?

Jeg tror, jeg laver nogle testsider, så man kan se det direkte. Det
lyder mystisk, og jeg ville gerne finde årsagen.

> Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren

Jeg fandt denne:

http://www.google.com/support/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=111996

Måske det kan hjælpe.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-10 05:21

> Opera 10.51
> Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren

Jeg har lavet en lille test her - klik på hver boks for at få resultatet
(men det bør også være visuelt synligt):

http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/eksempler/css3_test.asp

Der returneres "false", hvis egenskaben ikke understøttes.

Der returneres den vendor-specifikke egenskab hvis denne understøttes,
f.eks. moz+egenskab for Mozilla.

Ellers vil der returneres selve egenskaben, som betyder, den
understøttes direkte efter CSS3.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 06-04-10 22:04

Den 02-04-2010 23:45, Rune Jensen skrev:
> Firefox er netop udkommet i en version 3.6.2,

ØØØØØh

Jeg bruger nu v3.6.3
Så du er er bagefter :)

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.