Video ophavsrettigheder (og gengivelser på~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-04-10 10:31

Hej NG,

For nogle måneder siden spurgte jeg her i gruppen ang. kopiering af film-sekvenser
og musik, som er lagt ud på YouTube.

Se evt. debatten desang. ...

Sent: Thursday, January 14, 2010, CET 10:55, GMT 09:55
Subject: Når en video er uploaded på YouTube,
er videoen så til fri afbenyttelse, eller hva' ? - ...
10397 news:4b4eea01$0$274$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/msg/267ab7cb7af47416
hele tråden:
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/1e265689991c0ea6

Sidenhen har jeg fornøjet mig en hel del med at optage nyheder fra TV-stationer
(fra deres Internet-hjemmesider) og lægge kopier heraf ud på YouTube.

Men nu er jeg kommet i tvivl om, OM jeg derved bryder en-eller-anden
Ophavsret !

Hvornår er en nyhed ejet af en TV-station ?

Det hænder jo ret ofte, at video-billederne blot bliver gengivet af fx. BBC, DR
eller TV2

Et eksempel på en mulig Ophavsret:

For noget tid siden kopierede jeg en optagelse, som blev bragt af mange
TV-stationer, omhandlende en tornado.

YouTube gjorde mig herefter opmærksom på, at der *måske* var
en-eller-anden ophavsret.

Og derfor fandt de det OK at proppe en reklame ind på mit YouTube-
kopi.

Og da kunne jeg godt se, at optagelsen var gjort af nogle journalister på
en kommercielt ejet TV-station. Måske var det ABC eller ... (dosn't matter) ...

Jeg valgte derfor (for en sikkerheds skyld) at slette mit kopi.

Men hvad med optagelser fra BBC, DR og TV2 ?

Det hænder jo - som sagt - ret ofte, at video-billederne blot bliver gengivet af
nyhedsstationerne.

Her et eksempel på dette:

Olferttest001
March 24, 2010
Train in deadly crash in Norwegian capital Oslo, 2010-03-24
http://www.youtube.com/watch?v=YBkOsTH72CU

Se evt. de berørte YouTube (af mig skabte) Video-Kanaler via dette link ...

http://sites.google.com/site/theservantofmichaelshomepage/tree

> Main Video Channel:
[ ... ]
> Support Channels:
[ ... ]
> 1 http://www.youtube.com/user/Olferttest001 News & Politics *
> 2 http://www.youtube.com/user/Olferttest002 Science *

Kommentar ang. brugen af YouTube på hjemmesider:

Her ses det også, hele fidusen med YouTube, at man kan pege på en
video ved blot at nævne et link, og så ... vupti ... er videoen "flettet"
ind på hjemmesiden sammen med alm. tekst.

Denne funktion *mangler* vist nok både hos BBC, DR og TV2,
desværre ...

Intern system-reference:
Josua 6,17a.18; 7,19-21

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 11000 news:4bb303c7$0$273$14726298@news.sunsite.dk
http://sites.google.com/site/kallmusic001 File no: 11028

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-04-10 10:48

Den 02-04-2010 16:30, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> (fra deres Internet-hjemmesider) og lægge kopier heraf ud på YouTube.

Læste du ikke svarene dengang?

> Men nu er jeg kommet i tvivl om, OM jeg derved bryder en-eller-anden
> Ophavsret !

Du burde ikke kunne være i tvivl. Ophavshaver har eneret til
distribution. Medmindre du har fået tilladelse, så må du
ikke distribuere materialet.

> Det hænder jo ret ofte, at video-billederne blot bliver gengivet af fx. BBC, DR
> eller TV2

Det er fuldstændig underordnet, om ophavshaver til
videoklippet er BBC, DR, eller Jens Jensen i Tølløse.
Hovedsagen er, at det ikke er dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt:

Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-04-10 11:39

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse news:Vc2dnS3EPe7jICjWnZ2dnVY3go-dnZ2d@giganews.com...

> [...]
> ikke distribuere materialet.

> Det er fuldstændig underordnet, om ophavshaver til
> videoklippet er BBC, DR, eller Jens Jensen i Tølløse.

Okay ... Dén fes ind på lystavlen!

Tak for dit indlæg og god Påske ...

http://sites.google.com/site/kallmusic001 File no: 11033

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-04-10 12:01

Den 02-04-2010 17:39, Kall, Mogens skrev:

> Okay ... Dén fes ind på lystavlen!

Ja ja, lad os nu se om et par måneder ...

> Tak for dit indlæg og god Påske ...

I lige måde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå snavs på computeren:

Fra : Kall, Mogens

Dato : 02-04-10 16:06

"Kim Ludvigsen" skrev ...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-04-10 19:20

Kall, Mogens <Jesus.loves.you.et@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> YouTube.
>
> Men nu er jeg kommet i tvivl om, OM jeg derved bryder en-eller-anden

Hvad skulle formålet være? Hvis du f.eks har en kommentar til klippet må
du godt, ifølge citatretten.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kall, Mogens

Dato : 03-04-10 04:44

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:1jgc8ch.efjg2v1a5l0geN%hlexa@hotmail.com...
> Kall, Mogens <Jesus.loves.you.et@gmail.com> wrote:
>
> <snip>

> Hvad skulle formålet være? Hvis du f.eks har en kommentar til klippet må
> du godt, ifølge citatretten.

Æv! Nu har jeg lige slettet (så godt som) *alt* på YouTube ! ...

http://sites.google.com/site/kallmusic001 File no: 11036

Fra : N_B_DK

Dato : 03-04-10 05:37

Kall, Mogens wrote:
> Æv! Nu har jeg lige slettet (så godt som) *alt* på YouTube ! ...

Det var meget at slette.

--
MVH. N_B_DK