Stafetten - Religiøs popmusik
Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-04-10 14:28

I anledning af påsken, synes jeg vi skal høre lidt musik med religiøst
indhold, men jeg begrænser det til pop/rock/vountry osv. Egentlig mest for
at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Jeg vil selv lægge ud med et par af mine favoritter. Det første er faktisk
lidt snyd, fordi det er Schubets Ave Maria men dog i en moderniseret version
med fantastiske Nana Mouskouri:

http://www.youtube.com/watch?v=jTmEC7W8geA

Nummer to er i en helt anden boldgade, når Johnny Cash synger eller snarere
reciterer When the Man comes Around

http://www.youtube.com/watch?v=ZXMV9DzPnWw&feature=related

Johnny Cash har også lavet Ada Habeshons "Will the Circle be Unbroken" men
her er den med Nitty Gritty Dirt Band

http://www.youtube.com/watch?v=sLD85G2jr-o&feature=related

Og lidt Voodoo med Hillbilly Hellcats

http://www.youtube.com/watch?v=mxkuzrbpKD4

Og lad mig slutte med lidt skifflemusik med Lonnie Donegan - her med hjælp
fra fantastiske Chris Barber:

http://www.youtube.com/watch?v=9WK64SXvhps&feature=related

Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
kommer alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-04-10 14:43

On 02-04-2010 15:28, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
> Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Trille med en rigtig påskesang: "Ham Gud".

http://www.youtube.com/watch?v=tHYT3sjEamE

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-04-10 15:17

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Trille med en rigtig påskesang: "Ham Gud".
>
> http://www.youtube.com/watch?v=tHYT3sjEamE

Herligt
Øjet satte landet på den anden ende. Man mente det var blasfami

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-04-10 15:21

On Fri, 02 Apr 2010 15:28:11 +0200, Jan Kronsell wrote:

> [...]
> for at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse
> passioner. Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

King Missile - Jesus Was Way Cool
http://www.youtube.com/watch?v=GUrqaJZH-04

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-04-10 15:25

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
>Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Der stod ikke noget om religiøs slagermusik, men jeg regner med det kommer
ind under "o.s.v."
Kristen slager er jo dejlig musik - men laves nok mest i Norge. Det er de
jo meget kendt for. Og mine ksempler er da også norske

Jeg troede englene fandtes (Ole Ivars)
http://www.youtube.com/watch?v=vzqRKmZiGI0&feature=related
(Den var et også et hit i Danmark sidste år, men jeg husker ikke med hvem)

Hvordan er det i din himmel?- Vor datter (Tommys)
http://www.youtube.com/watch?v=QXzMFfbknEk&feature=related
Jeg kan fortælle at sangen blev skrevet Tommys tidligere forsanger "Hasse
Martin". Det er ham der synger her. Sangen skrev han i forbindelse med sin
datters død, så det er om
en virkelig hændelse. Hasse fik orkestret med på at der skulle laves en
lille sang til ære for datteren mog den korte tid hun var iblndt os. Det er
en meget følelsesladet sang.

Jeg har hørt om en stad (Ovan Molnen)
http://www.youtube.com/watch?v=8oza1fSEnng&feature=related

Her i landet er "Perleporten" nok den mest kendte kriste slager. Jeg mener
dog den er norsk:
Her er den med "Trond Erichs"
http://www.youtube.com/watch?v=yr7thDp7s-o&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-04-10 15:32

> [...]
> at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
> Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Måske lidt uventet fra min side, men det er for at glæde Åge, så han har
en påskesalme at synge med på:

Marilyn Manson: "Antichrist Superstar"

http://www.youtube.com/watch?v=pI6_Ep5Q1aI

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Martin Bak

Dato : 02-04-10 15:46

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
>Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Barcley James Harvest: Hymn.

http://www.youtube.com/watch?v=X9aZLXBxOK8

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Eva Schmidt

Dato : 02-04-10 17:31

Ak ja, før eller siden må det vel lykkes

Denne gamle sag fra med Laurie London fra 1958:

-- http://www.youtube.com/watch?v=ymeyO68whZ8&feature=related

En lidt nyere med Oak Ridge Boys:

http://www.youtube.com/watch?v=1u4Q88OxGvE

mvh Eva Schmidt

mvh Eva Schmidt

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-04-10 10:07

Eva Schmidt wrote:
> Ak ja, før eller siden må det vel lykkes
>

> Denne gamle sag fra med Laurie London fra 1958:

> [...]
Jeg havde længst fortrængt Lsurie London, så stafetten videre til dig.

Hilsen
Jan

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-04-10 11:31

> Jeg havde længst fortrængt Lsurie London, så stafetten videre til dig.
>
> Hilsen
> Jan

Takker - jeg finder et nyt emne.

mvh Eva

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 15:56

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
> Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Behemoth - Lucifer

http://www.youtube.com/watch?v=XoZcV2sCu48

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-10 17:29

> [...]
>at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
>Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Så får du Emerson, Lake & Palmer med "The Only Way":
http://www.youtube.com/watch?v=Wrzyd8R8YWs
Den er klassisk i sit snit, og introen er faktisk spillet på orgelet i Saint
Pauls Cathedral. Indholdet er lige modsat dette, nemlig stærkt
antireligiøst.

Så må vi hellere tage noget nutidigt, nemlig "Lamb Of God" med "Laid To
Rest": http://www.youtube.com/watch?v=fOWB6rmSd4I

Til slut en masse år tilbage, med John Lennons "Imagine":
http://www.youtube.com/watch?v=okd3hLlvvLw
Stadig sørgeligt aktuel.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-04-10 18:21

> [...]
>at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
>Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Om en pige der dør på hospitalet og tager hjem til Gud:
http://www.youtube.com/watch?v=F1F0uavRXEg

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 02-04-10 19:19

Hej Jan

> I anledning af påsken, synes jeg vi skal høre lidt musik med religiøst
> indhold, men jeg begrænser det til pop/rock/vountry osv. Egentlig

Nu nærmere sommeren sig jo, og så tager spillemanden helt
sikkert på turne i det ganske land og denne her er jo selvskrevet

Lars Lilholt Fandens Fiol

http://www.youtube.com/watch?v=_rlPeagXU04

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-04-10 19:52

> [...]
> at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
> Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

En ærbødigt tildækket Christina Aguilera med "Mercy On Me":

Lord have mercy on my soul
For I have walked a sinful road
That I'm down on my knees
Lord have mercy on me, please

http://www.youtube.com/watch?v=ezz_Zq5I4Cw

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Carl Drud

Dato : 02-04-10 20:09

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> writes:

> Lord have mercy on my soul
> For I have walked a sinful road
> That I'm down on my knees
> Lord have mercy on me, please

Robert Johnson - Me and the Devil Blues

"Early this mornin'
when you knocked upon my door
Early this mornin', ooh
when you knocked upon my door
And I said, "Hello, Satan,"
I believe it's time to go.""

http://www.youtube.com/watch?v=3MCHI23FTP8

--
Carl

Fra : P.Petersen

Dato : 02-04-10 21:45

> [...]
>at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
>Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Her en antireligiøs sang med John Lennon:
http://www.youtube.com/watch?v=Wv3ic6OOXns
Og nogle, der vist holder med de mørke magter. Dimmu Borgir:
http://www.youtube.com/watch?v=eAmMcBQavKE
Og nogle, der synes Jesus is allright. Doobie Brothers.
http://www.youtube.com/watch?v=Ra7_60iwpk8
Til sidst, sikkert temmelig forudsigeligt, en af mine guitarguder, Jimi.
http://www.youtube.com/watch?v=I5eOnuqFK50&feature=PlayList&p=6045B608E8BF32B4&playnext_from=PL&playnext=1&index=5

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-04-10 00:22

> [...]
> at undlade kalssisk, så jeg ikke skal lytte mig gennem diverse passioner.
> Hvilken religion, sangene repræsenterer er ligegyldigt.

Nu er det påske og det har lige været første april, så for at det hele
ikke skal ende i for meget fjant og fjas, så kommer her et seriøst indslag:

Sting og Pavarotti:

Panis angelicus
Fit panis hominum;
Dat panis coelicus