En dansk SEO udfordring – i et eller to or~
Fra : CAH

Dato : 02-04-10 02:05

Dette er et tænkt eksempel. Lad os sige at jeg skal optimerer på
ordene “internet udbyder” eller ordet internetudbyder, og jeg ønsker
at vælge at satse mit hele SEO arbejde på udtrykket i to ord. Jeg er
kommet til den konklusion at konkurrencen er for hård på
internetudbyder i et ord, men der er næsten lige så mange der søger på
internet udbyder i to ord, så jeg vælger altså at satse mit SEO
arbejde på det i to ord. MEN korrekt dansk dikterer at jeg skriver
internetudbyder i et ord, så hvad nu lille du. Hvordan løser jeg lige
den? Det skal se ud for brugeren som om at ordet er skrevet korrekt i
et ord, men Google skal opfatte det som to ord. Helst uden at Google
på et eller anden tidspunkt bliver muggen, og opfatter det som ufint.
Her kom jeg til at tænke på følgende løsningsmodel, at bruge html
entity Zero Width space ​. Kan der være nogen problemer fra et
SEO perspektiv i den løsning? Eller er der andre og bedre måder at
gøre det på?

Dette er nok en lidt særligt dansk SEO udfordring, da vi i langt
højere grad bruger sammensatte ord end på engelsk. Er der nogen der
har løsningen?

Læs mere her: http://www.madsgormlarsen.dk/2010/03/29/en-dansk-seo-udfordring-i-et-eller-to-ord/

Min egen lille test af zero width space, jeg orienter når jeg har et
resultat: http://www.madsgormlarsen.dk/1970/01/01/zerotest/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-04-10 09:33

CAH udtrykte præcist:
> [...]
>
> Min egen lille test af zero width space, jeg orienter når jeg har et

Hvad er vigtigst - din sides indhold, eller dens placering i Google?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : CAH

Dato : 02-04-10 02:53

On 2 Apr., 10:33, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> CAH udtrykte præcist:

> Hvad er vigtigst - din sides indhold, eller dens placering i Google?
>
> Birger
>
> --http://varmeretter.dk- billig, sund og hurtig madhttp://bbsorensen.dk

@Birger begge dele er vigtige, og afhængigt af sammenhængen er det ene
vigtigere end det andet. Godt indhold er ligegyldigt hvis ingen finder
det...

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-04-10 10:14

CAH frembragte:

> @Birger begge dele er vigtige, og afhængigt af sammenhængen er det ene
> vigtigere end det andet. Godt indhold er ligegyldigt hvis ingen finder
> det...

Og hvis indholdet ike middelmådigt, kan det være ligemeget med at blive
fundet..

Der er selvfølgelig en berettigelse for SEO.
Men placeringen i Google, må ikke være den der afgør indholdet.
Hvis din side ikke er "højt nok" i forhold til andre, med samme
søgeord, er det - i hvert fald teoretisk - fordi de andre siders
indhold er bedre. Og det er IMHO forkert at lefle for søgemaskinerne
(og der findes andre end svindlerne Google), med det formål at komme
højere i rank. Hvis det er nødvendigt, er dit indhold ikke godt nok -
eller søgemakinerne ikke gode nok. Og uanset hvad, er "leflen" en
forkert løsning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-04-10 09:55

Den 02-04-2010 10:05, CAH skrev:

> Det skal se ud for brugeren som om at ordet er skrevet korrekt i
> et ord, men Google skal opfatte det som to ord.

Jeg har før foreslået &shy; til det problem.

Internet&ahy;udbyrder

Det er standard for usynlig orddeling, hvilket vil sige, ordet deles
kun, hvis det strækker sig over to linjer.

Men det viser, at ordet kan deles der, og Google bør godtage det, når
det er standard.

Det virker ikke i <title>, hvor entities ikke er tilladt.

For at sikre, det så ikke deles, selv om man har tilladt det, kan man
bruge white-space: nowrap.

Hvis du meget gerne vil "fuske", kan du jo med en anden metode rykke
ordet en em tilbage, med f.eks.

Det vil så ødelægge det for en blind, som får læst siden op.

Tredje mulighed er synlig orddeling, som er skidegrim.

Internet-udbyder.

Tankestregen er officielt af Google opfattet som orddeler, så det vil
blive opfattet som to ord.

Som sagt synes jeg bare, det er grimt, og jeg bruger det aldrig. Heller
ikke i filnavne.

Google har SVJH en tool, hvor du kan se, nøjagtigt hvordan din side vil
opfattes af botten. Mener, det ligger under web,aster tools (men er ikke
sikker).

Som Birger kan jeg ikke se det store formål med at bruge mere tid på at
optimere på SEO end på at gøre selve indholdet interessant og
læseværdigt. Eneste undtagelser er, hvad der ikke direkte har med
indholdet at gøre, som f.eks. meta content description, den skal
simpelthen være der. Ellers ville jeg hellere bruge tid på indholdet,
det er langt vigtigere.

MVH
Rune Jensen

Fra : CAH

Dato : 02-04-10 13:44

> Det virker ikke i <title>, hvor entities ikke er tilladt.

Hvad får dig til at mene at entities ikke er tilladt i title - det ser
ud til at validere?

> For at sikre, det s ikke deles, selv om man har tilladt det, kan man
> bruge white-space: nowrap.

De andre muligheder du omtaler er så bare andre html-entites og
resultatet er formentlig i det samme, men det kan måske danne
semantisk set bedre mening end zeor width space.

> Googlehar SVJH en tool, hvor du kan se, n jagtigt hvordan din side vil
> opfattes af botten. Mener, det ligger under web,aster tools (men er ikke
> sikker).

Det er rigtigt - det gør super tip der Rune.

Tak til både Rune og Birger for svar - jeg har opdateret min blog med
resultatet af testen.

http://www.madsgormlarsen.dk/2010/03/29/en-dansk-seo-udfordring-i-et-eller-to-ord/

Håber det kan bruges til noget.
Mvh