On 2 Apr., 22:59, Rasmus <t...@mail.dk> wrote:
> Steen Gruby skrev:
>
> > On Thu, 01 Apr 2010 13:30:46 +0200, Rasmus <t...@mail.dk> wrote:
>
> > Hej Rasmus.
> >> Min forreste cylinder starter/kører ikke så godt, er rimlig sikker på at
> >> det er stempelringene der er slidte.
>
> > Hvorfor skulle den dog trænge til stempelringe fordi den ikke starter
> > optimalt?
> > Jeg tror jeg ville starte med at søge fejlen flere andre steder.
>
> Lyder som en god idé, skal bare lige have skaffet et søgerblad hjem der
> har noget indenfor 0,07 - 0,12 mm hvis ventilerne skal justeres ordenligt..
>
> >> [Diagnosticering]
> >> 1. Har lavet en kompressionstest der viste at forreste cylinder tog 11
> >> omgange for at få fuld kompression på ca. 130 psi.
>
> >> Bagerste cylinder klaret det på 4 omgange og kom op på ca. 140.
>
> > Hvilket instrument har du målt det med?
> > Hvis det er den type med en lang gummislange eller et langt rør, så
> > glem det.
>
> Må være den type med lang gummislange :)
http://www.louis.de/_2002cc08f839e412288f4a49f6f0380a4f/index.php?top...
> Er der noget som er bedre at bruge, hvis man skal have "presise" målinger?
>
> Fik hældt lidt olie i begge cylindere da jeg skulle have startet cyklen
> op efter vinterhiet (Den kunne slet ikke danne tryk, men med lidt olie i
> cylinderne startet den fint og dannet ordentligt tryk efter et minuts tid).
>
> Så p.t. viser den 150 psi på forreste og 130 på bagerste hvilket virker
> underligt, måske holder det olie i forreste cylinder bare længe og
> bliver ikke brændt af :) eller jeg har fået ordnet en luft lægkage da
> jeg tjekket ventiler.
>
>
>
>
>
>
>
> >> Standard ifg. manualen skulle gerne være 156 psi, så der er plads til
> >> forbedring på begge, minimum skal være 128 psi med en forskel imellem
> >> cylinderne på maks. 14 psi, hvilket gør at den er lidt svær at starte om
> >> morgnen :)
>
> > Du er stadig over grænsen selv om jeg tvivler på målingens lødighed.
> >> Men før jeg splitter det hele helt ad og hiver motorblokken ud af
> >> stellet ville det jo være dejligt at have stempelringene liggende klar.
>
> > Rør den ikke
> > De små forskelle i kompression kan skyldes en ventil der står for tæt,
> > eller en målefejl.
> > Rens dine karburatorer, synkroniser dem, skift tændrør, lad batteriet
> > og prøv så igen.
>
> > Og ja, vi skriver nu d. 2. april, ikke d. 1
>
> Hvad med udstyr til at synkronisere karburatorer, har kigget på carbtune
> der bliver rost som noget af det gode
http://www.carbtune.com/carbpric.html.
>
> Skal have synkroniseret både en 4 cylinders GS500 Katana og en 2
> cylinders Virago.
>
> Kan man bruge en 4 cylinders karburator tester på en 2 cylinders mc?
>
> M.v.h.
> Rasmus
Af dem jeg har prøvet synes jeg Carbtune var bedst; men skal af og til
skildes ad og gøres ren så stængerne bevæger sig helt frit.
Ja, du forbinder da bare kun de to af 'metrene'.
--
/Hekto