Afskårne blomster - hvordan holde?
Fra : Mogens

Dato : 02-04-10 10:30

Er det ikke korrekt at man ikke bør skifte vandet når man får en buket,
men derimod fylde nyt vand på efterhånden som blomsterne drikker af vandet?

Er der en metode der sikrer længere levetid? Man bør vel snitte det
nederste af stænglerne med et vist mellemrum - eller????

Fra : Armand

Dato : 02-04-10 11:54

Mogens skrev:
> [...]
>
> Er der en metode der sikrer længere levetid? Man bør vel snitte det
> nederste af stænglerne med et vist mellemrum - eller????

Baggrunden for kun at efterfylde må være at undgå at stængel-enderne
kommer i fri luft og dét er jo dét de gør når man klipper dem rene :-/
Man bør af samme grund afklippe stænglerne under vand og dét trick kan
man vel bedst bruge med succes i.f.m. skiftning af (al)vandet i vasen :-/

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 02-04-10 12:11

Hej Mogens

> Er der en metode der sikrer længere levetid? Man bør vel snitte det
> nederste af stænglerne med et vist mellemrum - eller????

Den jeg kender der var bedst til at få afskårne blomster til
at leve længe var min mormor. Hun skiftede vandet hver dag,
skar et lille stykke af stænglerne og dyppede enden i
kogende vand før de kom tilbage i vasen.

Max

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-04-10 12:37

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>.... Hun skiftede vandet hver dag,
> skar et lille stykke af stænglerne og dyppede enden i
> kogende vand....

Hvor må det have været smertefuldt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 02-04-10 12:39

Hej Preben

> Hvor må det have været smertefuldt

Ja, jeg har prøvet det engang og kan
give dig helt ret.

Max

Fra : Kåre

Dato : 03-04-10 20:21

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en metode der sikrer længere levetid? Man bør vel snitte det
> nederste af stænglerne med et vist mellemrum - eller????

Når jeg tager mig sammen, skifter jeg vand hver anden dag, klipper
stænglerne, og opløser en tsk sukker i vandet.
Hvad der har størst virkning ved jeg ikke, men det giver i hvert fald
betydeligt længere levetid end bare at skifte vand.

Kåre