Gnavne æbletræer
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 01-04-10 22:05

Hvis et æbletræ er afbarket hele vejen rundt af mus eller harer, er det så
den sikre død? Kan man i så fald nå at lave en 'bro' med nogle podninger, og
kan dette også bruges til at overleve et stort kræftsår?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-10 01:29

Preben R. Sørensen wrote:
> Hvis et æbletræ er afbarket hele vejen rundt af mus eller harer, er
> det så den sikre død? Kan man i så fald nå at lave en 'bro' med nogle
> podninger, og kan dette også bruges til at overleve et stort kræftsår?

Hvis du arbejder rimelig hurtigt, skulle det kunne la' sig gi' sig at redde
træet - hvis ikke træet er for stort i forhold til de anvendte podekviste.
Men om kun kort tid vil det være for sent.

> og kan dette også bruges til at overleve et stort kræftsår?

Der bliver jeg dig svar skyldig. Normalt ville jeg dømme et på stammen
kræftramt træ til udskiftning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-10 08:32

On Thu, 1 Apr 2010 23:05:28 +0200, Preben R. Sørensen <preben@esenet.dk>
wrote:

>Hvis et æbletræ er afbarket hele vejen rundt af mus eller harer, er det så
>den sikre død? Kan man i så fald nå at lave en 'bro' med nogle podninger, og
>kan dette også bruges til at overleve et stort kræftsår?

Normalt er det døden for træer at få gnavet barken hele vejen rundt lige
omkring jordoverfladen. Jeg havde sidste vinter omkring 10 østrigske fyr
som havde været ude for det. Men mærkeligt nok groede de alle videre som
om intet var sket. Det kom meget bag på mig.

Bro-podningen er da en mulighed, som Erik skriver skal det ske hurtigt.
Jeg tror bare ikke det er besværet værd.

Jeg tror heller ikke en bro-podning kan få træet til at overleve et
kræftsår. Frugttrækræft spreder sig også og vil nok allerede være andre
steder i træet end lige det store sår.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/