Volvo V50 1,6D DRIVe - Et fornuftigt køb?
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 13:44

Ja, det lyder helt åndsvagt med baggrund i mine tidligere posts, men det er
altså lykkedes mig, at overbevise fruen om, at vi kører C3'eren endnu i ca
18 måneder mod, at opfylde en gammel drøm hos hende om at eje en Volvo.

Så jeg var ude og prøv en V50 1,6 Diesel en DRIVe. Den kører rigtigt godt i
min verden, men jeg har ikke den store erfaring med biler i mellemklasse
segmentet, faktisk næsten ingen.
Men når jeg sammenligner med en Golf Variant, som passer i størrelsen, så er
den billigere.

315.000 kr, så følger der metallak, en komfortpakke med baksensor. læderrat,
specielt indtræk, cog ruisekontrol med.

Det er samme pris som Golf Variant trendline uden ekstraudstyr og uden
metallak!.

Volvoen forekommer meget veludstyret med indbygget mobiltelefon,
fuldautomatisk klimaanlæg, stopN'Go. fartpilot, lækkert læderrat og intuitiv
betjening af både radio og klima og der er fancy alufælge på bilen ab fabrik
og 25km/l
Meget lækkert intriør generelt.

Tilmed forekommer mig snobværdien højere i en Volvo end en Golf variant

Hvordan med andre mellemklasse køretøjer til den pris?

Toyota Auris 2,0 D-4D DPT T2 Auto A/C jeg husker en Verso med den 2 liters
diesel som hurtig, men hmmmm.
Ford C-Max 1,6 Diesel
Opel Astra Wagon 1,7 Diesel. eller 1,9 CDTI 120 Hk
Og andre
Franskmænd er sorteret fra pr. definition i forvejen.

Nå, det er nok ligemeget, jeg har nok ikke noget valg Fruen drømmer om
Volvo, så hvis der skal rives så mange slanter op af foeret, skal hun jo
også være tilfreds.
Der skal i hvert fald være vægtige grunde til at Volvo skal fravælges i det
segment.
Men andre må ha gjort sig de samme tanker før mig og have et større
erfaringsgrundlag at udtale sig fra.

Jeg håber så lidt på, at til den tid, vi skal handle, at jeg kan finde en,
der lige har kørt toppen af den første afskrivning.
Nu må vi se, men hvad er jeres tanker om en Volvo V50 1,6 DRIVe versus
resten af markedet til samme pris?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : TDN

Dato : 01-04-10 14:26

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der lige har kørt toppen af den første afskrivning.
> Nu må vi se, men hvad er jeres tanker om en Volvo V50 1,6 DRIVe versus

Hej!

har sendt en mail til dig med test af V50 + nogle konkurrenter fra FDM.
Håber det er ok, kan ikke lave en dybt link længere ved FDM.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 14:48

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> har sendt en mail til dig med test af V50 + nogle konkurrenter fra FDM.
> Håber det er ok, kan ikke lave en dybt link længere ved FDM.

Rigtigt mange tak!

God læsning.
Siden denne test har Volvo sænket prisen fra 363.784 kr til 299.995 kr incl.
metallak. Med en komfortpakke, der er værd at tage med, havner den på
314.000 kr. Den burde derfor rangere højest eller næsthøjest i FDMs test,
med de nye priser.

Det ser jo rigtigt godt ud. Så låser jeg vist blikket på den ude i
horisonten til næste år.
Man går hen og blir rigtig bedsteborger med tiden

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-10 14:53

Frodo Nifinger skriver:

> Det ser jo rigtigt godt ud. Så låser jeg vist blikket på den ude i
> horisonten til næste år.

Hvis Geely ikke har sat prisen op til den tid.....

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 15:17

> Frodo Nifinger skriver:

> Hvis Geely ikke har sat prisen op til den tid.....

Eller flytter deres kinesiske udviklere og designere til Sverige Eller
endnu værre Volvoproduktionen til Kina.
Lige som AEG, der blev købt op af Elektrolux. Idag er AEG-fabrikken lukket
og produktionen af AEG-maskiner flyttet til Elektrolux's egne fabrikker. Så
i dag er en AEG ikke en AEG, men en vaskemskine fremstillet af en af verdens
ringste vaskemaskinefabrikanter.Tidligere var AEG, det man købte, når man
villle ha kvalitet, men ikke havde råd til en Miele.

Men sådan en Volvo V50 er nu rigtig nydelig.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : .J.S...

Dato : 01-04-10 20:35

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> bilen ab fabrik og 25km/l
> Meget lækkert intriør generelt.
>
> Tilmed forekommer mig snobværdien højere i en Volvo end en Golf variant

Hvordan er så servicepriser på en V50, er det også højere pga. snobværdien ?

mvh/JS

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-04-10 22:48

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> Hvordan er så servicepriser på en V50, er det også højere pga. snobværdien
> ?

Jeg blir dig svar skyldig. Jeg har aldrig ejet hverken Volle eller VW.
Der er sikkert nogen, der kan svare påm hvad det koster at servicere en
Volvo.

Det vil jeg nemlig også gerne vide.
Og reservedelsindeks!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Lars G

Dato : 02-04-10 07:59

On 01-04-2010 21:35, .J.S... wrote:
> Hvordan er så servicepriser på en V50, er det også højere pga.
> snobværdien ?

I "gamle dage da de delte motore" skulle man huske at købe eks.
toppakning til en Renault istedet for volvo. De lå på samme hylde blot
forskellige reservedels nummere

--
Lars

Fra : KASO

Dato : 02-04-10 08:47

"Lars G" <larsbg@gmail.com> skrev i meddelelsen

> I "gamle dage da de delte motore" skulle man huske at købe eks. toppakning
> til en Renault istedet for volvo. De lå på samme hylde blot forskellige
> reservedels nummere

Denne gang er det så bare Peugeot/Citroën reservedele - for motoren er fra
PSA - og platformen iøvrigt fra Ford Focus.

Pladsen i en V50 er ikke formidabel, men det er en ganske velkørende bil
iøvrigt (jeg har haft et eksemplar som lånebil på et tidspunkt). PSA
motoren skulle være fin i Volvoen.

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-04-10 02:56

On 2 Apr., 09:46, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Pladsen i en V50 er ikke formidabel, men det er en ganske velkørende bil
> iøvrigt (jeg har haft et eksemplar som lånebil på et tidspunkt).  PSA

V50 var alternativet, da jeg købte Honda Civic i 2002. For lidt plads
på bagsædet + højere pris gjorde udslaget, for ellers var det en
lækker bil. Servicepriser ? Ingen anelse...

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-10 12:30

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

på bagsædet + højere pris gjorde udslaget, for ellers var det en
lækker bil. Servicepriser ? Ingen anelse...

Bagsædeplads er ikke noget problem i vores familie. Hverken jeg eller konen
er specielt høje, så sæderne er rykket noget frem.
Så selv i C3'eren er der plads til fødderne og knæene. Fra citronen og op i
V50'eren er der et stort spring frem pladsmæssigt

Men at det er en PSA motor der ligger i! Hmmm!
De går rigtigt godt, men jeg synes, min maskine - 1,4 HDIeren har haft lidt
knas.
Dvs. vandpumpe, kileremsskive, starter og utæt pakning omkring dyser.
Hvis Vollen demonstrerer samme fejl, ku jeg godt blive en anelse stram i
betrækket.

Det er vel en komplet enhed lige ned til monteret generator, Volvo modtager,
lige til at hælde i bilen.
Men PSAmaskinen får fine anmeldelser i V50'eren, og den gik skam lækkert.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian

Dato : 02-04-10 13:08

> [...]

> Dvs. vandpumpe, kileremsskive, starter og utæt pakning omkring dyser.
> Hvis Vollen demonstrerer samme fejl, ku jeg godt blive en anelse stram i

Er du bekymret for den slags sygdomme, der egentlig drejer sig om
enkeltstående komponenter, kunne du undersøge om der er kommet et nyt
reservedelsnummer (altså at de er blever revideret) for de enkelte
komponenter. Den slags er ihvertfald ikke usædvanligt ved andre fabrikanter.

Jeg synes jeg før har set et link til et online reservedelskatalog for PSA
biler...

/Brian

Fra : KASO

Dato : 02-04-10 19:36

> [...]
> modtager, lige til at hælde i bilen.
> Men PSAmaskinen får fine anmeldelser i V50'eren, og den gik skam lækkert.

Generator, starter og lign. leveres under alle omstændigheder af 3. part:
Bosch, Delphi, Siemens etc. til alle mærker. Hvis det bekymrer dig, at
motoren er sydlandsk, kan du godt få lidt problemer:

PSA leverer bl.a. dieselmotorer til:
Ford
Mazda
Land Rover
Range Rover
Jaguar
Volvo
Peugeot
Citroën
Enkelte Toyota
Enkelte Mitsubishi

Renault leverer bl.a. dieselmotorer til:
Renault
Nissan
Dacia
Enkelte Suzuki
Enkelte Opel

Fiat leverer bl.a. dieselmotorer til:
Fiat
Alfa
Saab
Cadillac
Suzuki
Opel
Enkelte Ford (Ka)

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-10 19:47

Den Fri, 2 Apr 2010 20:35:56 +0200 skrev KASO:

> Hvis det bekymrer dig, at
> motoren er sydlandsk, kan du godt få lidt problemer:
>
> PSA leverer bl.a. dieselmotorer til:
> Ford
> Mazda
> Land Rover
> Range Rover
> Jaguar
> Volvo
> Peugeot
> Citroën
> Enkelte Toyota
> Enkelte Mitsubishi
>
> Renault leverer bl.a. dieselmotorer til:
> [...]

Hvis man vil køre diesel, køber man da VAG, gør man ikke?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : KASO

Dato : 02-04-10 19:53

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis man vil køre diesel, køber man da VAG, gør man ikke?

Helst ikke......

(Selv om traktormotorerne (PD) efterhånden er ved at være udfaset - men helt
væk fra programmet er de jo ikke)

Fra : Lars G

Dato : 02-04-10 22:36

On 02-04-2010 20:46, Kent Friis wrote:

> Hvis man vil køre diesel, køber man da VAG, gør man ikke?

Jo da især når man ønsker at "Prale" med at man giver gas Lortet
ryger jo mere en de accelerer

--
Lars

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-04-10 14:07

> PSA leverer bl.a. dieselmotorer til:
> Ford
> Mazda
> Land Rover
> Range Rover
> Jaguar
> Volvo
> Peugeot
> Citro n
> Enkelte Toyota
> Enkelte Mitsubishi

Ford bygger nu de V6 og V8, som du mener PSA laver til Land Rover,
Jaguar osv, men de bliver da også brugt i de store PSA-potter

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17

Leo

Fra : KASO

Dato : 03-04-10 06:45

> [...]

Ford bygger nu de V6 og V8, som du mener PSA laver til Land Rover,
Jaguar osv, men de bliver da også brugt i de store PSA-potter

Det er rigtigt, at Ford bygger dem - men de er en del af den samme
joint-venture som resten af motorerne - og de bygger grundlæggende på PSA's
viden om CR. Før dette joint venture, havde Ford kun deres 1.8 TDCI - og den
er om muligt endnu mere støjende, ukultiveret og "traktoragtig" end VW's
gamle PD - i modsætning til disse har den så til gengæld intet træk ved lave
omdrejninger....

Det er ikke usædvanligt, at produktionskapacitet kan "deles" i forbindelse
med samarbejder. GM's Vauxhall fabrik fremstiller f.eks. også Renault
Traffic - både som Renault, Nissan og Opel.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-04-10 15:03

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> med samarbejder. GM's Vauxhall fabrik fremstiller f.eks. også Renault
> Traffic - både som Renault, Nissan og Opel.
Tankevækkende, at der reelt kun er fem spillere, der producerer små
dieselmotorer under 2 liter:
PSA, FIAT, Renault, Toyota og VAG, hvis da Toyota stadig selv laver deres.

Hvem er der egentlig tilbage til elektrisk motortilbehør?

altså generator, starter, CommonRail mm.?

Bosch, (Lukas)(Valeo)Delhi, Siemens. andre?

Det sætter jo faktisk bilfabrikation i et helt andet lys, når de alle kører
på fælleskomponenter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 04-04-10 08:21

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

>>> Volvo

> Tankevækkende, at der reelt kun er fem spillere, der producerer små
> dieselmotorer under 2 liter:
> PSA, FIAT, Renault, Toyota og VAG, hvis da Toyota stadig selv laver deres.

+ BMW, Subaru, Mercedes, --

> Hvem er der egentlig tilbage til elektrisk motortilbehør?
>
> altså generator, starter, CommonRail mm.?
>
> Bosch, (Lukas)(Valeo)Delhi, Siemens. andre?

Magneto Marelli, ?

> Det sætter jo faktisk bilfabrikation i et helt andet lys, når de alle
> kører på fælleskomponenter.

Præcis - og derfor er det også så morsomt, når folk holder fast i gamle
fordomme om, hvordan biler fra et bestemt land eller fabrikat er. Mit Toyota
stammer iøvrigt fra Frankrig - min Mercedes er fra Spanien......

Fra : Brian

Dato : 04-04-10 08:42

> [...]

> fordomme om, hvordan biler fra et bestemt land eller fabrikat er. Mit
> Toyota stammer iøvrigt fra Frankrig - min Mercedes er fra Spanien......

Men din Toyota er bygget efter japansk kvalitetskontrol, og din Mercedes
(forhåbentligt) efter tyske... dét er nok forskellen nu om dage.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 04-04-10 11:57

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Men din Toyota er bygget efter japansk kvalitetskontrol, og din Mercedes
> (forhåbentligt) efter tyske... dét er nok forskellen nu om dage.

I så fald er ser det ikke godt ud for tyske biler......
Jeg skal lige på besøg hos Mercedes efter påske - endnu et sted med
rust.....
Jeg har tidligere fået omlakeret 3 døre + motorhjelm - og haft 3 knækkede
fjedre. Bilen er fra 2004 og har kørt 92.000km....

Jeg har også haft nogle af det forkætrede franske biler (som formentlig
heller ikke var bygget i Frankrig) - de bød nu ikke på problemer - eller
rust.

Mercedes bruger bl.a. Magnetti Marello som underleverandør - Toyota'en har
dele fra Valeo.

Man skal passe på ikke at se for enøjet på oprindelsesland (for mærket) ....