Igen om siveslanger - de laaange af slagse~
Fra : Kanstrup

Dato : 31-03-10 00:41

Hej Alle

Jeg har læst lidt om siveslanger - også her i gruppen, men jeg er ikke
stødt på en reel længdebegrænsning. Sagen er at jeg plantede 900
bøgetræer rundt om parcellen i november/december og jeg kunne godt
tænke mig at være på forkant med sommervandingen.

Jorden er fed - omkring Skærbæk/Fredericia.

Mht. siveslanger, så får jeg behov for 2x100 meter. Jeg havde
forestillet mig at gå ud på bagsiden af huset fra min vandhane med
3/4" vandslange og over i et t-stykke. På det t-stykke skal der så
sidder 100 meter sivelange der går vestover (prop i enden) og 100
meter siveslange der går østover (prop i enden)

Er der nogen der ser et problem i det? (altså får jeg vand helt ud i
enderne, og kan én vandhane give nok vand?) Er der i dette tilfælde
forskel på T-tape og en "porøse slange"?

Desuden - på ca. 30 meter har jeg en 1,2 meter høj 45 graders
skråning, hvor der står 3 rækker bøg med ca. 40 cm i mellem rækkerne -
hvordan vander jeg den? Er det nødvendigt at vande hver række, eller
er det nok bare at vande den øverste og regne med at det befugter hele
skråningen og dermed de 2 rækker der står længere nede?

pft,
- Kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-10 08:35

On Tue, 30 Mar 2010 23:41:27 -0700 (PDT), Kanstrup
<kanstrupperne@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>enderne, og kan én vandhane give nok vand?) Er der i dette tilfælde
>forskel på T-tape og en "porøse slange"?

Der er ikke nogen problem som sådan. Det kommer helt an på hvor meget
vand de siveslanger giver pr. meter pr. time, hvis den slags information
er til at finde. Hvis de giver 1 liter pr meter pr. time er det lig med
600 liter for hele slangen på en time. Det kan vandslangen sagtens
levere. Men der vil nok blive et problem hvis siveslangen deler mere
vand ud end fødeslangen kan give. Og det vil nok blive i den fjerne ende
at der så kommer mindre vand.

Den porøse slange er mere robust end t-tape. Den er lettere at flytte
rundt med og nemmere at få monteret med slangekobling. T-tape er nok
betydeligt billigere.

> [...]
>er det nok bare at vande den øverste og regne med at det befugter hele
>skråningen og dermed de 2 rækker der står længere nede?

Jeg ville placere een siveslange ca. midt mellem de to øverste rækker.
Og så sørge for at vande igennem når der vandet, så jorden bliver godt
fugtig i dybden. Så tror jeg nok vandet skal finde vej så alle tre
rækker får glæde af det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kanstrup

Dato : 31-03-10 01:46

> [...]
> levere. Men der vil nok blive et problem hvis siveslangen deler mere
> vand ud end fødeslangen kan give. Og det vil nok blive i den fjerne ende

Hej Mads - det er dejlig man altid kan regne med du hjælper
herinde

Hvad med længden - er 100 meter for meget? Jeg har forøvrigt fundet
den porøse slange til 600,- for 100 meter så det er ikke såååå slemt.

- kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-10 09:41

On Wed, 31 Mar 2010 00:45:46 -0700 (PDT), Kanstrup

>Hej Mads - det er dejlig man altid kan regne med du hjælper
>herinde

Jeg burde måske nok "get a life"

>Hvad med længden - er 100 meter for meget? Jeg har forøvrigt fundet
>den porøse slange til 600,- for 100 meter så det er ikke såååå slemt.

Jeg tror ikke 100 meter er for langt. Men det kan jo komme an på en
prøve. Hvis det er, må du dele slangen i 2 og vande over flere omgange.

Til den pris ville jeg helt klart vælge den porøse!
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kanstrup

Dato : 31-03-10 01:48

> [...]
> vand de siveslanger giver pr. meter pr. time, hvis den slags information
> er til at finde. Hvis de giver 1 liter pr meter pr. time er det lig med

Uhmm hvad? 200 meter siveslange med 1 liter/m/h, må da give 200 liter/
h ?

- Kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-10 09:42

On Wed, 31 Mar 2010 00:48:02 -0700 (PDT), Kanstrup

>Uhmm hvad? 200 meter siveslange med 1 liter/m/h, må da give 200 liter/
>h ?

Ja, selfølgelig. Jeg fik vist blandet nogle minutter ind i det - selv om
det så heller ikke rigtig passer med regnestykket

Men du forstår forhåbentlig hvor jeg vil hen med det?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : CC

Dato : 31-03-10 09:22

"Kanstrup" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>bøgetræer rundt om parcellen i november/december og jeg kunne godt
>tænke mig at være på forkant med sommervandingen.

Husk at læse brugsanvisningen til siveslangen. De kan som regel ikke tåle at
have alt for meget vandtryk på.

Fra : Kanstrup

Dato : 31-03-10 03:51

> Ja, selfølgelig. Jeg fik vist blandet nogle minutter ind i det - selv om
> det så heller ikke rigtig passer med regnestykket
>
> Men du forstår forhåbentlig hvor jeg vil hen med det?
> --

ja ja - det eneste er jo så om dataen er til at skaffe. Umiddelbart
tror godt at én hane kan levere den nødvendige mængde.

- Kanstrup

Fra : Kanstrup

Dato : 31-03-10 03:52

> Husk at læse brugsanvisningen til siveslangen. De kan som regel ikke tåle at
> have alt for meget vandtryk på.

Ja - jeg forestillede mig der skal en lille trykregulator på.

- Kanstrup

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-03-10 17:56

> [...]
> bøgetræer rundt om parcellen i november/december og jeg kunne godt
> tænke mig at være på forkant med sommervandingen.

Jeg lever efter princippet om at kan det ikke leve uden drikkevand, så er
det ikke værd at beholde. Vi vandede også vores 40 meter plantebælte det
første år
Det var det tørreste forår og det blev ikke meget bedre. Det fik 50 l vand
pr. kvm i maj og igen i juni med en spreder. Det gror som ukrudt.

Mvh Maria