Tilslutning af badekar - hvor tykke rør?
Fra : jones_net

Dato : 31-03-10 00:00

Hejsa

I går aftes skulle jeg langt om længe prøve at fylde vand i mit nye
badekar (spabad hvor vandet kommer ind gennem vandmassagedyserne).
Dog blegnede smilet en del, da det tager det meste af 20 min. bare at
fylde badet - ca. 300 liter.

Mine rør i væggen er enten 16 eller 22 mm pex, afsluttet i væggen i en
indmuringsdåse/dims, hvorpå der er sat en ½" kuglehane. Byggemarkedet
sagde så, at jeg skulle bruge en 12 pex fra kuglehanen til badekarret.
Jeg har desværre dette rør mistænkt for at være for lille, og derfor
grunden til den langsomme fyldning... Hullet i pex røret er vel ikke
mere end 8 mm.
Er min mistanke rigtig, eller er 12 mm pex rigeligt til et badekar?

Jeg kunne ikke købe en standard slange, da jeg skulle bruge 80 cm i
stedet for byggemarkedets standard på 50 cm.

/J

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 12:19

jones_net skrev:
> [...]
> mere end 8 mm.
> Er min mistanke rigtig, eller er 12 mm pex rigeligt til et badekar?

Hvis ikke at hanens montering er større, er der jo ingen gevinst ved at
forstørre fødeledningen!
Vandværksledningen ude i fortovet er over Ø100mm, men dét mærker du jo
ikke noget til i nogen af husets ½" vandhaner :-|

--
Armand.