Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 70-200/2.8L mkII anmeldelse på The D~
Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-03-10 11:44

Der er kommet anmeldelse af Canon 70-200/2.8L IS mkII på The Digital Picture
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-2.8-L-IS-II-USM-Lens-Review.aspx

Det ser imponerende ud.
Mk I er bestemt et godt objektiv, men mk II ser væsentligt bedre ud.
Den er endda skarpere væsentligt skarpere end 200/2.8L, og kun 200/2.0L IS
ser lidt skarpere ud!
Det er helt utroligt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-03-10 13:33

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse
4bb32779$0$273$14726298@news.sunsite.dk

> Det er helt utroligt.

Jepper. Ganske imponerende. Men jeg byttede til enhver tid den vundne
skarphed med en blændes bedre lysfølsomhed. Min mk. 1 er rigeligt skarp, og
hvor ville det være fedt at have den i en f/2.0-udgave.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-03-10 15:01

[8<8<8<]
> Men jeg byttede til enhver tid den vundne skarphed med en blændes bedre
> lysfølsomhed.

Hvis du stadig bruger samme generation udstyr som jeg (1D mkII, 1Ds mkII og
5D), er der en blænde at hente ved at skifte til nyt.
Ifølge DxOMark er Nikon D3s godt 1½ blænde bedre end 1D mkII ved ISO 1600,
og Canon 1D mkIV er knap en blænde bedre.

> Min mk. 1 er rigeligt skarp,

Jeg klager heller ikke.

> og hvor ville det være fedt at have den i en f/2.0-udgave.

Ja, hvorfor er der ikke nogen der laver sådan een ?
Men den ville være stor, tung og dyr.

Tidligere savnede jeg en Canon variant af Nikon 200-400/4.0.
Men efter at have brugt Canon 100-400/4.5-5.6L IS i over et år, må jeg sige
at det gør jeg ikke mere. Den er rimeligt let, tegner godt og fokuserer
hurtigt. Jeg ville ønske at den var tætnet mod støv og fugt, og at det var
en dreje-zoom - men det er relativt små ting i praktsis.
Jeg ved du har haft mindre heldige erfaringer med den model.

Omvendt solgte jeg som dig, min 300/4.0L IS, som eller var et udemærket
objektiv.
Hvis 100-400 ikke er hurtigt nok, så er løsningen ikke en 300/4.0 men en
300/2.8L IS.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-04-10 14:01

On 2010-03-31 12:43:54 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]

> Mk I er bestemt et godt objektiv, men mk II ser væsentligt bedre ud.
> Den er endda skarpere væsentligt skarpere end 200/2.8L, og kun 200/2.0L IS

Ja, rigtigt godt. En del forbedringer udover skarphed, som lens flare,
kortere minimum fokuseringsafstand, lås på modlysblænde (mk I'eren kan
let dreje sig med mørke kanter som følge, hvis man ikke lige er
opmærksom på det), bedre kontrast, hurtigere AF og mindre IS startup
tid, støj og hoppen i søgeren. Selvom den er skarp så er den med 1.4x
TC ikke en konkurrent til 300 f/4L IS på f/4 (men 300 f/4 L IS har til
gengæld en oldgammel IS version). Hvis man tager mange billeder på
f/2.8 så ser den absolut fristende ud selvom prisen har fået sig et
ordentlig nøk opad. Nogen der vil købe en veltjent mk I'er? :)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-04-10 18:21

On 2010-03-31 12:43:54 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]

> Mk I er bestemt et godt objektiv, men mk II ser væsentligt bedre ud.
> Den er endda skarpere væsentligt skarpere end 200/2.8L, og kun 200/2.0L IS

Et mere review her
http://blog.martinbaileyphotography.com/2010/03/24/podcast-235-canon-ef-70-200f2-8l-is-ii-usm-review
og

med extendere her
http://blog.martinbaileyphotography.com/2010/03/29/podcast-236-the-ef-70-200mm-f2-8l-is-ii-usm-lens-with-extenders/

Specielt

med extendere ganske imponerende. Med 2x TC er den nye 70-200 f/2.8 II
med f/5.6 ikke helt på niveau med Canon 100-400 ved f/5.6, men den er
tæt på, hvis man ser på
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=687&FLI=5&API=2&LensComp=113&FLIComp=7&APIComp=1&Camera=453&CameraComp=453&Sample=0&SampleComp=0

Hvis

man blænder ned til f/8 indskrænkes forskellen til at være forholdvis
lille. Der kan naturligvis være andre egenskaber, som ikke kan bedømmes
ud fra disse opløsnings tests så som bokeh.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-04-10 21:06

> [...]
> lille. Der kan naturligvis være andre egenskaber, som ikke kan bedømmes ud
> fra disse opløsnings tests så som bokeh.

Det er ret imponerende, og væsentligt forskelligt fra mk I med TC

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-05-10 06:20

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> [...]
> Mk I er bestemt et godt objektiv, men mk II ser væsentligt bedre ud.
> Den er endda skarpere væsentligt skarpere end 200/2.8L, og kun 200/2.0L IS

Nu har DPreview også lavet en anmeldelse
http://www.dpreview.com/news/1005/10050602canon70200iireview.asp

Det samme har Photozone
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/510-canon_70200_2is28
http://www.photozone.de/canon-eos/512-canon_70200_28is2_50d

Jens Dresling har også skrevet lidt om det
http://foto.dresling.com/#post206

Der er udbredt enighed om at det er et ualmindeligt godt objektiv.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen