Udlandsdansker - indregistrering på danske~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 31-03-10 01:15

Da jeg som nævnt i en anden tråd er ved at købe mig en (dansk) bil, et
par måneder inden jeg flytter tilbage til Danmark, vil jeg bare høre
om der er nogen der ved om det er lovligt at påføre en udelandsk
adresse på reg. attesten?
Normalt vil folk jo helst det modsatte - altså have udelandske plader,
selvom de bor i DK :)

Alternativt må jeg omregistrere den til min mor/stedfar i første
omgang med mig selv som bruger, og dernæst omregistrere den til mig
selv ved senere lejlighed.

Der er ikke noget svindel i det - jeg skal gerne betale fuld
forsikring, vægtafgift osv. Det ville bare være smart at slippe for
den ekstra omregistrering.

Alternativt:
Min kone flytter hjem lidt før mig - d. 26/4 vil jeg tro. Hvis jeg
køber bilen d. 6/4, så kan hun nå at indregistrere den inden for 3-
ugers fristen. Det kan vel ikke være ulovligt? I mellemtiden vil den
så køre på "ejerskifteforsikringen", går jeg ud fra?

På forhånd tak,

Kasper Hansen

Fra : AS

Dato : 31-03-10 08:26

> Alternativt må jeg omregistrere den til min mor/stedfar i første
omgang med mig selv som bruger, og dernæst omregistrere den til mig
selv ved senere lejlighed.

Ved det samme lejlighed. Hvis bilen skifter ejeren, er der noget med
salg/bytte/gave at gøre? Hvis ja, hvordan er det med indkomst og skat?

Fra : alexbo

Dato : 31-03-10 08:55

"Kasper Hansen [8270]" skrev

>Alternativt må jeg omregistrere den til min mor/stedfar i første
>omgang med mig selv som bruger, og dernæst omregistrere den til mig
>selv ved senere lejlighed.

Indreg til dig selv på den adresse du forventer at få, eller i dit navn på
din mors adresse, så kan du bare melde flytning senere.

> [...]
>ugers fristen. Det kan vel ikke være ulovligt? I mellemtiden vil den
>så køre på "ejerskifteforsikringen", går jeg ud fra?

Det afhænger af om sælger vil tillade at du kører på hans forsikring og
ejerafgift.
Køber du hos en forhandler er det næppe muligt, og finder du en forhandler
der vil lade dig at køre på den tidlige ejers reg.attest er det ikke en
forhandler jeg ville handle hos.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 31-03-10 05:24

> Ved det samme lejlighed. Hvis bilen skifter ejeren, er der noget med
> salg/bytte/gave at gøre? Hvis ja, hvordan er det med indkomst og skat?

Du har en god pointe... Da det er mig der betaler bilen, vil jeg dog
tro at man kan argumentere sig ud af det - men det er næppe bøvlet
værd.

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 31-03-10 05:26

> [...]
> der vil lade dig at køre på den tidlige ejers reg.attest er det ikke en

Det er klart... Den er købt privat (har netop indgået en mundtlig
købsaftale - den skriftlige kommer selvfølgelig).
Det bliver nok noget med at skrive min kone på, med hendes første
adresse, også selvom hun ikke officielt er flyttet til DK endnu.
Forsikringen er måske i virkeligheden den største hurdle her...

/Kasper

Fra : alexbo

Dato : 31-03-10 12:48

"Kasper Hansen [8270]" skrev

>Det bliver nok noget med at skrive min kone på, med hendes første
>adresse, også selvom hun ikke officielt er flyttet til DK endnu.
>Forsikringen er måske i virkeligheden den største hurdle her...

Det nemmeste er at genoptage en tidligere forsikring, den af jer der havde
de bedste vilkår på en tidligere forsikring henvender sig til sit selskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 13:00

Kasper Hansen [8270] skrev:
> [...]
> ugers fristen. Det kan vel ikke være ulovligt? I mellemtiden vil den
> så køre på "ejerskifteforsikringen", går jeg ud fra?

Jeg tror at problemet primært bliver at overtage den med belgiske plader på!
Dernæst vil der være forskel på om du kører i 'en fremmeds' bil på
udenlandske plader, eller din egen udenlandsk reg. bil, når
Padborg/rødby passeres:
Kører du i en fremmeds hhv. en udlejningsvogn må der køres direkte til
hjemadressen og derfra kun til evt. udlejnings-afleverings lokalitet.
Kører du derimod i din egen bil, må du dels 'feriere' temmeligt længe og
har dels nogle uger til at indregistrere ved adresse-flytning.

Ergo:
Det letter sagen væsentligt at du allerede har omregistret bilen til dit
navn i udlandet!
Og hvad kan det i grunden koste??

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 31-03-10 13:02

"Armand" skrev

> Jeg tror at problemet primært bliver at overtage den med belgiske plader
> på!

Jeg tror ikke det problem er aktuelt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 31-03-10 06:32

> [...]
> Kører du derimod i din egen bil, må du dels 'feriere' temmeligt længe og
> har dels nogle uger til at indregistrere ved adresse-flytning.

Hov, jeg har glemt at nævne en vigtig detalje... Bilen er købt i DK og
er allerede på danske plader, med afgiften betalt.
Jeg skal sådan set bare have den omregistreret fra en dansker til en
anden (der ikke helt er flyttet til DK endnu).

> Ergo:
> Det letter sagen væsentligt at du allerede har omregistret bilen til dit
> navn i udlandet!
> Og hvad kan det i grunden koste??

Fidusen er at jeg nu har givet 254.000 kr for en Superb Greenline -
det er et godt stykke (ca. 30.000 kr) under markedsprisen i DK.
Den kunne jeg vælge at eksportere til Belgien i 4 md, i hvilken
forbindelse jeg ville få refunderet afgiften. Ifølge Skat's
regnemaskine udgør afgiften 150.000 kr - hvoraf de lige napper 15% for
ulejligheden. Altså 22.000 kr ca. Herefter skulle bilen
indregistreres i Belgien, hvilket udløser en indreg. afgift hernede.
Den er imidlertid < 1.000 kr fordi bilen er økonomisk. Så skal jeg
tegne en forsikring, og de koster spidsen af en jetjager hernede. Med
fuld kasko vil det være i omegnen af 1.000 kr pr. md. eller mere.
Til august skulle jeg så genimportere bilen til dk (må man overhovedet
det?) - og mit gæt vil være at jeg kommer til at betale mere i afgift
end jeg fik retur i første omgang. Så alt i alt, mindst 30-35.000 kr.

Jeg kunne selvfølgelig have købt bilen hernede i forvejen - men så
havde prisen været 135.000 kr + afgift, altså 35.000 mere end jeg
umiddelbart har givet.

Så jeg har rimelig stor interesse i beholde bilen på danske plader :)
Men det skal selvfølglelig være lovligt - der skal ikke et stort
slagsmål med Skat eller lignende til, før de 35.000 fordufter :)

/Kasper

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 17:13

Kasper Hansen [8270] skrev:

> [...]
> Men det skal selvfølglelig være lovligt - der skal ikke et stort
> slagsmål med Skat eller lignende til, før de 35.000 fordufter :)

Det ér sgisme også noget rod du har lokket dig selv ud i!
Hvis ikke køretøjet har været registreret i udlandet i mindst et halvt
år eller har kørt 6.000km regnes det for nyt når du tager det med hjem.
Den primære forskel på nyt og brugt er at du skal svare moms for import
af nye varer af dén størrelse og den sekundære er at bilen vil blive
vurderet og nedskrevet (formodentlig minimalt) i.f.b.m. registrering
hvis den er 'brugt'!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 16:05

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Fidusen er at jeg nu har givet 254.000 kr for en Superb Greenline -

Uha, den er bygget på en forlænget udgave af PQ35 platformen (som
brugt ved Touran)

Arrrh, det er gas Hvornår må vi se billeder af dyret?

Klaus

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 17:13