Den neurotiske udlevelse - religion eller ~
Fra : Patruljen

Dato : 30-03-10 07:08

Freud var ikke blid ved religionen,som vi ved, og Christian Braad
Thomsentager yderligere religionen ved
vingebenet i sit essay Kristendommen.Freud anså religion som en
modstand mod at blive voksen og ansvarlig og
dermed en neurotisk lidelse. Braad Thomsen foreslår en ”som om”-prøve
i bestemmelsen af, om noget er neurotisk eller psykotisk: ”

Hvis man indretter hele sit liv, som om man har en far i himlen vel
vidende, at det har man nok alligevel ikke, er man neurotisk.

Hvis man derimod indretter sit liv i fuld tillid til, at den himmelske
far findes,er man psykotisk.”
http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Dokumenter/doc/15046.pdf

Fra : Vidal

Dato : 30-03-10 14:46

Patruljen skrev:

Nå skal vi nu ind i Kalls gruppe?

> Freud var ikke blid ved religionen,som vi ved, og Christian Braad
> Thomsentager yderligere religionen ved
> vingebenet i sit essay Kristendommen.

Ok, Braad.

> Freud anså religion som en
> modstand mod at blive voksen og ansvarlig og
> dermed en neurotisk lidelse.

Det er et simplificeret synspunkt. Freud anså i Totem og
Taboo og i Moses and Monotheism, religiøse motiver som
strukturer i det ubevidste.

Han mente også, at menneskeheden ville stå overfor svære
problemer, hvis ikke man havde en religion. Det så vi jo
også i Sovjetunionen.

> [...]
> vidende, at det har man nok alligevel ikke, er man neurotisk.
>
> Hvis man derimod indretter sit liv i fuld tillid til, at den himmelske

Verden er fyldt med skråsikre, definitive domme. Såvidt jeg
umiddelbart læser det, handler det ikke så meget om Freud, som
om et angreb på religion. Hvorfor folk, der ikke er religiøse,
er så sygeligt optaget af det, forstår jeg ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ivannof

Dato : 08-04-10 15:54

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om et angreb på religion. Hvorfor folk, der ikke er religiøse,
> er så sygeligt optaget af det, forstår jeg ikke.

Vi er lige som alle andre optaget af at blive forstået. Og vi vil gerne have
at folk som dig forstår, hvorfor vi griner lidt i skægget, når vi hører de
religiøse på stande! Jeg tror at øverst på listen er nok, at jeg synes i er
lidt morsomme, når i holder fast i dét, som jeg bare synes lyder skørt! Det
er slet ikke fordi jeg synes i er til grin, slet ikke! Det er bare mig, der
har lidt problemer med at holde lattermusklerne i ro. Undskyld!

Så længe i er en gruppe og holder det inden døre er jeg indforstået. Det er
først hvis nogen vil krænge "sandheden" ned om ørerne på mig at jeg
protesterer! Det gør den danske folkekirke ikke og derfor synes jeg den er
OK. Sådan har jeg det ikke helt med den katolske kirke og slet ikke med
islam!

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-04-10 17:06

Ivannof skrev i

[ ... ]
> Så længe i er en gruppe og holder det inden døre er jeg indforstået.
> Det er først hvis nogen vil krænge "sandheden" ned om ørerne på mig
> at jeg protesterer!

Hvad i alverden laver du så i denne gruppe?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ivannof

Dato : 09-04-10 09:59

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> Ivannof skrev i
>
> [ ... ]
>
> Hvad i alverden laver du så i denne gruppe?
>
> --
> Med venlig hilsen Andreas Falck

Holder øje med jer - og morer mig lidt!

Forhåbentlig giver jeg lidt modspil, så religion forbliver en privatsag og
ikke en måde man kan tryne de andre "infidels" på.

Når religiøse mennesker har fundet "den endelige sandhed" er det tit at
resten af verden bliver tvunget til at "forstå" denne! Og så er der krig!

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-10 10:18

Ivannof skrev i

[ ... ]
> Forhåbentlig giver jeg lidt modspil, så religion forbliver en
> privatsag og ikke en måde man kan tryne de andre "infidels" på.

Religion må aldrig blive noget der anvendes til at tryne andre med.

Det må ateisme og andre -ismer iøvrigt heller ikke

Nu er kristendommen sådan indrettet at den i sin grundvold er
missionerende - men den må aldrig være missionerende på en måde så nogle
tvinges til at lytte imod deres ønske.

Et Nej Tak til at høre om kristendommen SKAL respekteres, ellers forbryder
missionæren/forkynderen sig imod noget af det mest grundlæggende i
kristendommen, - nemig den fulde religions- og trosfrihed, herunder den
fulde frihed til a sige nej tak til kristendommen og forkyndelsen af
kristendommen.

Så jeg tror egentlig ikke vi er specielt uenige på dette punkt.

Og så opfatter jeg dig iøvrigt som generelt meget respektfuld over for os
troende kristne

Fra : Ivannof

Dato : 09-04-10 11:19

> [...]
>
> Så jeg tror egentlig ikke vi er specielt uenige på dette punkt.
>
> Og så opfatter jeg dig iøvrigt som generelt meget respektfuld over for os

Både i politik og religion bør man kunne respektere at der findes andre
synspunkter end ens eget. Og respektere personer som man ikke er enige med.
Ellers kan man ikke have en debat og dermed kan man jo heller ikke selv
blive klogere.

Og det er vel essensen: Hvis ikke der er andre synspunkter end ens eget, kan
man ikke blive klogere selv!

Og så er jeg da glad for den gensidige respekt på trods af forskellige
synspunkter!

Hilsen Ivan

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-04-10 17:23

Ivannof skrev i

[ ... ]
> [...]
> eget, kan man ikke blive klogere selv!
>
> Og så er jeg da glad for den gensidige respekt på trods af forskellige

Igen er vi jo meget enige - trods stor forskel i det grundliggende livssyn.

Ja, det er en rigtig god ting med gensidig respekt. Og herligt at langt de
fleste ateister netop udviser respekt.

Desværre er der et lille antal her i gruppen der ikke udviser respekt for
meninger der kolliderer med deres egne.

Fra : Patruljen

Dato : 30-03-10 11:04

On 30 Mar., 18:24, "Malte Runz" <glem...@glemdet.dk> wrote:
> Vidal wrote:
>
> (snip)

Freud mente afgjort ikke, at mennesket ville stå overfor svære
problemer, hvis man ikke havde religion. Faktisk tværtimod.

Freuds teorier om fadermord, totemisme og tabu er i høj grad en
videreudvikling af hans teori om Ødipuskomplekset, som han allerede
begyndte at arbejde med i 1897 (Olsen 1988, s. 31), og især fik
udviklet og afprøvet gennem analysen af drengen Lille Hans (Freud
1983b). Hos Hans havde Ødipuskomplekset afstedkommet en hestefobi, da
han som følge af sine hadske følelser mod faderen underbevidst var
bange for denne, en angst han i stedet overførte til heste. Ifølge
Freud må alle børn gennemgå en ødipal fase, og en mangelfuld og
fortrængt overvindelse af denne ligger til grund for de fleste
neuroser (Freud 1982, s. 208).

Videnskab versus religion

Freud var ikke i tvivl om videnskabens fortrinligheder og religionens
illusoriske karakter. Han definerer illusionen som en usandsynlig
forestilling, der er udsprunget af et ønske, og ikke ud fra erfaringer
med den reale verden (Freud 1990, s. 59-60). Forholdet mellem den ydre
verden og vores perception af samme er ikke noget,
Freud beskæftiger sig meget med, udover at hævde, at ”vort psykiske
apparat, netop er blevet udviklet i bestræbelsen for at udforske
omverdenen, altså må have realiseret et element af hensigtsmæssighed
sin struktur” (Ibid., s. 78). Han erkender, at videnskaben er
indskrænket af – men ikke til – vores ”organisations egenart”, og
henviser til de håndfaste resultater menneskeheden har opnået igennem
videnskabeligt arbejde (Ibid., s. 77-78).

Med videnskaben anerkender mennesket sin lidenhed i forhold til
omverdenen (Ibid., s. 61), giver afkald på religionens ”søde [..]
gift” (Ibid., s. 73), og kun ad den vej kan vi få kendskab til
”realiteten uden for os.” (Ibid., s. 60-61). Sin egen psykoanalyse
derimod anså Freud for ”et upartisk redskab” (Ibid., s.64).

Det følelsesmæssige behov, ønsket, der frembringer religionen, er
”den infantile hjælpeløshed og den herigennem vakte faderlængsel,” som
”ikke bare fortsætter fra den barnlige tilværelse, men hele tiden
bevares gennem angsten for skæbnens overmagt.” (Freud 1999, s. 23).
Religionen i dag er en videreudvikling af den på baggrund af
faderdrabet opståede totemisme (Freud 1983a, s. 111-12), og Gud blot
en projektion af den myrdede urfader på det kollektive plan (Freud
1990, s. 68), og af individets egen far på det individuelle (Ibid., s.
55 og 59), ligesom den animistiske besjæling, der i sin tid grundlagde
religionen, blot er et udtryk for menneskets egne affektbesætninger
(Freud 1983a, s. 76). En religiøs tro kan således erstatte en
personlig neurose, da religionen netop er en kollektiv neurotisk
konstruktion.

Vil mennesket gå en lysere fremtid i møde, må det forkaste religionen,
samle sin energi om at bedre det jordiske liv og stræbe mod
”intelligensens primat” (Freud 1990, s. 70-72).

Freud, S. (1974): Massenpsychologie und Ich-Analyse. I: Freud, S:
Studienausgabe Bd. IX: Fragen der Gesellschaft. Ursprünge der
Religion. Frankfurt am Main: S. Fischer.
Freud, S. (1982): Drømmetydning, bind 1. København: Hans Reitzel.
Freud, S. (1983)a: Totem og tabu. København: Hans Reitzel.
Freud, S. 1983b: Lille Hans: Analyse af en femårig drengs fobi.
København: Hans Reitzel.
Freud, S. (1990): En illusions fremtid. I: Freud, S: Kærlighedslivets
psykologi/ En Illusions fremtid. København: Hans Reitzel.
Freud, S. (1999): Kulturens byrde. København: Hans Reitzel.
Freud, S. (2001): Psykoanalysen i grundtræk. Frederiksberg: Det lille
forlag.

http://dpu-obelisk.dk/cgi-bin/forum/Blah.pl?v-download/f-sammenklip_1_9301.doc/

> I modsætning til hvad vi ser i dag i Saudi Arabien, Yemen, Sudan og Iran...
> for slet ikke at tale om det katolske/lutheranske Tyskland i 1930'erne. Og
> selvfølgelig også nutidens Rusland. Huh hej, hvor går det dem godt, nu hvor
> de må udleve deres religion frit.
>
> Og hvad med Indien, Pakistan, Aghanistan? Afrika syd for Sahara (og nord
> for, for den sags skyld). Nævn ét gode, som de lande nyder, direkte i kraft
> af deres respektive religioner.
>
> (snip)

Villy pådutter dig forkerte præmisser - ved at tage Freud til indtægt
for det synspunktet. Det er somend blot Villy`s private statement.

Fra : tkruse

Dato : 30-03-10 14:41

On 30 Mar., 15:07, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> vidende, at det har man nok alligevel ikke, er man neurotisk.
>
> Hvis man derimod indretter sit liv i fuld tillid til, at den himmelske

vi er med små skridt på vej til stjernerne
men der er nogle i universet som har fundet meget mere en det at kunne
rejse imellem stjerner
og universet kan høre dig
og en evig følelse
er den følelse du havde da du var spæd