Græsplæne - eftersåning i praksis?
Fra : Jan .

Dato : 29-03-10 23:50

Vi anlagde 500 m2 græsplæne sidste år. Plænen er ikke blevet særlig
tæt og det er nødvendigt med 'eftersåning'.

Men hvordan skal gøre det i praksis? Eftersom der er tusindvis af små
bare pletter, så kan jeg jo ikke rive hver enkelt lille bar' plet, så
græsfrøet ligger perfekt med lidt jord "på sig".

Vil frøene "få fat" selvom frøene bare kommer til at ligge ovenpå den
tildels-hårde jord?

NB: med til historien hører, at jeg agter at give græsplænen engang
plænerens pga. en del spredt ukrudt (hvis det har relevans for svar på
ovenstående).

Fra : Preben

Dato : 30-03-10 07:26

Den 30.03.2010 kl. 08:49 skrev Jan . <janelne@gmail.com>:

> [...]
>
> NB: med til historien hører, at jeg agter at give græsplænen engang
> plænerens pga. en del spredt ukrudt (hvis det har relevans for svar på

Smid du bare græsfrøet oven på jorden, men du må regne med, at fugle æder
en del af det så drys rigeligt.
Brug ikke plænerens det første år. Det meste ukrudt forsvinder når du
begynder at slå græsset. Resten kan du fjerne manuelt.
--
mvh/Preben

Fra : O.L

Dato : 30-03-10 08:59

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vaddl1v5qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> [...]
> Brug ikke plænerens det første år. Det meste ukrudt forsvinder når du
> begynder at slå græsset. Resten kan du fjerne manuelt.

Fuldstændig enig, men jeg ville nok, når du har smidt frøene kradse lidt i
overfladen med en rive, e.v.t. en løvrive, for de bedre kan få fat, og også
gerne tromle det hele.
mvh O.L.

Fra : jos

Dato : 30-03-10 13:26

> Fuldstændig enig, men jeg ville nok, når du har smidt frøene kradse
> lidt i overfladen med en rive, e.v.t. en løvrive, for de bedre kan få
> fat, og også gerne tromle det hele.
> mvh O.L.
jeg ville nu nok gøre det omvendt!
- rive jorden lidt op, eller endnu bedre køre den over med en "lufter"
(vertikal mos-fjerner) og i det ru jord strø det nye græs.
efterfølgende evt lukke med bagsiden af en bred rive, så en del af
græsfrøene får lidt jorddække!

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-10 14:46

On Tue, 30 Mar 2010 14:25:49 +0200, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>jeg ville nu nok gøre det omvendt!

Også mig...

> [...]
>(vertikal mos-fjerner) og i det ru jord strø det nye græs.
>efterfølgende evt lukke med bagsiden af en bred rive, så en del af

Endnu bedre er det at tromle efter frøene er strøet ud. Det er ikke så
vigtigt at frøene er dækket af jord, men ved at tromle bliver de trykket
ned i jorden, hvor de får fugt og hurtigt spirer.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten

Dato : 30-03-10 16:36

"Jan ." <janelne@gmail.com> wrote in message news:b4fafa51-622d-4f70-8500
>Vi anlagde 500 m2 græsplæne sidste år. Plænen er ikke blevet særlig
>tæt og det er nødvendigt med 'eftersåning'.

er du sikker på at det er nødvendigt med eftersåning ? hvornår såede i græs
sidste år ? hvis det var bare lidt "sent" på året (f.eks. slut august) så
kan du ikke forvente at den er groet til endnu. De fleste af månederne har
jo været "græs stilstand" mht. vækst.

Jeg er ret sikker på at dit græs nok selv skal "lukke mellemrummene" af sig
selv her i løbet af april/maj (med mindre der er store tomme områder).

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-03-10 17:52

> Vi anlagde 500 m2 græsplæne sidste år. Plænen er ikke blevet særlig
> tæt og det er nødvendigt med 'eftersåning'.

Jeg er til de dovne løsninger, så jeg ville nok bare sørge for at der blev
gødet nogle gange, første gang nu og så med 14 dages mellemrum 2-3 gange.
Det skal nok komme, og mindst lige så godt som hvis du
skærer/river/tromler/eftersår. Græs er noget af det mest grovillige, der
findes - på godt og ondt.

Mvh Maria