Vendediameter
Fra : .J.S...

Dato : 30-03-10 16:22

Hvordan måles vendediameter ?

F.eks en Octavia er op givet til 10,2 hvor en Golf er 10.9.
Samme akselafstand men Golfen er jo 37cm kortere ?

mvh/JS

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-03-10 16:33

On Tue, 30 Mar 2010 17:21:54 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>Hvordan måles vendediameter ?
>
>F.eks en Octavia er op givet til 10,2 hvor en Golf er 10.9.
>Samme akselafstand men Golfen er jo 37cm kortere ?

Det måles mellem de yderste punkter bilen rammer - og forskellen på
Octavia og Golf kan skyldes, at Skoda åbenbart er knap så ømme over
deres trækaksler - altså tillader større drejevinkel.

Fra : .J.S...

Dato : 30-03-10 16:48

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> Det måles mellem de yderste punkter bilen rammer -

Rammer med hjulene eller karossen ?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 31-03-10 19:15

On Tue, 30 Mar 2010 17:47:58 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

>Rammer med hjulene eller karossen ?

I gamle dage havde FDM's Motor to vendediametre - mellem mure og
mellem kantstene - hvad der gælder for de oplyste i dag aner jeg ikke.
Men gætter på kantstene Den er nemlig noget mindre.

Fra : alexbo

Dato : 30-03-10 16:34

".J.S..." skrev

> Hvordan måles vendediameter ?

På hjulene, bilen kan vende på en vej med grøfter i begge sider.
Hvis der menes mellem mure er det angivet.
http://www.nissan.dk/etc/medialib/nissaneu/_DK_da/_Other_pdf/_spec_sheets.Par.44104.File.dat/19_CABSTAR-DEN-MPB815-%20Tekniske%20specifikationer%2001.06.2009.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : .J.S...

Dato : 30-03-10 16:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> ".J.S..." skrev

> På hjulene, bilen kan vende på en vej med grøfter i begge sider.
> Hvis der menes mellem mure er det angivet.
> [...]
Imponerende lille tal for sådan en lastbil, den må kunne stille hjulene helt
på tværs !
Kan ikke ha i mit hoved at diameter mellem mure ikke øges med udhænget ?

Men i øvrigt har i øjeblikket en spand i golf størrelse og overvejer hvor
meget mere unhåndterlig sådan en Octavia vil være. På en snæver
parkeringsplads vil bilens længde jo nok ha nogen betydning, men det
kompenserer vel lidt at den kan dreje mere med hjulene.

mvh/JS

Fra : alexbo

Dato : 30-03-10 17:03

".J.S..." skrev ¨

> Imponerende lille tal for sådan en lastbil, den må kunne stille hjulene
> helt på tværs !

Ja jeg tror også det er en fejl, jeg skulle nok have tænkt lidt over det
inden jeg sendte.
De to angivelser hedder R1 og R2 det er uden tvivl radius og ikke diameter.

> Kan ikke ha i mit hoved at diameter mellem mure ikke øges med udhænget ?
Det øges jo så også med en meter.

mvh
Alex Christensen

Fra : .J.S...

Dato : 30-03-10 17:32

> [...]
> inden jeg sendte.
> De to angivelser hedder R1 og R2 det er uden tvivl radius og ikke

Ah, ja ellers skal den kunne dreje alle fire hjul så den roterer om center

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 17:08

..J.S... skrev:

> Imponerende lille tal for sådan en lastbil, den må kunne stille hjulene
> helt på tværs !

Nok snarere nogle sørgelige værdier vi har vænnet os til at mængden af
forhjulstrækkere har :-|

De fleste baghjulstrækkere kan vende på en tallerken i.f.t. selv den
mindste Fiat.

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 30-03-10 19:03

Armand skrev:

> De fleste baghjulstrækkere kan vende på en tallerken i.f.t. selv den mindste
> Fiat.

Forhjulstrækkere skal generelt bruge mere plads, men forskellen er ikke
altid så stor. Den gamle Fiat 500 skulle bruge 8,6 m, det var
kun 1 m mindre end Fiat 127, men ikke mindre end en Mini.

Ivar Magnusson

Fra : KASO

Dato : 30-03-10 20:20

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> altid så stor. Den gamle Fiat 500 skulle bruge 8,6 m, det var
> kun 1 m mindre end Fiat 127, men ikke mindre end en Mini.

Jeg har en MB Viano - 5m lang - men den kan vende på en tallerken. Jeg har
tidligere haft en MB280S - den kunne ubesværet lave en uvending på en vej
med omkring 1½ m til overs, hvor en Mazda 323 ikke kunne komme rundt af én
gang - uanset, hvor tæt på kantstenen, man kørte. Merceren var til gengæld
voldsomt meget større....

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-03-10 10:12

On 30 Mar., 17:32, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> Det måles mellem de yderste punkter bilen rammer - og forskellen på
> Octavia og Golf kan skyldes, at Skoda åbenbart er knap så ømme over
> deres trækaksler - altså tillader større drejevinkel.

Ja, eller deres hjul kan drejes mere før de støder mod skærmkasse og
andet. Min 2CV har justerbart stop og det skal der skrues på, hvis man
går op i dimension, ellers skraber dækkene imod svingarmene.

Leo