|
| Automatgear og Campingvogn Fra : HAWK |
Dato : 30-03-10 09:51 |
|
Hej Ng,
Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
| |
F.Syndergaard (30-03-2010)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 30-03-10 14:32 |
|
"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
news:4bb1bb73$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng,
>
> Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
> forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
>
> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
>
>
Hvis du kører meget med CV lange ture til udlandet, lang sæson skal du
beholde rørepinden.
Hvor langt kører du i hverdagen?
Et automatgear er rigtig lækkert at køre med i det daglige. Men skal du have
en CV bagefter med aut.
skal du sørge for at have et godt kraftoverskud. Det betyder jo mindre hvis
det kun er til korte ture.(DK) Så min erfaring siger at det afhænger lidt at
forbruget hvis man kan sige det sådan.
Mon ikke der også er andre der har en mening om dette.
--
MVH.
Finni
| |
HAWK (30-03-2010)
| Kommentar Fra : HAWK |
Dato : 30-03-10 14:40 |
|
"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb1fd3c$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
> news:4bb1bb73$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej Ng,
>>
>> Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
>> forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
>>
>> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
>>
>>
> Hvis du kører meget med CV lange ture til udlandet, lang sæson skal du
> beholde rørepinden.
> Hvor langt kører du i hverdagen?
> Et automatgear er rigtig lækkert at køre med i det daglige. Men skal du
> have en CV bagefter med aut.
> skal du sørge for at have et godt kraftoverskud. Det betyder jo mindre
> hvis det kun er til korte ture.(DK) Så min erfaring siger at det afhænger
> lidt at forbruget hvis man kan sige det sådan.
> Mon ikke der også er andre der har en mening om dette.
Vil det gøre en forskel hvis man vælger et at de nyere automatgear a la det
som nogle fabrikanter kalder tiptronic??
| |
Kent Glerup (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 30-03-10 16:04 |
|
HAWK skrev:
> Vil det gøre en forskel hvis man vælger et at de nyere automatgear a la
> det som nogle fabrikanter kalder tiptronic??
Nej, Tiptronic er VAG-gruppens benævnelse for en god gammeldags aut.
gearkasse hvor man manuelt kan vælge gearet. Det er selvfølgelig en
fordel hvis man vil holde den i et bestemt gear.
Af nyere automagear er der efterhånden en del varianter af det som VAG
kalder DSG. Disse fungerer uden momentomformer. Kan ikke tro at de
skulle volde problemer ifbm campingvogn.
/Kent Glerup
| |
Klaus G. (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 30-03-10 20:40 |
|
> Nej, Tiptronic er VAG-gruppens benævnelse for en god gammeldags aut.
> gearkasse hvor man manuelt kan vælge gearet. Det er selvfølgelig en fordel
> hvis man vil holde den i et bestemt gear.
Tiptronic, triptronic osv. det er altså bare en fælles betegnelse for, at
man manuelt kan bestemme hvad gear tomatgearet skal låses i. Det er standard
på laangt de fleste biler i dag.
> Af nyere automagear er der efterhånden en del varianter af det som VAG
> kalder DSG. Disse fungerer uden momentomformer. Kan ikke tro at de skulle
> volde problemer ifbm campingvogn.
Nogle kloge folk påstår jo at det ikke er DSG man skal vælge, hvis man er en
knold til at bakke sin CV på plads når man kommer frem. Der er ingen "feel"
med hvornår man har pint koblingen når man har DSG, men har man derimod alm.
kobling/gear, så ved de fleste godt, hvornår det er på tide at holde en
lille pause :) Pløretubiner kan på netop dette punkt være en fordel, frem
for alm gear, DSG osv..
Der er fordele og ulemper ved al ting jo ;)
--
Klaus G.
| |
Klaus G. (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 30-03-10 20:46 |
|
> Vil det gøre en forskel hvis man vælger et at de nyere automatgear a la
> det som nogle fabrikanter kalder tiptronic??
Jeg tror ikke man kan finde en nyere bil uden denne form for gear. Det
betyder bare, at man kan sætte gearvælgeren over i noget manuel og så skal
den vippes op/ned for at skifte gear. Fordelen er f.eks. hvis man køre i
bjerge. Så kan man vælge 2. eller 3. gear fast når man køre ned, så den
motorbremser hele tiden. Eller når man skal opad, så låser man den til samme
gear, med den fordel at den ikke konstant skifter gear fordi den mener der
er brug for det. Et andet plus er at man kan vælge et lavere gear og derfor
ikke pine motoren så meget.
Men uanset hvor der bliver spurgt til Aut gear og noget tungt på krogen, så
anbefales det at man får monteret en ekstra køler på gearolien. Den kan
blive uhyggelig varm og det er netop det der tager livet af de pløretubiner.
Man vil med en ekstra køler få en meget meget mere sund gearkasse som ikke
brænder varm på vej op af Alpe d'Huez, eller bare nogle lange seje træk på
motorvejen i 35-40graders varme.
--
Klaus G.
| |
Uffe Ravn (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 31-03-10 00:06 |
|
"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev
>> Vil det gøre en forskel hvis man vælger et at de nyere automatgear a la
>> det som nogle fabrikanter kalder tiptronic??
> Jeg tror ikke man kan finde en nyere bil uden denne form for gear. Det
> betyder bare, at man kan sætte gearvælgeren over i noget manuel og så skal
> den vippes op/ned for at skifte gear. Fordelen er f.eks. hvis man køre i
> bjerge. Så kan man vælge 2. eller 3. gear fast når man køre ned, så den
> motorbremser hele tiden.
Her skal jeg lige undskylde at jeg spørger dumt, men er det noget nyt?
Automatisk gearvalg, og mulighed for manuelt at tvinge bilen længere ned i
gear, her under for at motorbremse, det var da alt sammen features jeg havde
i min Rekord fra 1980, bevares der var kun 3 trin, men samme features.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Klaus G. (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 31-03-10 08:12 |
|
> Her skal jeg lige undskylde at jeg spørger dumt, men er det noget nyt?
Nej, også derfor jeg skriver at det nok er at finde i alle nyere biler,
netop fordi det blev "opfundet" for maange år siden. Man skal derimod ikke
så fandens mange år tilbage, så var det ikke at finde på alle modeller.
--
Klaus G.
| |
Uffe Ravn (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 31-03-10 08:45 |
|
"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev
>> Her skal jeg lige undskylde at jeg spørger dumt, men er det noget nyt?
> Nej, også derfor jeg skriver at det nok er at finde i alle nyere biler,
> netop fordi det blev "opfundet" for maange år siden. Man skal derimod ikke
> så fandens mange år tilbage, så var det ikke at finde på alle modeller.
OK.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Armand (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-03-10 12:52 |
|
Klaus G. skrev:
>> Her skal jeg lige undskylde at jeg spørger dumt, men er det noget nyt?
> Nej, også derfor jeg skriver at det nok er at finde i alle nyere biler,
> netop fordi det blev "opfundet" for maange år siden. Man skal derimod
> ikke så fandens mange år tilbage, så var det ikke at finde på alle
> modeller.
>
På automatgear har der udover D for 'drive' og bak-gear, altid været en
'2' og '1' -position for manuelt valg af lavere gear :-|
--
Armand.
| |
Klaus G. (31-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 31-03-10 18:39 |
|
> På automatgear har der udover D for 'drive' og bak-gear, altid været en
> '2' og '1' -position for manuelt valg af lavere gear :-|
1, 2, 3 osv. det betyder bare at den maksimalt kun vil gå i 1, 2 og 3gear
osv.. Ikke at den låses til ét gear, som den gør hvis man manuelt i
tiptronicmode vælger et gear. Men det er en slags sikkerhed til bjergkørsel
med 1, 2 og 3.
--
Klaus G.
| |
Bjarne (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 30-03-10 19:32 |
|
HAWK wrote:
> Hej Ng,
>
> Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
> forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
>
> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
Det er stærkt vanedannende !
Har haft tre biler med automatgear og CC bagefter. Det bliver bare ikke
bedre. Kunne ikke drømme om andet.
Husk blot at vælge en bil med med oliekøler til gearkasen, alternativt få
det eftermonteret.
Det er mest i Danmark man er Automatgearsforskrækket, i store dele af den
øvrige verden er det ikke noget problem.
--
mvh,
Bjarne
| |
Kent Friis (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 30-03-10 20:07 |
|
Den Tue, 30 Mar 2010 20:31:34 +0200 skrev Bjarne:
> HAWK wrote:
>
>> Hej Ng,
>>
>> Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
>> forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
>>
>> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
> Det er stærkt vanedannende !
>
> Har haft tre biler med automatgear og CC bagefter. Det bliver bare ikke
> bedre. Kunne ikke drømme om andet.
>
> Husk blot at vælge en bil med med oliekøler til gearkasen, alternativt få
> det eftermonteret.
> Det er mest i Danmark man er Automatgearsforskrækket, i store dele af den
> øvrige verden er det ikke noget problem.
Og i USA er det flere gange resulteret i at folk er pløjet ind i
en menneskemængde mens de har trådt hårdt på det de *troede* var bremsen.
I en bil med kobling, foregår en opbremsning ved at man trykker to
pedaler ned, og selvom man skulle ramme forkert, er der ingen
kombinationer af to pedaler der direkte får bilen til at accelerere så
føreren går i panik og trykker endnu hårdere.
Ligeledes kan man blot trykke koblingen ned, hvis speederen skulle sætte
sig fast...
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
HAWK (01-04-2010)
| Kommentar Fra : HAWK |
Dato : 01-04-10 07:18 |
|
Hej NG
Det blev så til en Passat med DSG gear fra 2006.
Jeg kan forstå at problemet med Automatgear er olietemperaturen.
Vil jeg undgå det ved kun at bruge manuel når jeg har CV på krogen eller
skal jeg få monteret oliekøler...............eller er det i sådan en dyt??
"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i meddelelsen
news:4bb1bb73$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng,
>
> Står og skal til at købe ny ny bil, og overvejer om det er nu jeg skal
> forlade min gode gamle "rørepind" og hoppe på vognen med automatgear.
>
> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
>
>
| |
Bjarne (01-04-2010)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 01-04-10 08:18 |
|
HAWK wrote:
> Hej NG
>
> Det blev så til en Passat med DSG gear fra 2006.
>
> Jeg kan forstå at problemet med Automatgear er olietemperaturen.
>
> Vil jeg undgå det ved kun at bruge manuel når jeg har CV på krogen eller
> skal jeg få monteret oliekøler...............eller er det i sådan en dyt??
>
>
Tillykke med nyerhvervelsen.
Jeg har ingen kendskab til dsg, men en hurtig google siger, at dsg ikke er
en "normal" automatgearkasse, men en manuel gearkasse med automatkobling -
to styks. Dermed er der heller ingen torque konverter der løber varm. Så i
teorien er det bare at køre. Der er heller ingen der nævner noget om
varmeproblemer i forbindelse med træk af CC.
Et enkelt sted blev det anbefalet at bruge "S" når der køres bjerge.
--
mvh,
Bjarne
| |
Klaus G. (01-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 01-04-10 18:47 |
|
> Tillykke med nyerhvervelsen.
> Jeg har ingen kendskab til dsg, men en hurtig google siger, at dsg ikke er
> en "normal" automatgearkasse, men en manuel gearkasse med automatkobling -
> to styks. Dermed er der heller ingen torque konverter der løber varm. Så
> i
> teorien er det bare at køre. Der er heller ingen der nævner noget om
> varmeproblemer i forbindelse med træk af CC.
> Et enkelt sted blev det anbefalet at bruge "S" når der køres bjerge.
Det anbefales at køre i S(manuelt) i bakket terræn, fordi ellers skifter den
konstant og DET slider på gearkassen. Og når det så går ned at bakke, så
holder man den i samme(lave) gear, for at motorbremse.
--
Klaus G.
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-04-10 18:55 |
|
"Klaus G." skriver:
>
> Det anbefales at køre i S(manuelt) i bakket terræn, fordi ellers skifter den
> konstant og DET slider på gearkassen. Og når det så går ned at bakke, så
> holder man den i samme(lave) gear, for at motorbremse.
DSG:
S = Sport = den kører højere op i omdrninger før den skifter gear
D = Drive = "normal automatgear, men med mulighed for at rykke
gearvælgeren en tand til højre og efterladen de i den smalle kulisse
med hhv + og - (semimanuelt gear)
Se evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-04-10 18:52 |
|
HAWK skriver:
>
> Vil jeg undgå det ved kun at bruge manuel når jeg har CV på krogen eller
> skal jeg få monteret oliekøler...............eller er det i sådan en dyt??
Det er der. Det er den gamle 6 trins DSG der har oliebadede koblinger
og som skal have skifte olie for hver 60.000 km.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Kent Glerup (01-04-2010)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 01-04-10 19:22 |
|
HAWK skrev:
> Hej NG
>
> Det blev så til en Passat med DSG gear fra 2006.
>
> Jeg kan forstå at problemet med Automatgear er olietemperaturen.
Jep, i en traditionel automatgearkasse med konverter. Din er med DSG
gear som virker uden konverter.
> Vil jeg undgå det ved kun at bruge manuel når jeg har CV på krogen eller
> skal jeg få monteret oliekøler...............eller er det i sådan en dyt??
Det gør ingen forskel mht temperaturen at sætte den i manuel.
/Kent Glerup
| |
Bjørn J. (05-04-2010)
| Kommentar Fra : Bjørn J. |
Dato : 05-04-10 14:02 |
|
"HAWK" <ikke@tale.om> skrev i en meddelelse
news:4bb1bb73$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Men hvordan med automatgear og CV. er det en god kombination?
Hejsa.
Kører med automatgear og CV.
Er lige kommet hjem fra fra Påsketur med CV og min nye BMW 535D er ganske
enkelt genial til CV.
Sikke et kraftoverskud og hvilken behagelig kørsel med automatgear.
Potten har så men gået rimeligt lang på literen i gennemsnit på hele turen
med 1.800 kg CV på krogen !
Resultatet blev rent 12 km/l diesel.
mvh/Bjørn J.
| |
|
|