Et lastvognslovspørgsmål
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-10 06:10

Hvornår blev maks. 89 km/t for lastbiler indført?

--
Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-10 09:38

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvornår blev maks. 89 km/t for lastbiler indført?

Der er ikke et lovkrav om maks 89 km/t for lastbiler.

Der er et EU-krav om maks 90 km/t for lastbiler. Og det kom med direktiv
92/6/EØF i '92.

Jeg er bekendt med at det er populært at oplyse lavere hastigheder som
den krævede maks-hastighed, men bortset fra en enkelt undtagelse er det
90 km/t der er gældende.

Undtagelsen er at det enkelte land kan bestemme at køretøjer der er
indrettet til befordring af farlig gods skal begrænses til 85 km/t.

Der er ikke åbnet op for at det enkelte land kan fastsætte andre grænser.

Fra : sode

Dato : 30-03-10 18:09

Øhh.. der sq da et lovkrav med 80 kmt... det er bare begrænseren der skal
stå på
max 89kmt. har jeg misforstået noget ??

VH/Sode

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-10 22:12

sode skrev:
> Øhh.. der sq da et lovkrav med 80 kmt... det er bare begrænseren der skal
> stå på
> max 89kmt. har jeg misforstået noget ??

Ja, at begrænseren skal sættes på 90 km/t og ikke de der populære 89
km/t.

Det er i øvrigt et problem hvis de der fartforskrækkede får for meget at
sige.

Der skal ikke ændres meget på hvad begrænseren sættes på før man får
problemer i England.

Der har de et krav om at køretøjer *skal kunne køre* tæt på 90 km/t for
at måtte køre på motorvejene.

Det med max tilladte hastighed for køretøjer skifter fra land til land.

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-03-10 00:56

On 30 Mar., 23:11, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> sode skrev:> hh.. der sq da et lovkrav med 80 kmt... det er bare begr nseren der skal
>
> Ja, at begr nseren skal s ttes p 90 km/t og ikke de der popul re 89
> km/t.
>
> Det er i vrigt et problem hvis de der fartforskr kkede f r for meget at
> sige.
>
> Der skal ikke ndres meget p hvad begr nseren s ttes p f r man f r
> problemer i England.
>
> Der har de et krav om at k ret jer *skal kunne k re* t t p 90 km/t for
> at m tte k re p motorvejene.
>
> Det med max tilladte hastighed for k ret jer skifter fra land til land.

Så kører der da en del lastbiler i DK, der ville få problemer med at
køre i England. Der er da relativt mange, der ligger på 'kun' 85-88 km/
t. Dem gider min 2CV ikke køre bagved...

Leo

Fra : alexbo

Dato : 31-03-10 09:00

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev

>Så kører der da en del lastbiler i DK, der ville få problemer med at
>køre i England. Der er da relativt mange, der ligger på 'kun' 85-88 km/t.
>Dem gider min 2CV ikke køre bagved...

Det er nu heller ikke så galt,
Motorvejene er forbudt for fodgængere, mejetæskere, rullestole og visse
langsomme køretøjer, men det er f.eks. i modsætning til Danmark tilladt at
trække en anden bil.

Motorways MUST NOT be used by pedestrians, holders of provisional
motorcycle or car licences, riders of motorcycles under 50 cc, cyclists,
horse riders, certain slow-moving vehicles and those carrying oversized
loads (except by special permission), agricultural vehicles, and powered
wheelchairs/powered mobility scooters

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-03-10 09:11

Leo Jensen skrev:

> Så kører der da en del lastbiler i DK, der ville få problemer med at
> køre i England. Der er da relativt mange, der ligger på 'kun' 85-88 km/
> t. Dem gider min 2CV ikke køre bagved...

At de, i England, SKAL KUNNE køre tæt på 90 km/t er ikke ensbetydende
med at de SKAL køre 90 km/t. De må godt køre langsommere hvis de mener
forholdene er til det.

Hvad har du i øvrigt gjort ved min tekst?

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 09:11

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-03-10 02:20

> Hvad har du i øvrigt gjort ved min tekst?-

Prøv Google Groups, så kan du også fjerne æ-ø og å. Sjovt nok
forsvinder mine egne bogstaver ikke, så det er vel ikke Google Groups,
der ikke fungerer....

Leo

Fra : CL

Dato : 31-03-10 21:01

Leo Jensen wrote:

> Prøv Google Groups, så kan du også fjerne æ-ø og å. Sjovt nok
> forsvinder mine egne bogstaver ikke, så det er vel ikke Google Groups,
> der ikke fungerer....
>
> Leo

selv om du ikke vil "opdatere" dine biler
kan du vel godt opdater din Mozilla til 5.0.

Carsten Larsen