Permanent opholdstilladelse
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-10 06:00

Jeg er pludselig kommet til at spekulere på, hvad min kone/kæreste
egentlig har?

Hun er fra Polen. Da hun begyndte at arbejde pr. 1. april 2008, var
det på baggrund af den eksisterende ordning om forhåndsgodkendte
virksomheder. Da vi et år senere kontaktede Statsforvaltningen for at
får arbejds- og opholdelstilladelsen forlænget med 5 år, fik vi at
vide, at det ikke længere var nødvendigt.

Det er ordet *permanent* der nager mig. Har fruen nu permanent
arbejds- og opholdstilladelse? Da samtalem med forvaltningen foregik
pr. telefon, har vi faktisk et ikke et stykke papir på "forholdet",
hvor jeg ville kunne læse om hendes status.

Tanken opstod fordi jeg kom i tvivl om hendes stemmeret og eventuelle
ret til at underskrive en vælgererklæring for et parti, der ønsker at
opstillet til folketingsvalg. Kræver det statsborgerskab? Jeg tror det
ikke, men hører gerne gruppens kommentarer.

At vi har planer om at gifte os i 2011, ændrer vel ikke noget? Jeg
formoder ikke, at det automatisk udløser statsborgerskab?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-03-10 06:34

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> wrote in message

> At vi har planer om at gifte os i 2011, ændrer vel ikke noget? Jeg
> formoder ikke, at det automatisk udløser statsborgerskab?

Nej, så enkelt opnår man ikke statsborgerskab endsige opholdstilladelse.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 30-03-10 07:27

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> wrote in message

> Nej, så enkelt opnår man ikke statsborgerskab endsige opholdstilladelse.

Hun er beskyttet som EU-borger hvis hun har over 5800,00 i månedelig
indtægt
det såkalte playboy- direktiv som gik over statsamtet i 2004 prøv at google
det

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-03-10 11:03

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> Hun er beskyttet som EU-borger hvis hun har over 5800,00 i månedelig
> indtægt

Men helt uafhængigt af ægteskabelig status.