/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VW 1,9TDI ekstrakøling
Fra : Sørensen


Dato : 29-03-10 22:25

Jeg går og roder med en VW 1,9 TDI som p.g.a høj belastning
bliver rigeligt varm, jeg lure på at sætte en oliekøler på i
stedet for den nuværende som bare sender varmen ud i kølevandet.

Er der andre ting man kan gøre ?, der findes vel ikke større
(USA)kølere til passat og lignende ?

--
vh.
Sørensen


 
 
Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 00:39

Sørensen skrev:
> Jeg går og roder med en VW 1,9 TDI som p.g.a høj belastning bliver
> rigeligt varm, jeg lure på at sætte en oliekøler på i stedet for den
> nuværende som bare sender varmen ud i kølevandet.
>
> Er der andre ting man kan gøre ?, der findes vel ikke større (USA)kølere
> til passat og lignende ?
>
1: Kontrollerer om termometeret viser rigtigt!
Klem ude-føleren fra et billigt inde/ude -termometer på termostathuset
med en klat kobber-fedt eller zink-paste som kontaktmiddel (display'et
behøver ikke at trækkes ind i kabinen for dette korte forsøg), og kør en
tur til bilens termometer viser driftsvarm (eller anden indikeret
temperatur) og aflæs derefter om inde/ude -termometeret bekræfter dén
visning!?
2: Giv køleren en gennemskylning hhv. rensning for bedre virkning!

--
Armand.

Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 00:42

Armand skrev:
> Sørensen skrev:
>> Jeg går og roder med en VW 1,9 TDI som p.g.a høj belastning bliver
>> rigeligt varm, jeg lure på at sætte en oliekøler på i stedet for den
>> nuværende som bare sender varmen ud i kølevandet.
>>
>> Er der andre ting man kan gøre ?, der findes vel ikke større
>> (USA)kølere til passat og lignende ?
>>
> 1: Kontrollerer om termometeret viser rigtigt!
> 2: Giv køleren en gennemskylning!
>

Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
Jeg mener: Det kunne også være tilfældet at termostaten hænger og ikke
lukker ordentligt op!?
Termostater ér nu en sliddel, de bliver bare ikke slidt så let/tit som
tidligere hvorfor dén mulighed ofter overses!

--
Armand.

Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 07:51


"Armand" > skrev >
> Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
>

Ja køleren bliver varm og blæseren går i gang, jeg tror at det er
fordi den bliver presset ud over det normale, der er :

automatkasse som varmer kølevandet op
Aircon hvis køler sidder foran den normale køler
Oliekøler som varmer kølevandet op
turbo som varmer motorolien op
1400 kg. på krogen
bilen vejer tæt på 2000 kg med last

det er meget for en lille 90 hk. disel
Så derfor er jeg ude efter noget ekstra køling

vh.
Sørensen


Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 12:40

Sørensen skrev:
>
> "Armand" > skrev >
>> Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
>>
>
> Ja køleren bliver varm og blæseren går i gang, jeg tror at det er fordi
> den bliver presset ud over det normale, der er :
>
> automatkasse som varmer kølevandet op
> Aircon hvis køler sidder foran den normale køler
> Oliekøler som varmer kølevandet op
> turbo som varmer motorolien op
> 1400 kg. på krogen
> bilen vejer tæt på 2000 kg med last
>
> det er meget for en lille 90 hk. disel
> Så derfor er jeg ude efter noget ekstra køling
>
Jeg ville nu også lige sikre mig at det ikke er termometeret der giver
dig en fejlopfattelse, ligesom at en gennemskylning/rensning af køleren
sikkert også vil gøre sit!

Jeg tvivler på at man kan købe kølere i overstørrelse(*), men hvis du
haler læderet op af baglommen kan du få bygget en køler efter eget ønske
hos Nissens kølerfabrik i Horsens!

(*):
Anekdote om under-størrelse!
En kammerat arvede en Toyota fra en onkel der levede i Skåne og da
køleren efter nogle år var færdig fik han problemer derved at den han
havde købt billigst på nettet var væsentlig større end den originale, og
således gik det også med et par alternative indkøb. Da han endelig havde
ofret sig og stod med en original køler bestilt og købt ved Toyota og
dén heller ikke passede begyndte han at tænke: Der var noget med at
onkelen havde anskaffet den billigt i Haparanda (= ved den svensk-finske
grænse) og den minimerede køler nok var beregnet for de semi-arktiske
tilstande i den ende af Sverige

--
Armand

Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 13:31

Sørensen skrev:
>
> "Armand" > skrev >
>> Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
>>
>
> Ja køleren bliver varm og blæseren går i gang, jeg tror at det er fordi
> den bliver presset ud over det normale, der er :
>
> automatkasse som varmer kølevandet op
> Aircon hvis køler sidder foran den normale køler
> Oliekøler som varmer kølevandet op
> turbo som varmer motorolien op
> 1400 kg. på krogen
> bilen vejer tæt på 2000 kg med last
>
> det er meget for en lille 90 hk. disel
> Så derfor er jeg ude efter noget ekstra køling
>
I grunden hár du ekstra køling i kraft af den opstartende blæser.
Kun hvis dén ikke kan holde viseren fra det røde felt er der et problem
som man kan blive nødt til at gøre noget ved.

Tilstrækkeligt lavt gear aflaster motoren trods mer-omdrejningerne og
med motoromdrejningerne øges flowet i kølesystemet proportionelt - Begge
dele til fordel for temeperaturen!

--
Armand.

Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 19:00


"Armand" > skrev
>>
> I grunden hár du ekstra køling i kraft af den opstartende
> blæser.
> Kun hvis dén ikke kan holde viseren fra det røde felt er der et
> problem som man kan blive nødt til at gøre noget ved.

Jeg bliver nervøs når den går over 100 grader, jeg ved ikke om
det er klogt at gå meget højere selv om den vel først koger ved
omkring 130
>
> Tilstrækkeligt lavt gear aflaster motoren trods
> mer-omdrejningerne og med motoromdrejningerne øges flowet i
> kølesystemet proportionelt - Begge dele til fordel for
> temeperaturen!

Det sker typisk op af en lang bakke med fuld vægt på trailer og
bil i 3. ud af 4 gear
>
> --
> Armand.


Brian Sørup (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 30-03-10 13:44


"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
news:4bb19f4b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Armand" > skrev >
>> Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
>>
>
> Ja køleren bliver varm og blæseren går i gang, jeg tror at det er fordi
> den bliver presset ud over det normale, der er :
>
> automatkasse som varmer kølevandet op
> Aircon hvis køler sidder foran den normale køler
> Oliekøler som varmer kølevandet op
> turbo som varmer motorolien op
> 1400 kg. på krogen
> bilen vejer tæt på 2000 kg med last
>
> det er meget for en lille 90 hk. disel
> Så derfor er jeg ude efter noget ekstra køling
>
Har du 3 eller 4 gear ?
Er din gearkasse med Lock-Up ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 18:52


"Brian Sørup"> skrev >>
> Har du 3 eller 4 gear ?
> Er din gearkasse med Lock-Up ?

4 gears, hvad er Lock-up ?

> --
> Brian Sørup
> 1998 Volvo V70 2,5t Aut.
> 1986 Oldsmobile Custom Cruiser
Ja så har du jo nok ikke problemer med overophedning

vh.
Sørensen


Klaus D. Mikkelsen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-03-10 19:02

Sørensen skriver:
>
> 4 gears, hvad er Lock-up ?

At gearkassen låser mekanisk i det høje gear, så den ikke skal
overføre kræfterne gennem hydraulikoilen.

> Ja så har du jo nok ikke problemer med overophedning

Tjah, Min kollega der kører Mustang 69 har store problemer med
overophedning - eller havde, inden han fik større køler og en
_ordentlig_ blæser på.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 19:13

"Klaus D. > skrev
>
> At gearkassen låser mekanisk i det høje gear, så den ikke skal
> overføre kræfterne gennem hydraulikoilen.
aha ! smart mod det står i instruktionsbogen om den har det ?
Eller ved Du om det var normalt på VW/Audi i 1994 ?
>
>> Ja så har du jo nok ikke problemer med overophedning
>
> Tjah, Min kollega der kører Mustang 69 har store problemer med
> overophedning - eller havde, inden han fik større køler og en
> _ordentlig_ blæser på.
>
>
>
Ja det er rigtigt, der er som regel flere der "koger" når man er
til amerikanertræf.

vh.
Sørensen


Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 16:55

Sørensen skrev:
>
>
> turbo som varmer motorolien op
>


Er det forøvrigt ikke en skrøne at turboen i sig selv varmer olien
(væsentligt) op?
Der går rigtigt nok en smøre-ledning til turboen, og turboens indre ér
varm. Men hvor meget olie passerer mon turboen i forhold til resten af
smørekredsløbet og hvor meget mer-varme kan dét i sig selv representere :-/

--
Armand.

Leo Jensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 30-03-10 01:31

On 30 Mar., 08:50, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> "Armand" > skrev >
>
> > Jeg glemte lige: Bliver køleren varm?
>
> Ja køleren bliver varm og blæseren går i gang, jeg tror at det er
> fordi den bliver presset ud over det normale, der er :
>
> automatkasse som varmer kølevandet op
> Aircon hvis køler sidder foran den normale køler
> Oliekøler som varmer kølevandet op
> turbo som varmer motorolien op
> 1400 kg. på krogen
> bilen vejer tæt på 2000 kg med last
>
> det er meget for en lille 90 hk. disel
> Så derfor er jeg ude efter noget ekstra køling
>
> vh.
> Sørensen

Hvor gammel er køleren ?? En køler holder ikke evigt, den mister
køleeffekt, når de små fine lameller tærer og mister kontakt til
vandkanalerne. Hvis ikke en ny koster mange tusind kroner var det
måske et godt sted at starte.
Jeg har svært ved at forestille mig at VW sender en bil på markedet,
der overopheder i dansk klima uden overlæs. Det er jeg faktisk endda
ret sikker på de ikke gør...

Leo

Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 09:06


"Leo > skrev
Hvor gammel er køleren ?? En køler holder ikke evigt, den mister
køleeffekt, når de små fine lameller tærer og mister kontakt til
vandkanalerne. Hvis ikke en ny koster mange tusind kroner var det
måske et godt sted at starte.
Jeg har svært ved at forestille mig at VW sender en bil på
markedet,
der overopheder i dansk klima uden overlæs. Det er jeg faktisk
endda
ret sikker på de ikke gør...

Det er kun i sommer halvåret når jeg har 1400 kg. på krogen og
køre 70-80 kmt. med fuld gas.

køleren er nok 15 år men der er nu ikke noget tæring at se.

Jeg har haft en 1979 passat 1,5 disel, det var almindelig kendt
at den blev for varm ved fuld gas. det kostede nogle motore.

vh.
Sørensen


Brian Sørup (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 30-03-10 13:15


"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
news:4bb1b0f1$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Det er kun i sommer halvåret når jeg har 1400 kg. på krogen og køre 70-80
> kmt. med fuld gas.
>

Hvis den skal have fuld gas for at køre 70-80Km/t er køleren nok dit mindste
problem......
.... eller kører du i 5.gear ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 19:06


"Brian Sørup" > skrev >>
>
> Hvis den skal have fuld gas for at køre 70-80Km/t er køleren
> nok dit mindste problem......
> ... eller kører du i 5.gear ?
> --
>
nej jeg har kun 4 det sker typisk op af en lang stigning, og
JA der er jeg nød til at give godt med gas i 3. for at rive 3400
kg afsted med 70-80 kmt når jeg kun har 90 HK. og stor
luftmodstand.

vh.
Sørensen


Leo Jensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 30-03-10 02:33

On Mar 30, 10:06 am, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> "Leo > skrev
> Hvor gammel er k leren ?? En k ler holder ikke evigt, den mister
> k leeffekt, n r de sm fine lameller t rer og mister kontakt til
> vandkanalerne. Hvis ikke en ny koster mange tusind kroner var det
> m ske et godt sted at starte.
> Jeg har sv rt ved at forestille mig at VW sender en bil p
> markedet,
> der overopheder i dansk klima uden overl s. Det er jeg faktisk
> endda
> ret sikker p de ikke g r...
>
> Det er kun i sommer halv ret n r jeg har 1400 kg. p krogen og
> k re 70-80 kmt. med fuld gas.
>
> k leren er nok 15 r men der er nu ikke noget t ring at se.
>
> Jeg har haft en 1979 passat 1,5 disel, det var almindelig kendt
> at den blev for varm ved fuld gas. det kostede nogle motore.
>
> vh.
> S rensen

15 år er mange år for nogle små tynde alulameller udsat for varmt
saltbad måske 60 dage om året. Der er formentlig ikke mange år tilbage
i køleren under alle omstændigheder, jeg har da oplevet flere der er
gået læk da de blev 10 år gamle.
THansen vil have 1599 kr for en ny køler, jeg ville ikke betænke mig
frem for at begynde at bygge om på motorrummet...

http://www.thansen.dk/products.asp?c=3645129286&n=361665930

Leo

Per Henneberg Kriste~ (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 30-03-10 12:16

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen
news:4bb11ab4$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg går og roder med en VW 1,9 TDI som p.g.a høj belastning bliver
> rigeligt varm, jeg lure på at sætte en oliekøler på i stedet for den
> nuværende som bare sender varmen ud i kølevandet.
>
> Er der andre ting man kan gøre ?, der findes vel ikke større (USA)kølere
> til passat og lignende ?


FYI:

For en 3-4 år siden kørte jeg op ad Brenner i en Golf III 97 med 145HK
(110HK standard) med 90 km/t og 1200 kg på krogen. Nogle få km før jeg
nåede toppen kunne jeg konstatere at temperaturmåleren var betydeligt
højre(!) oppe end normalt. Jeg fortsatte fordi jeg havde fuldstændig tjek
over hvornår jeg var på toppen og temperaturen faldt derefter hurtigt til
"lige op" - 90 grader.

Det er det eneste tidspunkt der har været problemer. Jeg fandt aldrig ud af
hvad problemet var - hvis der var et. Jeg mener dog at jeg året efter gentog
successen med en G4 og 1500 kg på krogen med samme resultat ... Det foregik
så i et gear lavere, der er jo mere at slæbe på.

Udendørstemperaturen var begge gange 35 grader.

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Klaus D. Mikkelsen (~ (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen (~


Dato : 30-03-10 06:29

On 30 Mar., 14:15, Brian Sørup <camaropower...@hotmail.com> wrote:
>
> Hvis den skal have fuld gas for at køre 70-80Km/t er køleren nok dit mindste
> problem......
> ... eller kører du i 5.gear ?

Med et 15 år gammelt automatgear?

Klaus

Leo Jensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 30-03-10 12:36

On 30 Mar., 20:05, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> "Brian Sørup" > skrev >>
>
> > Hvis den skal have fuld gas for at køre 70-80Km/t er køleren
> > nok dit mindste problem......
> > ... eller kører du i 5.gear ?
> > --
>
> nej jeg har kun 4  det sker typisk op af en lang stigning, og
> JA der er jeg nød til at give godt med gas i 3. for at rive 3400
> kg afsted med 70-80 kmt når jeg kun har 90 HK. og stor
> luftmodstand.
>
> vh.
> Sørensen

Du vil normal kunne mærke eller høre lock-up låse, så jeg vil gætte på
du ikke har det.

Hvis du kører uden lock up vil motoren gå op i omdrejninger, når du
giver lidt gas, som om den glider i koblingen, og det er reelt også
hvad den gør: glider i konverteren, og det er helt korrekt funktion.
Hvis gearkassen låser vil det virke som et manuelt gear, gasgivning
får ikke omdrejningerne til at stige før hastigheden stiger, dvs du
oplever en fast sammenkobling mellem motor og trækkende hjul.

Min Jaguar låser ved 82 km/t hvis jeg kører morfarkørsel, ellers sker
det senere.

MVH Leo

Sørensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Sørensen


Dato : 30-03-10 20:15


"Leo Jensen" skrev

Du vil normal kunne mærke eller høre lock-up låse, så jeg vil
gætte på
du ikke har det.

Var lige ude at køre en tur, i 4 gear er den ligesom låst hele
tiden, den går ikke op i omdr. når jeg giver gas men trækker bare
hårdere.

vh.
Sørensen


Leo Jensen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 30-03-10 14:11

On 30 Mar., 21:14, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> "Leo Jensen"  skrev
>
> Du vil normal kunne mærke eller høre lock-up låse, så jeg vil
> gætte på
> du ikke har det.
>
> Var lige ude at køre en tur, i 4 gear er den ligesom låst hele
> tiden, den går ikke op i omdr. når jeg giver gas men trækker bare
> hårdere.
>
> vh.
> Sørensen

Godt nok. Så har du lock up, og din køling belastes ikke af varme fra
konverteren, når du er i 4. gear.

Leo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408521
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste