Møbel beskadiget under transport
Fra : Gryffe

Dato : 29-03-10 05:40

Min kæreste og jeg har købt en sofa af en dansk møbelproducent. Vi har
valgt design og stof, den er så bygget i Jylland og fragtet til hovedstaden.

Da vi samler sofaen opdager vi, at et modul har en skade. Ryggen er
indvendig lavet af noget tykt 'pap'/finér, som har store revner fra et
slag. Intet af skaden er i øvrigt synlig når sofaen er samlet og står på
benene, og jeg tvivler på at den har betydning for komfort eller levetid.

Sælger fralægger sig i første korrespondance ansvaret, fordi de
betragter det som en transportskade, og vi selv har fragtet den hjem fra
butikken i hovedstaden. Dette er iht. aftalevilkårene, men ift. skadens
karaktér og vores transportforløb, er vi helt overbevist om, at skaden
ikke er opstået i vores del af transporten.

Sælger argumenterer videre for at sofaen har været igennem flere tjek
inden udlevering fra butikken. Denne vil vi også tilbagevise, eftersom
modulet var pakket ind i lamineret plast, og den vinkel hvorfra skaden
kunne ses var skjult af pap. Vi er helt overbevist om, at denne
indpakning er fra produktionen og ikke fra møbeldistributionen i
hovedstaden.

1) Hvor kan vi klage, hvis sælger ikke godtager ovenstående indvendinger
i andet forsøg?

2) Spiller det nogen rolle at vi ikke havde reel chance for at besigtige
sofaen i forretningen?

3) Andre tanker om vores retsstilling/bevisbyrden for at skaden ikke
opstod i vores varetægt?

På forhånd tak!

--
Gryffe

Fra : Peter W.

Dato : 30-03-10 06:16

On 29 Mar., 06:39, Gryffe <nos...@invalid.nu> wrote:
> [...]
> sofaen i forretningen?
>
> 3) Andre tanker om vores retsstilling/bevisbyrden for at skaden ikke

1) Forbrugerklagenævnet eller byretten.

2) Nej, det får kun betydning, hvis I reelt har haft mulighed for at
undersøge salgsgenstanden, jf. KBL § 44.

3) I forbrugerkøb har sælgeren bevisbyrden, hvis manglen viser sig
inden 6 måneder efter levering, jf. KBL § 77a, stk. 3.

Fra : Gryffe

Dato : 31-03-10 06:29

Peter W. skrev:

> 3) I forbrugerkøb har sælgeren bevisbyrden, hvis manglen viser sig
> inden 6 måneder efter levering, jf. KBL § 77a, stk. 3.

Mange tak!

--
Mvh Gryffe