Gælder markedsføringsloven ift.
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 14:14

Hej gruppe

Gælder markedsføringslovens § 6 [¹] ift. fx pizzeriareklamer som
hældes i ens postkasse? I stk. 1 står nævnt at »en erhvervsdrivende
[ikke må] rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post,
et automatisk opkaldssystem eller telefax«, og stk. 3 taler om
»andre midler til fjernkommunikation« (hvortil fodpost vel hører?).

Jeg er tilmeldt udeladelseslisten (“robinsonlisten”), så under alle
omstændigheder bør den erhvervsdrivende vel tjekke CPR's liste, sku'
jeg mene.

Hvad mener gruppen?

På forhånd tak.

Mvh
Klaus

[¹] https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126479#P6
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : alexbo

Dato : 28-03-10 14:48

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev

> Jeg er tilmeldt udeladelseslisten ("robinsonlisten"), så under alle
> omstændigheder bør den erhvervsdrivende vel tjekke CPR's liste, sku'
> jeg mene.
> Hvad mener gruppen?

Jeg mener du mangler et nyt "nej tak til reklamer" mærke.
Robinsonlisten er kun til adresserede forsendelser.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/retningslinjeadresseloseforsend#2

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 15:30

alexbo skrev:

> Jeg mener du mangler et nyt "nej tak til reklamer" mærke.

Det har siddet på postkassen siden første dag med nye postkasser
i opgangen. Den oplysning manglede selvfølgelig i mit foregående
indlæg.

Skal jeg læse dit svar som at jeg har en klar sag hvis jeg retter
henvendelse til forbrugerombudsmanden?

> Robinsonlisten er kun til adresserede forsendelser.

Ok, tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : alexbo

Dato : 28-03-10 15:39

"Klaus Alexander Seistrup" skrev

> Det har siddet på postkassen siden første dag med nye postkasser
> i opgangen. Den oplysning manglede selvfølgelig i mit foregående
> indlæg.

Det fortæller jo ikke ret meget om det er det "nye" mærke du har.

> Skal jeg læse dit svar som at jeg har en klar sag hvis jeg retter
> henvendelse til forbrugerombudsmanden?

Næh det er nok at trække det for langt, jeg ved ikke hvilket mærke du har
siddende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-10 18:19

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det har siddet på postkassen siden første dag med nye postkasser
> i opgangen. Den oplysning manglede selvfølgelig i mit foregående
> indlæg.

Robinsonlisten lukker for adresserede reklamer. Nej tak-skiltet
lukker for alle reklamer som PD deler ud undtagen Kirkebladet.

Der er ingen der forbyder Oskar Petersen at lægge en reklame for
sit pizzeria i din postkasse, og han kan få et bud til at gøre
det.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 15:46

alexbo skrev:

> Det fortæller jo ikke ret meget om det er det "nye" mærke du har.

Det er det nye mærke jeg har.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : alexbo

Dato : 28-03-10 17:51

"Klaus Alexander Seistrup" skrev

> Det er det nye mærke jeg har.

Så synes jeg du skal starte med at henvende dig til afsender og forklare
hvad "nej tak til reklamer" betyder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 28-03-10 18:23

> "Klaus Alexander Seistrup" skrev

> Så synes jeg du skal starte med at henvende dig til afsender og
> forklare hvad "nej tak til reklamer" betyder.

Hvilket er hvad forbrugerombudsmanden også siger. 1'ste advarsel direkte
til ejeren af reklamen.
2 gang en klage til FO.
Og man behøver ikke at forklare betydningen af mærket, blot sige, at der
er det og det mærke på postkassen og at ydeligere ilægning af reklamer
vil medføre en klage til FO.
At de udlænginger der omdeler reklamen ikke forstår det, medfører mange
reklamer alligevel.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 18:21

alexbo skrev:

> SÃ¥ synes jeg du skal starte med at henvende dig til afsender
> og forklare hvad "nej tak til reklamer" betyder.

Det er allerede gjort. Grunden til min henvendelse her er at jeg
efterhånden stort set er fri for reklamer og gratisaviser, men at
jeg relativt ofte får reklamer for pizzeriaer og reestauranter i
lokalområdet (som geografisk åbenbart skal opfattes ret afslappet).
Jeg har tidligere valgt at sende skidtposten retur med et “Vi bruger
ikke reklamer!”, men nu har jeg lyst til at gå mere seriøst til
værks…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : alexbo

Dato : 28-03-10 18:41

"Klaus Alexander Seistrup" skrev

> Det er allerede gjort.

Jeg stopper her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 18:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der er ingen der forbyder Oskar Petersen at lægge en reklame for
> sit pizzeria i din postkasse, og han kan få et bud til at gøre
> det.

PostDanmark får jo osse bare et bud til at gøre det, så det er svært
at se hvad den reelle forskel er.

På det tidligere postede link [¹] står der om “de nye regler” bl.a.:

»Erhvervsdrivende, distributører, omdelere mv. skal respektere
et ønske hos forbrugeren om nej tak til adresseløse forsendelser,
dvs. reklamer og i nogle tilfælde reklamer og gratis aviser.«

For mig lyder det som om pizzeriaer o.lign. burde være inkluderet i
“erhvervsdrivernde”.

Mvh
Klaus

[¹] http://goo.gl/jXqZ (kort link til forbrugerombudsmanden.dk)
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jubii

Dato : 28-03-10 18:51

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dvs. reklamer og i nogle tilfælde reklamer og gratis aviser.«
>
> For mig lyder det som om pizzeriaer o.lign. burde være inkluderet i

Det er de også:
"Nej tak" ordningerne er bakket op af Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, udgivere af reklamer og distributører. Det er således
hele branchen, der står bag ordningerne. "

Fra : Steen Hansen

Dato : 28-03-10 22:47

On Sun, 28 Mar 2010 19:50:36 +0200, "Jubii" <jubii@msn.com> wrote:

> [...]
>Forbrugerrådet, udgivere af reklamer og distributører. Det er således
>hele branchen, der står bag ordningerne. "

Men vel frivilligt om man vil rette sig efter det ?

Steen

Fra : Jubii

Dato : 29-03-10 07:23

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

> Men vel frivilligt om man vil rette sig efter det ?
>
> Steen

Der står "skal" i notatet.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-03-10 11:04

Jubii wrote:
> "Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen

> Der står "skal" i notatet.

Der står også at hele branchen er blevet enige om aftalen. Og så står der
hvem, der er med i aftalen. S¨å vidt jeg kan se nævnes intet sted Palles
Pizza eller andre tilsvarende steder. Så så vidt jeg kan gennemskue er
småvirksomheder, der selv uddeler deres brochurer ikke omfattet af aftalen,
men kan selv vælge om de vil respektere den.

Jan

Fra : Jubii

Dato : 29-03-10 11:34

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gennemskue er småvirksomheder, der selv uddeler deres brochurer ikke
> omfattet af aftalen, men kan selv vælge om de vil respektere den.

Hvorfor optager forbrugerombudsmanden så klager om pizzareklamer i
postkassen, trods "nej tak", til behandling?
Intet om at han ikke behandler sådanne sager.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-03-10 13:44

Jubii wrote:
> [...]
> postkassen, trods "nej tak", til behandling?
> Intet om at han ikke behandler sådanne sager.

Jeg er klar over at han behandler sagerne, men er retningslinjer fra
forbrugerombusmanden at sidestille med lovgivning?

Jan

Fra : Jubii

Dato : 29-03-10 14:16

> Jeg er klar over at han behandler sagerne, men er retningslinjer fra
> forbrugerombusmanden at sidestille med lovgivning?

Jeg ved ikke om jeg forstår spørgsmålet.
"Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med at de erhvervsdrivende
overholder en række forbrugerlove, herunder markedsføringsloven, lov om
betalingstjenester, tobaksreklameloven, e-handelsloven og lov om
juridisk rådgivning."

FO kan give bøder i forbindelse med overtrædelser og vel specielt i
gentagelsestilfælde.
De kan gives både udenretsligt og via EU/civil/straffesager.
Jeg mener så at FO gør det som led i lovgivning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-03-10 21:53

Jubii wrote:
> [...]
> gentagelsestilfælde.
> De kan gives både udenretsligt og via EU/civil/straffesager.
> Jeg mener så at FO gør det som led i lovgivning.

Som jeg forstår det, er præcis retningslinjerne om "Nej tak til reklamer"
ikke specificeret i nogen lov, men kun i nogle retningslinjer, som er
udsendt at Forbrugerombudsmanden. Så mit spørgsmål er, om det kan
retsforfølges, hvis et firma, der ikke er med i aftalen, bryder disse
retningslinjer?

Alternativt at retningslinjer fra forbrugerombudsmanden har samme retslige
virkning som en lov, der er vedtaget i Folketinget?

Jan

Fra : Jubii

Dato : 29-03-10 22:05

> Som jeg forstår det, er præcis retningslinjerne om "Nej tak til
> reklamer"

Som jeg forstår det jeg har læst, så er FO's arbejde i henhold til lov
og at FO ser på om visse andre love overholdes, herunder
markedsføringsloven, og her vil jeg lægge reklamer ind, uanset hvor de
stammer fra.
Jeg vil også påstå at reklamer ilagt en postkasse med et "nej tak" mærke
er ulovligt.
Retningslinier er kun vejledninger til at læse hvordan lovene skal
følges.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-10 09:10

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ulovligt.
> Retningslinier er kun vejledninger til at læse hvordan lovene skal følges.

Hvis det nye "nej tak" mærke var lovbestemt, var at "ordningerne er bakket

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-10 09:06

> Der står "skal" i notatet.

Et pizzeria er næppe medlem af nogen brancheorganisation, så hvilken aftale
har FO med den lille pizza-bager, som "skal" overholdes?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 18:28

Jubii skrev:

> Hvilket er hvad forbrugerombudsmanden også siger. 1'ste advarsel
> direkte til ejeren af reklamen.
> 2 gang en klage til FO.

Har du evt. et link til disse retningslinjer?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jubii

Dato : 28-03-10 18:52

> Har du evt. et link til disse retningslinjer?

Hvor kan jeg klage, hvis jeg får reklamer i min brevkasse, selv om jeg
er tilmeldt "nej tak"?

Ønsker du at klage, skal det ske til distributøren af de adresseløse
forsendelser. Hvis du ikke ved, hvilken distributør der har omdelt, kan
du sende din klage til enten Forbruger-Kontakt eller Post Danmark, som
er to af de største distributører. Er klagen ikke sendt til rette
distributør, bliver den videresendt til den rette. Husk at oplyse din
adresse og gerne hvilke reklamer du har modtaget samt hvornår du har
modtaget dem.Kontakt kan ske til.

Forbruger-Kontakt
Bredebjergvej 6
2630 Taastrup
Tlf. 43 43 99 00
www.fk.dk
(via hjemmesiden kan du klage eller spørge elektronisk)

Post Danmark
Tietgensgade 37
1566 København V
Tlf. 80 20 70 30
skrivpost@post.dk
www.postdanmark.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-03-10 19:00

Jubii skrev bl.a.:

> Forbruger-Kontakt
> Bredebjergvej 6
> 2630 Taastrup
> Tlf. 43 43 99 00
> www.fk.dk
> (via hjemmesiden kan du klage eller spørge elektronisk)

Tak, så kører det vist.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 28-03-10 19:50

> [...]
> et automatisk opkaldssystem eller telefax«, og stk. 3 taler om
> »andre midler til fjernkommunikation« (hvortil fodpost vel hører?).

Nej, fodpost er ikke fjernkommunikation, i denne forstand.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008