vedligehold af adgangsvej til lejet ejendo~
Fra : jan_stevns

Dato : 28-03-10 05:59

Hej

Spørgsmål : Hvem skal betale for vinterens snerydning af en 250 meter
lang markvej ned til en lejet ejendom ?

Så vidt jeg kan læse i lejeloven omkring vedligehold, er det vist
udlejeren der skal præsenteres for regningen for snerydning
(ejendommen kan være umådeligt svært tilgængeligt i perioder pga store
snedriver)

§ 19 Stk. 3. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og
sædvanlig belysning af ejendommen og adgangsvejene til det lejede,
ligesom han skal renholde fortov, gård og andre fælles indretninger.

hæfter mig ved "adgangsvejen til det lejede"

nogle meninger ?

Venligst
-Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-03-10 13:10

jan_stevns wrote:
> [...]
> ligesom han skal renholde fortov, gård og andre fælles indretninger.
>
> hæfter mig ved "adgangsvejen til det lejede"

Hvad står der i lejekontrakten ?
Det er jo en hel ejendom/hus, ikke udlejningsbolig,
og det kan være en tidsbestemt lejekontrakt hvor der kan
være aftalt at vedligehold have (græsklipning, hæk..),
fortov , vej mv er lejerens opgave.

Fra : jan_stevns

Dato : 28-03-10 06:20

> [...]
> være aftalt at vedligehold have (græsklipning, hæk..),
> fortov , vej mv  er lejerens opgave.- Skjul tekst i anførselstegn -

Intet om udvendig vedligehold, og lejemålet er ikke tidsbestemt.

(Udlejeren har flere ejendomme udlejet, og har tidligere beboet den nu
udlejede ejendom)

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-03-10 13:57

jan_stevns wrote:

> Intet om udvendig vedligehold, og lejemålet er ikke tidsbestemt.
>
> (Udlejeren har flere ejendomme udlejet, og har tidligere beboet den nu
> udlejede ejendom)

Så det udlejeren, for adgangsvejen tilhører vel udlejer/ejendommen,

Er det en privat fællesvej (flere lodsejere anvender vejen),
så kan der være lavet specielle regler for vedligheholdelse.

Se også:
http://www.ret-raad.dk/Private/Articles/Article%20list/proxy/Article%20List/Snerydning%20og%20erstatning.aspx
"Hvis adressen er på landet, og der er en privat vej op til ejendommen, skal der ryddes på
denne, ellers er postbud og renovation ikke forpligtet til at servicerer ejendommen."

http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=65858
"Landområder
Vedligeholdelse
Private fællesveje istandsættes og vedligeholdes af de brugere, der har vejret til vejen.
Brugerne kan selv træffe aftale om, hvordan vejen skal holdes og fordele arbejdet eller
udgifterne mellem sig. (Dette kan eventuelt ske ved oprettelse af en grundejerforening). "

PS.
Men denne vinter var ekstrem, jeg kender til flere steder hvor
kommunen ikke ryddede selv C-veje før > 1 uge efter kraftig snefald,
så beboere parkerede ved landsbyen og gik det sidste stykke hjem ;(

Fra : N/A

Dato : 28-03-10 13:57

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-03-10 13:57

jan_stevns <jan.froerup@gmail.com> wrote in news:9462fce8-5ccb-4a73-a087-
7a39f093391a@e7g2000yqf.googlegroups.com:

> [...]
> ligesom han skal renholde fortov, gård og andre fælles indretninger.
>
> hæfter mig ved "adgangsvejen til det lejede"

Hvem har bestilt rydningen?

mvh poul christensen

Fra : jan_stevns

Dato : 28-03-10 08:49

> Hvem har bestilt rydningen?

Det har lejeren, efter forgæves at have bedt udlejeren om at få vejen
ryddet.

Er udemærket klar over at man kan mene hvad man vil, om at "påføre
andre" udgifter - det er så en helt anden sag

Egentligt er spørgsmålet blot : Hvem skal bære udgiften, set med
lejeloven's øjne ?

Jeg synes at kunne tolke loven således at med mindre der er aftalt
noget om det, er det udlejeren.